Trådhylla eller vitfolierat?

  • Trådhylla

    0 Röster 0,0%
  • Vitfolierat

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    0
Jag tänkte montera en djup (minst 50cm) hylla ovanför garageporten. Tänkte förvara ganska lätta saker däruppe, men då det är en djup hylla så blir det ju ändå ett visst vridmoment. Det finns ju färdiga väggskenor och konsoler att köpa till trådhyllor, men tyvärr så är det tänkt att konsolerna då ska monteras under hyllan, vilket inte funkar för där finns ju ingen plats mellan garageporten och där jag tänkt hyllan...

Några rejäla konsoler på ovansidan hyllan och vanliga vitfolierade hyllplan skulle väl kanske kunna funka, men räcker reglarna bakom gipsväggen till för att hålla uppe tyngden av konsoler + hyllplan + saker, även om det är någorlunda lätta saker? (Sen kan man väl tänka sig att tyngre saker hamnar där någon gång också även om det inte är tanken nu....)

Dessutom har jag haft svårt att hitta rejäla konsoler. Tänker mig att något sånt här skulle vara bra: http://www.jula.se/konsol-312020 men jag har bara drygt 30 cm att tillgå ovanför garagedörren så de ryms inte... Visserligen kanske det går att hitta hyllplan som är bredare än garageporten men då behövs det väl mer än två konsoler....?

Och egentligen vill jag nog hellre ha trådhylla då det inte samlar damm och smuts och dessutom är en lättare konstruktion. Jag skulle kanske kunna ta en vanlig konsol och fästa upp trådhyllan infäst mellan två trä-/metallbitar med lämplig distans... Med trä-/metallbitar på var sida om trådhyllan så får jag väl dessutom en förlängning av konsolen så den går hela vägen ut. Då behöver jag inte så stor konsol (men lika kraftig). Kan den här http://www.jula.se/forzinkad-konsol-349830 vara tillräckligt kraftig även om den sätts upp och ner.

Jag tar gärna emot tips och idéer om bra konsoler (för att sätta upp och ner) och gärna andra allmänna tips och idéer också! Trådhylla eller vanligt vitfolierat hyllplan? Någon annan som satt en hylla ovanför garagedörren? Det kanske är enklare att regla från taket...?
 
Jag tror både konsoler och vägg klarar vikten utan några nämnvärda problem. Konsolen behöver knappast vara lika djup som hyllan, det enda problemet jag tror du kommer ha är hur du ska fästa hyllan mot konsolen så att det blir tillräckligt starkt. En vitfolierad spånskiva lär inte sitta kvar särskilt länge om den bara fästs i konsolen med skruv. En lösning skulle kunna vara genomgående bult med bricka och mutter på undersidan!

Reglarna och dom konsolerna du länkar till lär klara ett par hundra kilo åtminstonde.
 
Ok, tack för svar. Jag hade helt klart tänkt genomgående bult och mutter för att fästa skivan i konsolen, så det bör ju hålla för hur mycket som helst om man bara tar en rejäl bricka på undersidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.