Undrar vad det kostar att hyra en rörsnubbe för att koppla in min diskmaskin i min bostadsrätt?

någon som kan göra det till bra pris?
hur går man till väga?

mvh
konrad.
 
Hur man går tillväga... ja, det är inte alltid det blir som man tänkt sig.

Bodde i bostadsrätt (lägenhet) tidigare och kopplade in diskmaskinen själv. Hade rekat i förväg vilka kranar i källaren som gick vart och hade köpt alla kopplingar jag behövde och lite till i reserv. Jag hade backup-plan i flera steg för olika eventualiteter. Det visade sig dock att jag inte tänkt på allt...

Så var det dags. Väntade till klockan 02.30 och smög ner i källaren och stängde av vattnet till köket i min lägenhet (och de tre som låg ovanför). Gick ut på gården och kollade att det var släckt i lägenheterna ovanför. Rusade in och sågade snabbt av röret under diskbänken. Det kom någon deciliter vatten, men inte mer, precis som beräknat.
Skulle nu bara få dit kulventilen med klämrörskoppling. Hade precis stoppat i stödhylsan då det plötsligt började spruta vatten utav h-e! Yppade några väl valda ord, tryckte dit en handduk och stoppade en hink under och sade till sambon "håll här". (Hon satt förresten med tele-katalogen uppslagen på rör-jouren. Vilket förtroende man har?!)
Gick ut på gården igen och såg att nu lyste den minsann i köket hos grannen över. Tokfan hade just kommit hem och börjar då diska! Han var märkbart irriterad över att det inte kom något vatten i kranen som han naturligtvis lämnade öppen så att den släppte i luft så vattnet i ledningarna kunde komma ut hos mig. Mumlade något om att det läckte i en koppling hos mig och att jag därför stängt av vattnet, bad honom stänga kranen, gick ner och skruvade dit kulventilen och släppte sedan på vattnet igen.
Sedan var det inga problem att skruva dit ett T-stycke och ansluta blandare och diskmaskin.

Så, om du inte har hypomana grannar som diskar mitt i natten så borde det inte bli några bekymmer, eller...?
 
Brukar ofta finnas en avstängningskran i varje lägenhet till köksblandaren och till badrumsblandaren, för att slippa stänga hela huset vid tex packningsbyte.
Kolla under diskbänken, kanske har du tur !
Isåfall är det bara att mäta dimensionen och kila iväg och handla prylar. Ett alternativ kan ju vara att köpa en diskbänksblandare med inbyggd avstängning till diskmaskinen (har då tre rör istället, kallt, varmt och diskmaskin).
Då kan du kanske få fastighetsskötaren att hjälpa till också, det gagnar ju honom med en ny blandare !
 
...och är man då det minsta osäker och inte så händig ::). Då kontaktar man en rörläggare. ;) Fast först kollar man med några olika, vem som är billigast och framför allt vem som har tid.
 
krabban skrev:
Undrar vad det kostar att hyra en rörsnubbe för att koppla in min diskmaskin i min bostadsrätt?

någon som kan göra det till bra pris?
hur går man till väga?

mvh
konrad.
ring fastighetsskötaren för brf.
muta snubben med en Whiskey så fixar han röret
tror nog att det är billigaste lösningen
 
Ett litet råd : Fixa inte byte av kran en helgaftonsnatt - som jag gjorde (jo, jag gillar att jobba om nätterna) :-X. Avstängningen i källaren hade tydligen rostat (80-årig originalratt) så det blev ett mindre niagarafall och halva linneskåpets frottéhanddukar gick åt.

Men jourrörkillen tyckte synd om mig (enligt honom ska inte kvinnfolk bo i eget hus utan karl >:() och han var mutbar - öl & mackor klockan 03.30 gjorde sitt till - han glömde ta betalt ;D ;D.

Men det är ju självklart - då var jag 20 år yngre ;D ;D ;D
 
yonna skrev:
Ett litet råd : Fixa inte byte av kran en helgaftonsnatt - som jag gjorde (jo, jag gillar att jobba om nätterna)  :-X. Avstängningen i källaren hade tydligen rostat (80-årig originalratt) så det blev ett mindre niagarafall och halva linneskåpets frottéhanddukar gick åt.

Men jourrörkillen tyckte synd om mig (enligt honom ska inte kvinnfolk bo i eget hus utan karl >:() och han var mutbar - öl & mackor klockan 03.30 gjorde sitt till - han glömde ta betalt  ;D ;D.

Men det är ju självklart - då var jag 20 år yngre  ;D ;D ;D
du får ringa efter en äldre röris nästa gång :-X ...dom smaskar mackor dom oxå ;D
 
Guuuu va många konkreta vettiga råd man får härinne ;)
 
jag har balofixar o allt är klart , jag kan koppla skitet själv utan problem, alla kopplingar o så är inga probs.. frågan är bara om det är ett MÅSTE att en rörkille kommer o gör det eller kan de komma efteråt o besiktiga?
 
krabban skrev:
frågan är bara om det är ett MÅSTE att en rörkille kommer o gör det eller kan de komma efteråt o besiktiga?
Det finns inga besiktningskrav på rörinstallationer. Såvida inte din bostadsrättsförening har det inskrivet i sina stadgar. Se bara till att det blir tätt, så är allt frid och fröjd. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.