Vi håller på att totalrenovera ena våningen på vårt nyköpta hus.
Givetvis byter vi även ut badrummet och anlitar någon för att göra det.

Vi har skickat ut ett antal offerter till vad vi tror är serriösa företag.

Igår kväll begärde vi en offert från Alfred Holm AB i Uppsala. En större firma som känns pålitlig.
Redan idag ringde en av deras underentreprenörer Österbybruks fastighetsservice och frågade om dom fick kolla på badrummet.

Badrummet har vi själva rivit ut, så det är bara uppbyggnad av ett nytt badrum som vi vill ha hjälp med.

Är det någon som har erfarenheter av Alfred Holm eller Österbybruks fastighetsservice?
Eller känner ni någon som anlitat någon av dessa?

Vad gjorde dom i så fall, och hur skötte dom sig?

Vi har nyligen kommit hem från huset och dom två killarna som vi träffade kändes serriösa, men man vill ju ändå gräva lite. Skall höra efter med ARN och tingsrätten också.

// Lindrik
 
Med Alfred Holm som huvudentrepenör kan ni känna er lugna, säger jag av erfarenhet.

Fast det finns några till firmor som jag kan rekomendera gällande renoveringsjobb (dock är de ganska upptagna fast de är av större modellen) men hur som så bör du ju kolla upp fler.
 
Jag fick följande svar från ARN "Ingetdera av företagen Alfred Holm AB och Österbybruks fastighetsservice har anmälts till ARN." och detta från Tingsrätten "Vid slagning i målregistret vid Uppsala tingsrätt förekommer Jon Rosenius som käranden i två fall, se bifogade domar, i övrigt inga träffar."

Har fått ett par offerter nu. Här är den från Alfred Holm
I priset ingår:
Byggnation (arbete och material)
Elarbeten och material
Plattsättning och fuktspärr (exklusive kakel och klinker)
VVS-arbete och material (exklusive porslin, möbler, blandare)

Pris:
133 500 kr inkl. moms varav arbetskostnad 85 500 kr inkl. moms. Har ni rätt till fullt ROT-avdrag betalar ni alltså 90 750 kr.
Badrummet är idag "stomrent" och man behöver alltså göra "allt". Vi passar även på att byta vattenrör och stammar i badrum och kök.

Om vi beslutar oss för att anlita dom kan de påbörja arbetena nästa vecka och dom beräknar tiden till 2,5-3 veckor.

Blev dock lite fundersam när jag frågade hur vi går tillväga om vi beslutar oss för Alfred Holm. Vi är själva inte så insatta i kontrakt hit och dit, så därför frågade jag om det. "Äh det löser vi skall du se. Vi gör det här varje dag och vi gör inga fel" fick jag till svar (inte ordagrant kanske).

Därför frågar jag här. Vad bör vi tänka på om/när vi tackar ja? Det skall väl ändå skrivas kontrakt? Vad skall stå i kontraktet? Har läst något om att alla moment bör stå med för att hantverkaren inte skall kunna salta slutfakturan sen och säga att "vi gjort ditten och datten" fast man inte kommit överens om det (eller att dom inte ens gjort det dom påstår att dom gjort).

Har ni bättre vetande några förslag? Det är ganska bråttom, dom vill ha svar imorgon onsdag. Annars bokar dom in andra jobb och vårat badrum får vänta ett tag till.

// Lindrik
 
Den från Alfred Holm inkluderar ju allt förutom det som de har angivit så få ner det i kontraktet. Det lämnar ju inget utrymme för tillkommande saker men då måste ni även ange var brunn,vatten,wc och el uttag samt belysning mm. skall vara, men det måste ni väl redan klargjort eftersom det har lämnat pris. Det bör även klargöras när färdig datum skall vara samt vite per påbörjad vecka som det blir försenat.
Det som låter märkligt är att de kan börja så snart, men det behöver inte betyda något. Men tänk på att jul och nyår står för dörren och det blir många långa lediga dagar om det inte blir färdigt i tid.
 
Skall det byggas enligt några branchregler? BBV / bkr, GVK säker vatteninstallation?
Använd ett standardkortakt, tex det sk hantverksformuläret.
Förseningsvitet?
Betalningsplan?
Besiktningsman?

Kolla med ert försäkringsbolag. Se till att ni får ett sk. Kvalitetsintyg ( om de nu skall bygga enligt bkr).

Lite sådant kan vara bra att få med i kontraktet. Vad köper ni in? Möbler? Skall de montera dessa? Vill ni att de fotodokumenterar tex korrekt fall på tätskikt?

Har ni tänkt igenom saker som dolt eller synligt vatten? Ventilation? Skall taket sänkas ( spottar? ) ingår målning av tak? Handdukstork?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.