Hej,

Jag ska renovera min tvättstuga samt intilliggande rum och skulle behöva lite tips angående detta. Denna del av huset har tidigare varit förråd och ser ut därefter. I bilden nedan har jag skissat hur det ser ut nu på den övre bilden medan den nedre visar mitt förslag på ny rördragning. De lila linjerna är rör som går i taket medan den gröna linjen är plaströr som är draget längst väggen för avloppsvatten. Rören går alltså genom hela första rummet (som jag använder som datorrum) och jag vill få detta snyggare genom att få bort så mycket rör som möjligt från taket och istället dra den genom tvättstugan. Jag kan/vill inte sänka taket då det redan bara är 2,2 m i tak. Inkommande vatten går alltså in i datorrummet och mätaren bör inte flyttas. Allt står på platta på mark (resten av huset har krypgrund).

I tvättstugan är det nu en lös plastmatta som ligger direkt på betongen vid tvättmaskinen. Under värmepump och runt golvbrunn (gjutjärn) är det klinkers. Det skulle alltså behövas in med en ny golvbrunn samt ny klinkers i hela tvättstugan.

Nedan några frågor som jag är tacksam för svar på:

  1. Kan ni ge tips på någon smartare rördragning än den jag skissat på nedersta bilden?
  2. Vad tror ni rördragningen ungefärligen kommer kosta för material+jobb? Pratar vi 10-tusentals kronor?
  3. Värmepumpen (bergvärme) ställer minst sagt till det för tvättstugerenoveringen. Är det att demontera allt och tillfälligt flytta ut det som gäller eller hur ska jag lösa detta?
  4. Det är ganska kallt på golvet i rummen och med bergvärme blir det rimlig driftskostnad på vattenburen golvvärme. Är det en dålig idé med tanke på fuktvandring då det är platta på mark som jag gissar är helt oisolerad?
  5. Några andra tips och råd hur jag ska få detta bra?
MVH
/Daniel


l tvättstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller just nu på att renovera min tvättstuga där också värmepumpen står.

Jag har kommit fram till att jag står ut med att golvet inte är klinkrat under värmepumpen. För mycket jobb och pengar för något som inte syns.
 
Jo, det blir nog en sådan lösning för mig också till slut, även om det kommer synas lite grand. Som sagt så blir det väldigt mycket bök och kostnad för något som inte kommer synas så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.