Allt går säkert att lösa men jag håller det för synnerligen osannolikt att vem som helst kan knalla in på ett Ikea varuhus och trigga igång en sådan apparat. Som jag skrev tidigare, Ikea i Gdansk kanske hjälpte till med frakten men troligtvis bara till Polsk gräns, annars hade dom nog både hamnat i momsproblem samt att om jag förstår rätt interna försäljningsrättsproblem.
 
Intressant!

återkom gärna med slutsumma på vad besparingen blev. hur reser du och med vilka?
 
Nimajneb skrev:
Allt går säkert att lösa men jag håller det för synnerligen osannolikt att vem som helst kan knalla in på ett Ikea varuhus och trigga igång en sådan apparat. Som jag skrev tidigare, Ikea i Gdansk kanske hjälpte till med frakten men troligtvis bara till Polsk gräns, annars hade dom nog både hamnat i momsproblem samt att om jag förstår rätt interna försäljningsrättsproblem.
Min erfarenhet är att man får ringa uppmärksamhet om man är ute efter en arbitrageaffär i handel inom samma koncern. De kommer att hänvisa till Sverige tror jag. Momsfrågan är nog inte oväsentlig.
 
Moms är inga problem. Levreras produkten i Sverige betalar man svensk moms.
 
mycke_nu skrev:
Moms är inga problem. Levreras produkten i Sverige betalar man svensk moms.
Visst är det så, men debatten handlar om att beställa kök i Polen, få det levererat av svenska enheter till svensk adress och betala polska priser vilket inkluderar momssatsen (23 vs 25%).
Jag menar fortfarande att det är osannolikt att Ikea skulle ställa upp på något sådant.
 
Momsen kommer man aldrig runt, antingen tar tullen ut den eller så måste det ordnas på något annat sätt eftersom varan omsätts i Sverige.

Håller med om att det är tämligen osannolikt, men inte omöjligt om viljan finns. Jag har jobbat i multinationella företag och där fixade vi både det ena och det andra.
 
Polacken kanske ljög för mig :mad:
 
En lite Offtopic fråga: Gäller de Polska kvittona gentemot skatteverket vid försäljning av huset? Visst blir det klart billigare att köpa köket i Polen även om man räknar krona för krona. Man kan ju köpa andra saker och "tjäna" pengar med: Julsprit etc. Fördelen är ju att det bara är att komplettera här hemma, så är inte fallet om man köper ett "specialkök" i tex Tyskland.
 
slindoffer skrev:
Jag åker till Polen på måndag för att köpa kök på ikea och även en del vitvaror. Nu har jag inte exakta priser i huvudet då jag inte är hemma, men skåpsstommar, lådor/gångjärn/dämpare etc och diskmaskin exkl. Luckor skulle kostat ca 25000 SEK i sverige. Samma kök kostar knappt 13000 SEK i polen. Åker från gbg och resans kostnad kommer bli 7500-8000 kr inkl hyra av skåpbil, färja, mat och bensin. Exakt vad vi sparar på vitvarorna vet jag inte då vi inte vet exakt vad det blir, men uppskattade besparingen är 20000 SEK innan vi räknat av resan. De vitvaror vi räknat på är inte tokdyra i sverige och vill man köpa i övre prissegment kan man nog spara mer...

Tänkte jag skulle återkomma med tankar och erfarenheter när vi kommer hem igen.

Finns det någon som har tankar att dela med sig av är jag oerhört tacksam!
Hur gick resan? -var köket förbokat eller kom ni med utskrifter och dom/ni plockade?
vilka åkte ni med från gbg? kostnad? berätta gärna utförligt hur allt gick till :)

är det problem i tullen att ta in kök från polen?
 
bozze4evigt skrev:
är det problem i tullen att ta in kök från polen?
Polen är med i EU så även Sverige så det är naturligtvis ingen fråga.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Hmm ... vet inte om det löner sig att köppa IKEA kök i Polen. Har inte undersökt detta. Polen har Zloty som valuta och Sverige Kronan. Annars borde ju prisskillnaderna inte vara så stora.

Är ganska regelbunden på IKEA (i Österrike) och även i Sverige. Prisskillnaderna är inte stora vad jag har för mig. Max. kanske 10 % (på grund av valutakursen). Har själv köpt småsaker på IKEA i Sverige. Sist var det schampoo som dom hade för 9 SEK på IKEA i Bäckebol. Men sen hittade jag samma schampoo bland fyndvarorna i Österrike - för 50 Cent (ca. 4 SEK och 50 Öre) .....

Tar man hänsyn till frakten löner det sig kanske bara om man bor i södra Sverige och ändå tar en liten semesterresa till Polen.
 
Redigerat:
IKEA är ett av företagen där jag har fått intrycket att vissa produkter är till och med billigare i Sverige jämfört med t.ex.Tyskland. Främst IKEA mat.

Även annars verkar prisskillnaden vara liten.

Momsen i Polen är 22 % (och därmed till och med högre än vad den är i Österrike eller Tyskland). Kan knappast tänka mig att dom är betydligt billigare i Polen (om man inte hittar grejerna man vill ha bland fyndvarorna).
 
Ewald skrev:
Hmm ... vet inte om det löner sig att köppa IKEA kök i Polen. Har inte undersökt detta. Polen har Zloty som valuta och Sverige Kronan. Annars borde ju prisskillnaderna inte vara så stora.
I början av tråden påstår TS att det handlar om 30-40%, så procentuellt är skillnaden stor. Värdet att ett IKEA-kök är ganska lågt, vilket gör att besparingen brutto vid köp av ett kök för 40 000 kr, blir mellan 12 000 - 16 000 kr.
T o R biljett för en personbil med släp, eller minibuss, ligger nog runt 4000 kr. Tillkommer bränslekostnad, kostnad för att eventuellt ta tjänstledigt, eventuell övernattning och övriga uppehällekostnader.
Netto, ingen jättevinst, men betraktar man hela resan som ett äventyr, visst...

Jag följer tråden med intresse, och kan inte undgå att tänka på ordspråket - man ser inte skogen för alla träd.
 
Köper man ett kök idag för 40 000:- så får man inte ett speciellt stort kök är min bestämda uppfattning! bara skåpen till det vi har går på ca 150 000:- och skulle jag betalat det och handlat själv så hade jag åkt till Polen omedelbart! Nu var det försäkringen som täckte detta så därför la jag inte ner tid på detta. OM jag skulle bygga hus igen så skulle jag nog ägnat nån månad åt nätet och letat delar, 25% skulle det bli billigare minst om man har lite is i magen och planerar.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.