Under renovering av våra fastigheter (bor i brf) så har man vid rörbyte satt dit en ny sorts rör som
består av plast/aluminium/plast och som firman påstår är det "nya" och påtalar att det bara är
fördelar med dessa. Visst är de snygga och fördelar finns ju, men det måste väl även finnas nackdelar med systemet ? Har någon erfarenhet av detta ?
Är presskopplingar dyrare t.ex. ?
Vid byte eller underhåll, hur lätt är det att skarva ?

Vore tacksam för åsikter och erfarenhet av detta.
 
D
Är det alupex du menar? De har ju funnits länge men skulle inte påstå att de är speciellt snygga (jämfört med Pex kanske).
 
Dyrare kopplingar och svårt att skarva själv. Ingen dröm för hempularen.
Men för rörfirman är det guld, kunden betalar kopplingarna, och det går snabbare att montera.

Skämt åsido, det är bra rör, har funnets på kontinenten i många år, och installerats aktivt i sverige i 10-15år.
Stabil konstruktion som prispressar dyra kopparrör och tidskrävande galv/blårör.
 
Nackdelen är att rören är känsliga för jack, revor likt pex. Sedan så när man skarvar över till t.ex krom rör så får inte aluminiumet komma i kontakt med mässingen i skarvkopplingen man skall använda kopplingsset som är avsedda för alupex som förhindrar detta.Presssystemen är luriga då skarvarna förs in i röret med o-ring som tätar när hylsan pressas utanpå, likaså skall rören gradas av med rätt verkyg före så att o-ringen inte skadas eller halkar ur sitt spår.Har provtryckt opressade kopplingar utan att de läcker och även sedan driftsatt system med tappvatten och först efter en vecka började det läcka.Det fabrikatet vi använde var så tighta i presskopplingarna att de inte varnade med dropp fast de var opressade inte så kul när man håller på med 25 lgh vi slutade med det märket så personligen ger jag inte mycket för alu pex, när det blir grövre dim så börjar rören bli riktigt bångstyriga.Fördelen är väl att de beter sig som prisol och är lätta att bära.

mvh
 
corre skrev:
Dyrare kopplingar och svårt att skarva själv. Ingen dröm för hempularen.
Men för rörfirman är det guld, kunden betalar kopplingarna, och det går snabbare att montera.

Skämt åsido, det är bra rör, har funnets på kontinenten i många år, och installerats aktivt i sverige i 10-15år.
Stabil konstruktion som prispressar dyra kopparrör och tidskrävande galv/blårör.
Använder man blårör idag?? Till värme kan jag tänka mig men tappvatten...
 
En del nya hus har ettrörsystem med 1/2" blå gängrör likaså så har det varit fördragit blåa rör i bjälklagret när det varit hus med oinredd övervåning det är vad jag stött på i modern tid,Drog själv en del gängrör i början av 1990 talet till värmen(större fastigheter) nu kör man mest med elförzinkade rör/pressdelar i mm dim.De som storförbrukar gängrör i dim 1" och uppåt är sprinklergubbarna.Tappvattnet använder man inte blåa rör då är man rökt inom snar framtid utan galvat körde man en hel del med förr, finns kanske en del som använder det än idag till råvatten etc.

mvh
 
spekerök skrev:
En del nya hus har ettrörsystem med 1/2" blå gängrör likaså så har det varit fördragit blåa rör i bjälklagret när det varit hus med oinredd övervåning det är vad jag stött på i modern tid,Drog själv en del gängrör i början av 1990 talet till värmen(större fastigheter) nu kör man mest med elförzinkade rör/pressdelar i mm dim.De som storförbrukar gängrör i dim 1" och uppåt är sprinklergubbarna.Tappvattnet använder man inte blåa rör då är man rökt inom snar framtid utan galvat körde man en hel del med förr, finns kanske en del som använder det än idag till råvatten etc.

mvh
Tack för svar även om min fråga var lite off topic.

Jo jag blandade ihop galvade och blå. Elförzinkat vet jag man kör med idag, vi kör koppar och RiR då vi kan inte ha lager med alla material.

Funderar dock att dra elförzinkat hemma då vi har direktverkande el, vet du hur åldersbeständigt och hur bra det står emot rost/aggresivt vatten?

Har även hört att det skall finnas vanliga PEX-rör i raka längder. Alltså samma medianrör som i RiR fast raka och utan skyddsrör som alternativ till vanliga koppar/elförszinkade. Stämmer detta?
 
Krilleman
Självklart har LK raka längder med, 3,2m & 5m

Längst ner på denna sidan...
 
Då blir det sådana tror jag ;) Uponor då jag vill ha kvalité, eller hur Krilleman? :p
 
sj6>> Elförzinkade rören håller nog länge likaså delarna presssystemet är ju framtaget på 80-talet och säkert väl utprovat, vet ngr hyreshus som byggdes 1990 i komunen där jag bor och de har elförzinkade värme rör med pressystem och det var tidigt i sverige.Gör en hel del servicejobb för fastighetsägaren men hittils inga arbetsordrar om läckande värmerör eller presskopplingar.Använder själv helst elförzinkat vid konvertering av av hus från el till vattenburet gentemot kopparn har bara blivit så med åren....Lite trådurspårning igen.

mvh
 
spekerök skrev:
sj6>> Elförzinkade rören håller nog länge likaså delarna presssystemet är ju framtaget på 80-talet och säkert väl utprovat, vet ngr hyreshus som byggdes 1990 i komunen där jag bor och de har elförzinkade värme rör med pressystem och det var tidigt i sverige.Gör en hel del servicejobb för fastighetsägaren men hittils inga arbetsordrar om läckande värmerör eller presskopplingar.Använder själv helst elförzinkat vid konvertering av av hus från el till vattenburet gentemot kopparn har bara blivit så med åren....Lite trådurspårning igen.

mvh
Tack för detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.