Har för närvarande en uteplats med fruktansvärt fula betongplattor från 70-talet som jag vill byta ut mot ett trädäck i sommar. Ytan är c:a 2,5x5 m. Trädäcket ska ligga direkt på marken och i direkt anslutning till huset. Nu är jag lite villrådig beträffande underlaget - en del säger att jag ska ta bort plattorna och lägga grus som underlag, andra menar att betongplattorna är ett perfekt underlag, givet att jag väger av ordentligt (men det måste jag ju göra i vilkt fall....). Vilket råd bör jag följa och varför?

En annan fundering jag har är kring "förankringen" av trädäcket. Där får jag av vissa rådet att fästa bärlinan i husgrunden, men jag förstår inte vitsen med det när däcket ska ligga direkt på marken  :-? 12 kvm trädäck lär väl inte flytta på sig i första taget, eller har jag missat nå't ?!
 
Enklast borde vara att bygga en ram som du bara lägger ut på plattorna och väger av denna noggrannt. Eventuellt kan du höja upp ramen med extra plattor på flera ställen så att ramen hamnar på rätt höjd. Om plattorna har legat sedan 70-talet så är det nog lugnt, så länge du inte ska bygga tak osv.

Personligen hade jag dragit fast en bärlina i husgrunden och utgått ifrån den. Då får man bra passning och även lite extra stabilitet. Tror visserligen att altanen ligger kvar på sin plats ändå!
 
Jag tog bort mina plattor mest pga att det växte upp ogräs mellan plattorna. Sedan la jag ut en fiberduk och vägde av med grus. La sedan ut reglar, 45x95, och skruvade fast trallen. Har ej fäst altanen i huset. Altanen är ca 25kvm och den har legat still sen sommaren -03

M.V.H
 
Det är ju en vettig synpunkt detta med ogräs...tål att funderas på, tack :)
 
Hejsan,

Har precis samma funderingar, men vilket slags grus skall man lägga under plattorna?

M
 
Betongplattor är ju perfekt. Lägg en fiberduk ovanpå betongplattorna och följ tipsen om ram så slipper du ogräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.