Jag har hus som jag byggde själv för 20 år sedan och har börjat fundera på att byta till större och lurar på en sak.
Jag har aldrig varken köpt eller sålt hus så jag är helt novis, och frågan kanske kan tyckas basal.
Finns troligen svar i forumet men vet inte helt vad jag ska söka på så jag hoppas nån kortfattat kan förklara.

Om jag går på visning, lägger bud och lägger högsta budet, vad händer sedan?
Skriver man kontrakt där man anger att jag får köpa huset men jag måste ju först sälja mitt, får jag inte sålt mitt kan jag inte köpa det nya. Och isf hur lång tid har man normalt på sig innan säljaren kan sälja till nån annan?
Om man inte skriver nåt kan det ju bli så att när jag väl sålt mitt så kanske säljaren säljer till nån annan, eller?
Jag vill ju alltså inte riskera att sitta varken med 2 hus eller utan hus.
Det är främst detta som känns lite lurigt för en nybörjare:(
 
Du kanske kan backa ut en affär, men det kostar säkert ngt. Brukar vara att köpa ett först och sedan sälja. Då har man i alla fall tak över huvudet. Även bankerna börjar kräva detta.
 
Fjelie 17 skrev:
Du kanske kan backa ut en affär, men det kostar säkert ngt. Brukar vara att köpa ett först och sedan sälja. Då har man i alla fall tak över huvudet. Även bankerna börjar kräva detta.
Nja... Snarare tvärtom vad gäller bankernas krav, först sälja sen köpa. Men detta beror på hur din ekonomiska situation ser ut bl a. Du kan givetvis villkora ditt bud med att du skall få sålt ditt men detta brukar inte prioriteras av en säljare. Beror på omständigheterna.

Kolla med din bank vad de tycker...
 
Om du köper ett hus har du köpt det. Enda möjligheten att backa är under den period för besiktning (vanligen 2 veckor) man oftast (men inte nödvändigtvis) har med i kontraktet. Finns det ingen sån klausul, eller tiden har gått ut, bryter du kontraktet om du inte fullföljer köpet. Vad det innebär står beskrivet i kontraktet, dvs vilken ersättning säljaren är berättigad till.

Som säljare hade jag inte gått med på någon klausul som villkorade att köparen fått sitt hus sålt. Det hade nog bara varit som ett sista halmstrå, och om det gick att tidsvillkora det.

Det du kan göra är ju att sätta ut ditt hus till salu, och ha en hyfsat lång tillträdestid för att ge dig chans att hitta ett nytt hus. Det kan ju iofs vara något som dämpar intresset för ditt hus.
 
Vi köpte radhus via Skandiamäklarna och där kunde man skriva in som ett krav att vi skulle få vårat sålt annars blev det ingen affär. Kanske va för att vi tidigare hade en HR som mäklaren gav oss den möjligheten men den fanns iaf.
 
fallacken skrev:
Vi köpte radhus via Skandiamäklarna och där kunde man skriva in som ett krav att vi skulle få vårat sålt annars blev det ingen affär. Kanske va för att vi tidigare hade en HR som mäklaren gav oss den möjligheten men den fanns iaf.
Det handlar egentligen inte om vilken mäklarfirma man använder. Vilken mäklare som helst ska ju kunna hjälpa till att formulera ett köpekontrakt med diverse klausuler så det anpassas till köparen och säljarens önskemål.

Kommer köparen inför kontraktsskrivningen dragandes med krav som säljaren inte vill acceptera så är det alltid fram för säljaren att blåsa av och istället erbjuda någon annan av budgivarna att köpa.

Har säljaren redan ordnat nytt boende och gärna vill bli av med huset snabbt samtidigt som skillnaden mellan buden är liten så kan kan man som potentiell köpare inte vara hur kaxig som helst med sina krav.
 
Tack för input.
Antar man får ta detta med mäklaren när jag är på visning och höra hur han gör. Kanske löser sig lättare om jag köper och låter samma mäklare sälja mitt. Även om det till syvende och sist är säljaren som bestämmer.
 
Jag skulle inte sälja till en köpare som vill ha en klausul om att han kan dra sig ur om han inte får sitt egna boende sålt. Skulle vara för osäkert för mig. Möjligtvis om det bara är en spekulant och budet är bra och köparen sitter på ett bra objekt men inte annars så det villkoret är nog inget man ska driva för hårt som köpare.
 
JerreEssberg skrev:
Tack för input.
Antar man får ta detta med mäklaren när jag är på visning och höra hur han gör. Kanske löser sig lättare om jag köper och låter samma mäklare sälja mitt. Även om det till syvende och sist är säljaren som bestämmer.
Det har inget med mäklaren att göra. Han framför önskemålet till säljaren, och kommer troligen att peka på de nackdelar det innebär för honom och avråda.
Även om du är enda spekulanten (för tillfället) och har lämnat ett bra bud, så hade jag nog avvaktat som säljare. Om du nu lämnat ett bra bud, misstänker jag ju att du vill ha ut bra för ditt hus, så det är ju inte säkert att du får det sålt. Jag ser helt enkelt ingen fördel för säljaren. Om jag verkligen behöver få det sålt, och det inte blir av har jag tappat värdefull tid. Om jag inte är tvingad att få det sålt kan jag lika gärna vänta tills du sålt huset och skriva köpavtal då.
 
Förr kunde man ju oftast få brolån(?), brygglån(?) eller vad det nu hette när man sålde/köpte bostad, dvs att man köpte ett hus, fick låna pengar av sin bank (den bank man skulle ha huslånet hos) för att kunna betala handpenningen och avgifter på det köpta huset. Dessa pengar betalades sen tillbaka när man i lugn och ro fick sålt sitt eget. Har för mig att denna möjligheten tagits bort nu eller minns jag fel....?

MVh,
ToRy
 
ToRy skrev:
Förr kunde man ju oftast få brolån(?), brygglån(?) eller vad det nu hette när man sålde/köpte bostad, dvs att man köpte ett hus, fick låna pengar av sin bank (den bank man skulle ha huslånet hos) för att kunna betala handpenningen och avgifter på det köpta huset. Dessa pengar betalades sen tillbaka när man i lugn och ro fick sålt sitt eget. Har för mig att denna möjligheten tagits bort nu eller minns jag fel....?

MVh,
ToRy
Detta lån, överbryggnadslån, är väl egentligen bara till för just det du skriver, att hantera handpenningen. Däremot förändrar inte detta ett ev. krav från banken på att kunna visa upp säljkontrakt på sitt bef. boende alt. att man klarar dubbla boendekostnader. Eg. Är det ju ett helt vanligt blanco-lån...
 
Tjao

Kan nämna att vi fått just detta av Swedbank, vi har skrivit på ett nytt hus och ska försöka sälja vårat.
(med klausul om att vårat måste bli sålt inom en viss tid för att köpet ska fullföljas, obs inte bankens krav våran egen säkerhet bara)
Detta "överbryggnadslån" fick vi förresten räntefritt om vi väljer deras bank som helhetsbank sedan.
 
tomson skrev:
Tjao

Kan nämna att vi fått just detta av Swedbank, vi har skrivit på ett nytt hus och ska försöka sälja vårat.
(med klausul om att vårat måste bli sålt inom en viss tid för att köpet ska fullföljas, obs inte bankens krav våran egen säkerhet bara)
Detta "överbryggnadslån" fick vi förresten räntefritt om vi väljer deras bank som helhetsbank sedan.
Se där. Bara att gratulera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.