Det är inte heller tillåtet att grada/luta ett hål så att det hamnar utanför sin egen fastighetsgräns.
 
I min kommun (Nacka) ska placering och lutning numera vara dokumenterad, men fram till inte så länge sedan behövde man varken dokumentera borrplats eller lutning. Men som bjorn_s säger har det aldrig varit tillåtet att luta så att det når under någon annans tomt, och ej heller under allmänning utan specifikt tillstånd för det, så det ger ju någon ram i alla fall.
 
Borrhålen är mekaniskt stabila för dom borras i berg eller fodras med rör.
Men din nya anläggning kommer att suga värme ur berget (det är självaste mening) och kyler ned berget. Detta sänker temperaturnivån i hela omgivningen, mer nära ditt hål och mindre längre bort. Det betyder att hans borrhål kommer att vara svalare när din anläggning varit igång ett tag och så får han mindre värme och sämre verkningsgrad.
25 m distans verkar rätt långt men när man tänker att hålet är 130-180 djupt så är hålen ganska nära ialla fall. Jag skulle inte heller bli glad för det.
En duktig installatör borde kunna räkna på det men de flesta går bara efter tillverkarens dåliga kalkylprogram och har ingen aning vad dom sysslar med.
 
A
Som sagt, man måste räkna med att andra grannar kan vilja borra så nära som reglerna tillåter. Man har inte ensamrätt till en viss berggrund för att man borrade först.
 
Intressant! Till saken hör också att en annan grannes hål ligger väldigt mycket närmare (uppskattningsvis 10-15 m) den första grannens hål. Det borde oroa honom mer kanske.

vad pratar vi för förluster i verkningsgrad?
 
bjorn_s skrev:
vad pratar vi för förluster i verkningsgrad?
Någonstans mellan inget och 100%....

Bergvärme bygger på att ta ut värme ifrån grundvattnet. Eftersom det tas ut mer värme under vintern, sjunker temperaturen och det är inte helt ovanligt att det bildas en del is runt hålet. På sommaren tinar isen upp, och cirkulationen av grundvattnet ökar. Är hålet feldimensionerat, eller det ligger flera borrhål i närheten av varandra, finns det risk att isen inte smälter, och det bildas permafrost. Då kan inte grundvattnet cirkulera längre, och det möjliga effektuttaget reduceras kraftigt.
 
Enligt normbrunn 07 så ska det räcka med tjugo meter avstånd om jag minns rätt, sen kan ju hålet lutas som sagt, detta ska inte vara något större problem.
 
Det beror på vad det är för typ av berg i omgivningen. När man startar en anläggning så har man en stor mängd lagrad värme i bergsmassan men när den börjar förbrukas så tillförs ny värme i huvudsak i från jordens inre, men transporten därifrån sker även via omgivande berg så därför påverkas givetvis tillförsel av intilliggande borrhål. Men är det bara ett intilliggande borrhåll så är påverkan inte så stor. Det är snarare om man har 2-3 intilligande hål som påverkan verkligen märks. Har man borrhålet i radioaktivt berg (vilket finns i stora delar av landet) så värms hålet till stor del av denna radioaktiva sönderfall i närliggande berg och då blir påverkan av intilliggande borrhål inte lika stort. I radioaktiva delar av landet så kan den naturliga sönderfallet i det berg som finns inom 15 meteras radie av ett borrhål alstra lika mycket värme som förbränning av ca 3 ton olja per år. Eftersom TS granne troligen inte använder kollektorslang så misstänker jag att borrhålen inte finns i radioaktivt berg (man brukar använda kollektorslang för att inte dra upp radon i borrhålet). Det gör att en större del av värmen kommer från jordens inre och risken för verkningsgradsförluster är större.
 
c_olsson skrev:
Det beror på vad det är för typ av berg i omgivningen. När man startar en anläggning så har man en stor mängd lagrad värme i bergsmassan men när den börjar förbrukas så tillförs ny värme i huvudsak i från jordens inre, men transporten därifrån sker även via omgivande berg så därför påverkas givetvis tillförsel av intilliggande borrhål. Men är det bara ett intilliggande borrhåll så är påverkan inte så stor. Det är snarare om man har 2-3 intilligande hål som påverkan verkligen märks. Har man borrhålet i radioaktivt berg (vilket finns i stora delar av landet) så värms hålet till stor del av denna radioaktiva sönderfall i närliggande berg och då blir påverkan av intilliggande borrhål inte lika stort. I radioaktiva delar av landet så kan den naturliga sönderfallet i det berg som finns inom 15 meteras radie av ett borrhål alstra lika mycket värme som förbränning av ca 3 ton olja per år. Eftersom TS granne troligen inte använder kollektorslang så misstänker jag att borrhålen inte finns i radioaktivt berg (man brukar använda kollektorslang för att inte dra upp radon i borrhålet). Det gör att en större del av värmen kommer från jordens inre och risken för verkningsgradsförluster är större.
Nej, bergvärme är en förnyelsebar resurs och har inget med radioaktivitet att göra. Det är solvärme som lagras i berggrunden som via grundvatten som medium rinner förbi och höjer temperaturen i kollektorslangen som arbetar på låg temperatur.
Vätskan som oftast är (eller alltid i sverige är) etanol kommer ut minusgradig från pumpen som genom en kondensationsprocess tagit reda på värmen i köldbäraren som går ner en vända i hålet och kommer upp plusgradig sen går det om igen. Fungerar ungefär som ett kylskåp fast tvärtom.
Q:Men fryser inte grundvattnet då?
A:Nej, inte om hålet är rätt dimensionerat, grundvattnet rör sig hela tiden. Men slangen behöver sina metrar för att kunna få tillräckligt med värme.
 
bjorn_s skrev:
Haha, det låter som frihet!
Fast vi det ger tjuvarna STOR frihet också (oxå)
 
Det är kommunen, inte grannen, som bestämmer om du får borra. Säger grannen nej tar det bara lite längre tid att få tillstånd men jag skulle inte vara orolig. De flesta kommuner vill aktivt att man konverterar till miljövänlig uppvärmning så det borde inte vara problem. Det är klart att omgivande berg kyls ned mer ju fler borrhål det finns (det är ju själva grejen med bergvärme) och det får man alltid räkna med. Grannen får väl borra ett nytt hål enligt modern norm om han har ett gammalt omodernt utfört som eventuellt visar sig inte hålla måttet. Det ska inte grannar kompensera för. Om du fått ett påskrivet granneyttrande så vete--- om jag skulle lämna tillbaka det... Men visst, grannsämjan betyder väl nåt...
Bottom line: Kör schysst spel = följ reglerna och låt kommunen bestämma. Vik dig inte dubbel inför grannen. Du bestämmer över din fastighet och klart du ska kunna konvertera till modern uppvärmning.
Lycka till och rapportera gärna i tråden hur det går.
 
Hej ..... där jag bor har så många borrat efter värme så nu tar dom ut varandra och ger inte längre avsedd effekt.. och vissa av dom har nu fått komplettera med annan värmekälla för att det skall fungera med värmen i deras hus och så var det inte tänkt från början..så mitt råd är kör varannan det är det enda som fungerar tyvärr.. avståndet är viktigt i detta fallet... själv är jag inte alls någon förespråkare till bergvärme då jag vet att det inte fungerar när det blir riktigt kallt .. blir det över - 25 grader kallt så fungerar det inte...

Är själv en vedfantast och kan inte tänka mig något annat och så länge jag orkar så blir det ved för min del ..
eldar i förugn" den stora modellen" och har som regel en temperatur i huset mellan 23 och 26 grader och det enbart med pallvirke.

Eti
 
etiol skrev:
Hej ..... där jag bor har så många borrat efter värme så nu tar dom ut varandra och ger inte längre avsedd effekt.. och vissa av dom har nu fått komplettera med annan värmekälla för att det skall fungera med värmen i deras hus och så var det inte tänkt från början..så mitt råd är kör varannan det är det enda som fungerar tyvärr.. avståndet är viktigt i detta fallet... själv är jag inte alls någon förespråkare till bergvärme då jag vet att det inte fungerar när det blir riktigt kallt .. blir det över - 25 grader kallt så fungerar det inte...

Är själv en vedfantast och kan inte tänka mig något annat och så länge jag orkar så blir det ved för min del ..
eldar i förugn" den stora modellen" och har som regel en temperatur i huset mellan 23 och 26 grader och det enbart med pallvirke.

Eti
Bergvärme fungerar även när det är -25 grader eller kallare om anläggningen är riktigt gjord vilket är fakta och inte eget tyckande. Att sedan vissa installationer inte klarar det är en helt annan fråga. Vad som krävs är ett värmesystem som passar, rätt dimensionerad värmepump och tillräckligt djupa hål. Samt som i den här dialogen att man inte borrar för många och för nära varandra liggande borrhål till olika fastigheter.
Och vid lång och ihållande kyla kan elpatronerna i många anläggningar få kompletteringsstötta, dvs de går in i intervaller.
Så är det!! Bor på samma breddgrad som Kronoberg och de få tillfällen kylan är under -25 kan man oftast räkna på en hand varje år, så även vart man bor geografiskt kan ju påverka effektiviteten.
 
Redigerat:
Ja det kan förstås bli alltför tätt mellan borrhålen, därav avståndskravet. Men den som projekterar installationen ska ju räkna på det också. Värmepumpen ska ha tillräcklig kapacitet. Men framför allt, djupet på borrhålet bestämmer hur mycket värme man kan ta ut. Och var i landet man bor, i Skåne är det kortare och varmare vinter dvs mindre värmeuttag, samt längre sommar då borrhålet kan återhämta sig. I mellansverige är det vanligt med -18 som dimensionerande utetemp dvs är det kallare går pumpen in med spetsel. Bor man där det är -25 längre perioder blir det lurigt. Ved kan väl vara nåt om man kan få tag i ved gratis eller billigt, blir dock ingen ekonomi i det om man ska åka och köpa säckar på macken. Det är mysigt men jäkligt smutsigt (röken) även om det på sätt och vis är koldioxodneutralt.
När många började skaffade bergvärme för 5 år sen eller vad det var så var det många firmor som höll sig framme med erbjudanden, tyvärr borrades det väldigt många 90-metershål för att få ner priset, är det då tätt mellan grannarna så kommer det med åren inte räcka till. Särskilt inte om man dessutom bygger ut kåken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.