Hej! Är ny här eller rättare sagt jag har läst en hel del men det är första gången jag tar mod till mig och skriver. Vi har börjat fundera på att bygga hus så jag är ju så nyfiken på alla er andra hur ni har gjort därför denna enkla enkät!! Även ni som "håller på" att bygga kan väl svara...

1=Vilket hus valde ni?

2=Kostnad för huset, marken, inkoppling, och extra val?

3=hur lång tid tog det från påskrivet avtals tills huset levererades, hur lång tid tog det från leverans till inflyttningsklart?

4= hel/del entrepenad?

5=Vilka extraval gjorde ni?

6=Har kalkylen hållit?

7=för/naktelar?

 
Hej!

Jag börjar, kanske du får fler svar ;) Vi har beställd hus, levereras senare i höstas.

1=Vilket hus valde ni?

Et Aria från Myersjöhus, 11/2plan m oinredat vindsvåning. Val utifrån budget, bra kontakt m säljare. Inte vårat drömhus, men duger bra ändå - hoppas vi.

2=Kostnad för huset, marken, inkoppling, och extra val?

Huset börjar på 1,7, inkl grund, dock inte fyllnadsmassa och evt srpäning, geot.us. Va/el/vatten i komun totalt 75.000. Extra val inkl att MH förberedar _mycket_ på övervåningen (till blodpris) knapt 300.000

3=hur lång tid tog det från påskrivet avtals tills huset levererades, hur lång tid tog det från leverans till inflyttningsklart?

Beror på vad du menar m påskrivet avtal. Vi skrev kontrakt i våras, april tror jag det va, fast vi hade inte gjort slutbeställning. Detta gjorde vi nu i mitten på augusti. Huset levereras v46 är det sagt. Därefter 16v byggtid + 1v för jul

4= hel/del entrepenad?

Total. Är händiga, bla total renoverat en lägenhet, men har behov av snabbare boende, har inte tid bygga själv.

5=Vilka extraval gjorde ni?

Uppgradering kök, vitvaror, bad, klinker i kök, innerdörrar, ytterdörr, extra fönster, extra isolering vissa väggar invändingt, uppgradering trappa invändigt, extra för förberdädd 2.våning (el, vatten, avlopp, isolering, radiatorer mm),- och något mer som jag inte minns

6=Har kalkylen hållit?

Vet ej! ;)

7=för/naktelar?

Vad då?

Lycka till

Mvh hanneli
 
Tack för ditt svar! =) Var nog inte fler som ville svara i alla fall!

HOppas ni blir nöjda med ert Aria.
 
Vi har precis skrivit på avtalet på tomten, Mjöbäcksvillan kommer hit på Tisdag för att skriva avtal ang huset.

1. Vi har utgått från ett hus i LB-hus katalog (Lommen), ritat om det och bett Mjöbäcksvillan kolla på det.

Vi har byggt ut det 8 kvadrat för att få in bastu. Sammanlagd boyta 166.6 kvadrat.

2. Sammanlagt skulle det kosta 2 222 000, då ingår allt- tomt, pantbrev, inteckningar, helentreprenad. VA/ EL, byggherre och alla tillval som vi gjort

3. Utlovat ska huset stå på plats Maj / Juni 2006.

4. Hel - vi är händiga, men har tills nu haft ett renoveringsobjekt och vill nu ha ett helt NF hus. Vi funderar dock på att måla själva, det blir minus 50000 kronor isåfall.

5. Rostfria vitvaror, bastu, bubbelbad, valmat tak med ryggås i vardagsrummet, extra varmvattenberedare, oisolerat garage m förråd, braskamin, andra dörrar.

6. Vet ej.
 
Hej

1=Vilket hus valde ni? Trivselhus Solvikserien, något omritad

2=Kostnad för huset, marken, inkoppling, och extra val? 1 990 tsek enligt kalkylen

3=hur lång tid tog det från påskrivet avtals tills huset levererades, hur lång tid tog det från leverans till inflyttningsklart? från påskrivet till leverans ca 6 mån, från leverans till inflytt? ca 18 veckor

4= hel/del entrepenad?
Delad tyvärr. Trivselhus lovade att gå in och hjälpa till om det blev fel av entreprenörerna - det visade sig vara vatten värt.

5=Vilka extraval gjorde ni? Ett halvmånefönster i 1 sovrum och ett smalt extra fönster i ett annat sovrum.

6=Har kalkylen hållit? Nej - kalkylen sprack ordentligt - hitills har huset kostat drygt 2 260tsek - och det finns så många fel och skador på det så det är inte sant!

7=för/naktelar? Fördelar - vi skulle kunna tänka oss Trivselhus igen - men då skulle vi också veta innan vad de gick för och agera därefter. Husmodellerna är bra även om de kunde valt bättre material.

Nackdelar - aldrig mer delad entreprenad, aldrig mer en KA som husleverantör rekommenderar, aldrig mer ett husbygge utan att brorsan, farsan, svågern eller nån av oss är med hela - säger hela tiden!

En dålig "hantverkare" kan förstöra världens bästa utgångsmaterial - om han så bara lyfter hammaren...

Vill för den skull inte avskräcka någon att bygga - men det är så mycket man måste sätta sig in i - har man otur så får man sig rekommenderat sådana entreprenörer som vi fick av Trivselhus - men man kan också ha tur - det har till och med vi förstått.

Lycka till!

//Sly
 
Vi håller också på att bygga och hoppas att allt ska vara klart för inflyttning om ganska precis en månad :surprised:.

1=Vilket hus valde ni?
Gottskär från A-hus. 1 planshus efter förstoring är det 139.5 m2.
Här trillade många husleverantörer bort när de inte visade något intresse alls för oss eller kom med helt vansinniga förslag. Till slut blev det så att vi tog den säljaren vi ville ha och gjorde om ett hus så att det blev som vi ville ha det.

2=Kostnad för huset, marken, inkoppling, och extra val?
exklusive tomten 2.2

3=hur lång tid tog det från påskrivet avtals tills huset levererades, hur lång tid tog det från leverans till inflyttningsklart?
ca 15 veckor
ca 20 veckor (varav 4 veckor semester), men vi har inte flyttat in ännu så det återstår att se om planen håller.

4= hel/del entrepenad?
Generalentreprenad

5=Vilka extraval gjorde ni?
Förlängde vardagsrummet 1,2 m, la till ett rum (förstorade huset 15 m2 totalt)
Boardskivor på alla väggar, fönster och ytterdörrar i annan färg utvändigt, aluminium ugn, kyl osv, inbyggd diskmaskin, braskamin, större badrum samt uppgraderade bänkskivor och skåpluckor i köket. Sen sprängde vi en del också vilket inte alla behöver göra.

6=Har kalkylen hållit?
Den skulle ha gjort det om inte vi bara "var tvungna" att köpa mycket dyrare klinkers och kakel (200:-/m2 ingick). Tapeterna komer också att bli lite dyrare men det är marginellt. Det är lätt att bli lite fartblind, särskilt när räntorna är så låga "vad spelar några hundratusen för roll i den allmänna konkursen"

7=för/nackdelar?
Allt har hittills fungerat bra trots att vi inte hunnit vara där så mycket som vi tänkt från början.

Vår generalentreprenör har vi inte hört så mycket ifrån (ja, han skickar räkningar med jämna mellanrum) men alla andra inblandade ringer så fort det är några frågor eller om det är något vi behöver kolla på. Snickarna kommer själva med förslag om vad de tycker blir bäst vilket vi uppskattar. Sen är det såklart upp till oss att bestämma om vi vill följa deras råd.

Vår säljare svarar fortfarande i telefon och har hjälpt till när vi behövt det, nu har vi inte haft något strul så det har mest varit att svara på konstiga frågor från oss.

Vår KA har vi inte träffat mer än 1 gång sedan vi hade byggsamrådet (och det var första gången vi träffades) men han lämnar lite rapporter ibland och när han påpekat saker så skickar han det till oss också så att vi vet (inte för att vi förstår någonting av hans påpekanden om olika bjälkar och grejer ??? men iaf verkar han arbeta vilket känns tryggt).

Jag skulle absolut kunna bygga med samma husleverantör igen, alla hantverkare som jobbat i huset verkar bra så även om vår samordnare inte hör av sig till oss så har han ju skakat fram ett gäng bra killar/gubbar och verkar ju näst intill omöjligt att få tag i vettiga hantverkar om man inte har egna kontakter.

Det som jag inte är riktigt nöjd med är detaljer som kunnat bli bättre om ngn hade informerat oss om möjligheter i förväg men det är väl därför det sägs att man inte blir nöjd förrän efter sitt 3.e bygge. Jag undrar dock om det är möjligt att fortfarande ha sin man kvar efter 3 husbyggen......

Sen vet jag inte riktigt vad du är ute efter i för/nackdelar - jämfört med andra husleverantörer, eller jämfört med att spika själv, eller att bo kvar i lägenheten, eller att köpa ett inbott hus? Eftersom vi "bara" byggt ett hus och inte har för avsikt att göra det igen så har vi inte mycket att jämföra med.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.