Hej,

Vad ställer man bastuväggarna på i våtrummet? Jag kommer ha klinkers över hela våtrummet och en del av detta blir ju då bastun. Jag kommer att köpa glasparti och dörr från Tylö, som då blir en vägg och bygga övriga väggar på plats. Men vad står väggarna på? Behöver de komma upp lite från klinkern och vad använder man då för material? Har sett att det finns alu-profiler, är det sånt man använder?
 
Jag har murat upp en sarg på min bastu med siporex-skivor och det är organiskt. Sen så klinkade jag upp en halvåtta på det. Sen använde jag plåtreglar när jag reglade upp det.
 
Jag använde plåtregel som jag skruvade i golvet, sedan satte jag frigolit ca 15 cm från golvet och upp och sedan vilar isoleringen på det. Som skydd så jag jag en våtrumsskiva samt en halv klinkreplatta (10 cm) upp på väggen med en mjukfog mot golvet. Har precis som du satt Tylös glas och dörr och de står rakt på golvet, har dock satt en mjukfog så att man får lite skytt mellan golv och trä.IMG_1228.JPG
 
Jag har också klinker på golvet och limmade (pl 400) golvreglarna(tryckt) direkt på golvet. Dock inte under glasdörren där det blev en liten springa från dörr till golv. Mot golvreglarna satte jag en mjukfog innanför och utanför . Sedan reglade jag upp bastun som vanligt. Fungerar fint efter 6 år. Med facit i hand hade jag nog inte använt tryckt virke då bastun är ett mycket torrt utrymme även om man häver vatten på aggregatet. Enligt den idé som jag följde kan det vara praktiskt att limma då det är enkelt att ta bort bastun utan åverkan på golv.
 
Tack för svar. Håller på att titta på de prefab-profiler som Tylö tillhandhåller.
 
Jahapp, bastun blev klar innan jul och den blev rätt bra, tycker jag (se bilden).

De inre väggarna ställdes inte till slut på någonting utan de hängdes helt enkelt i de våtrumsbehandlade väggarna. Väggarna på framsidan (ett glas parti och en lite 30cm-snutt till vänster om dörren) ställdes på 45x45mm aluprofil från Tylö som limmades fast på klinkergolvet. Enkelt, torrt och snyggt!

guVyI.jpg
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Snyggt! Vilka mått är det på den?

Håller precis på att planera en bastu inom 1400 x 2100 (dörr på långsidan) så all inspiration är välkommen!
 
Så här såg ritningen ut. Det diffade inte många millimeter....

Mxqjf.png
 
Hej
Undrar hur du gjorde med fuktspärren? Tänkte du inte tanken att nyttja befintlig isolering och sätta panel direkt på väggen?
mvh
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.