Upp till 5 mm tar jag gärna slagborr, skillnaden är försumbar. Kanske till och med en fördel att ha slagborr då. Skulle häromdan borra 4 mm i betong så jag köpte en premium borr till slagborren och det gick förvånansvärt fint och precist.
Men vid 6 mm och uppåt tar jag aldrig fram slagborren utan då är det borrhammare för hela slanten.
Men lyd de tidigare tipsen om att inte använda borrhammare till annat än borrning i betong, så har du mindre jobb nu med typ pluggborrning och bruksblandning köp en slagborr och komplettera senare med en renodlad borrhammare när behovet dyker upp. Men ska du borra 6 mm och uppåt i betong så glöm allt vad slagborr heter.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
thomasx skrev:
Varför bosch gjort en sådan maskin med slagborr istf hammarborr goes beyond me, men någon förklaring finns antagligen, rent ekonomisk kanske.
GBH är borrhammare, GSB är borrmaskiner med slag. SDS på GBH.
 
corre skrev:
Köpte en Meec på vinst och förlust i helgen efter att en vanlig borrmaskin brann upp.
Borrar dymlingshål, 32mm, 500mm djupa...

Valde meecen pga pris, varvtal och effekt.
Meecen levererar kan jag meddela, där borrmaskinen gick bet så pumpar meecen vidare och nästan utan att klaga.
Som tidigare talare sagt så får man tänka sig för så man inte står dumt till.

nackdelen är att den är inget för borrande i mindre dimensioner, 700rpm är 1300 under vad man behöver då.

[länk]
Den borrhammaren har jag borrat mycket i granit med. Första exemplaret la av väldans kvickt, men det andra har hållit ett bra tag men börjar bli utsliten nu. Momentskyddet kuggar över alldeles för lätt nu.
 
För er som hävdar att borrhammare är för våldsamt för fina jobb, hävdar jag tvärtom. Nu pratar jag inte om bilhammare. Med pneumatisk slag som det oftast är i en borrhammare kan smygknacka i känsligt material som klinkers eller kakel. Suveränt när man skall sikta noggrant och faktiskt kan hålla i själva borrämnet (jag har några bitar PEX-rör som jag brukar trä på). En slagborrmaskin måste man lägga an mot underlaget med lite tryck vilket gör att den kan glida iväg sidledes.

Naturligtvis har jag en blå Bosch GBH. :D
 
End skrev:
Men lyd de tidigare tipsen om att inte använda borrhammare till annat än borrning i betong,
Ja, självklart ska man inte använda borrhammare till annat än att borra i olika stenmaterial med.
Men en metabo multihammare är riktigt bra även som kraftfull borrmaskin.

End skrev:
så har du mindre jobb nu med typ pluggborrning och bruksblandning köp en slagborr och komplettera senare med en renodlad borrhammare när behovet dyker upp. Men ska du borra 6 mm och uppåt i betong så glöm allt vad slagborr heter.
Om du bara har småjobb nu och ser mer behov framöver så är det ju bara dumt att köpa en maskin nu och en till sen, istället för rätt maskin från början som fixar allt. ;)

Skulle vara intressant att veta hur mycket de som säger att en Metabo multihammare inte duger som vanlig borrmaskin faktiskt har använt en. Jag har kört min till alla tänkbara jobb i många år nu och det är den enda sladddrivna borrmaskin jag använder, ja förutom min gamla dremel då ;) Den gamla bosch slagborren samlar bara damm, undrar var den är förresten :)
Det går även utmärkt att gänga med Metabon, det har jag också gjort många gånger, varvtalsregleringen är just så bra.
 
Problemet är som det nämnts tidigare just att slirrkopplingen löser ut. Trevlig säkerhetsfunktion i och för sig men till tyngre rotationsarbeten sliter man ut maskinen.
Det är möjligt att multihammaren stänger av slirkopplingen när man vrider om ratten till borrning utan slag, om det är så fallet är det ett bra val.
 
thomasx skrev:
Skulle vara intressant att veta hur mycket de som säger att en Metabo multihammare inte duger som vanlig borrmaskin faktiskt har använt en. Jag har kört min till alla tänkbara jobb i många år nu och det är den enda sladddrivna borrmaskin jag använder, ja förutom min gamla dremel då ;) Den gamla bosch slagborren samlar bara damm, undrar var den är förresten :)
Det går även utmärkt att gänga med Metabon, det har jag också gjort många gånger, varvtalsregleringen är just så bra.
Jag har borrat en hel del med min 2-24, fungerar utmärkt förutom då att den varvar lite lågt. Momentspärren är lite irriterande om man dosborrar.... Men den sitter ju där av en anledning.
Hellre SR16 om det ska borras mer än något enstaka hål, dock saknar den momentspärr och är således en handledsdräpare.
 
corre skrev:
Jag har borrat en hel del med min 2-24, fungerar utmärkt förutom då att den varvar lite lågt. Momentspärren är lite irriterande om man dosborrar.... Men den sitter ju där av en anledning.
Hellre SR16 om det ska borras mer än något enstaka hål, dock saknar den momentspärr och är således en handledsdräpare.
Ok,

så, 2-24 har nackdelen att den har momentspärr
och SR16 har nackdelen att den inte har momentspärr

Ja, så kan det vara, det är bara att välja, pest eller kolera ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har forskat lite mer. Av alla blåa maskiner så är det 2-26 DFR som har "allt".

3 funktioner: Borrning, bilning, slag
Steglöst varvtal (har inte alla)
Snabbchuck för vanliga borrar som INTE har ett sds-fäste (med ett sådant blir maskinen onödigt lång). De flesta maskinerna har chuck som monteras med SDSfäste i SDS chucken....

Bästa pris hittar jag på Rubart.de , 199EUR ex frakt ink moms.

Nu ska jag googla lite Metabo också, även om det skulle kännas som att köpa en Citroen.
 
Boschen är ett bra val. Jag har 2-24 och är toknöjd.
Tänk på att vanliga borrchucken inte ska nyttjas med slagborrar, det pajjar den.

Jag tycker balansen är bra på den, även om maskinerna med horisontell motor som tex Hiltis är bättre (och dyrare).
 
Ett alternativ till 2-26 DFR är 2-26 DRE. Den kostar hälften men saknar snabbchuckbyte och man får använda en SDS-adaptershuck om man ska träborra. Givet att den kostar nästan gratis kan man dock fundera på om det inte också är ett smart val.

224an du har kommer ju i ett utförande med nyckelchuck. SKulle också kunna vara ett alt, men då är den nästan lika dyr som 2-26 DFR
 
Jag köpte en rejäl slagborrmaskin när jag sökte en riktigt stark borrmaskin för trä, en maskin som klarar lite grövre dimensioner på borrar eller stora hålsågar utan att krokna. Jag hade redan en borrhammare så jag behövde inget annat för att borra i betong. Alla som kollat utbudet på borrmaskiner utan slag inser snabbt varför det blir en slagborrmaskin man köper även om man inte behöver slagfunktionen. Det finns knappt några sådana maskiner. Man får helt enkelt köpa en slagborrmaskin och glömma bort slagfunktionen. Att borra i trä med en borrhammare är kasst och jag ville dessutom kunna sätta den i ett borrstativ..
 
Om man stör sig på slagfuntionen så får man helt enkelt sätta vredet i borrläge och ta fram demeln och såga av vredet, man kommer garanterat aldrig se slagfunktionen igen.

Håller med om det där om borrmaskin, men ibland när man läser här så får man intrycket att det är en borrhammare man måste äga oavsett om man enbart tänker borra i trä eller metall och det är totalförbjudet att äga en slagborrmaskin ungefär som att det vore en oskriven lag.

Det går utmärkt att ha båda, jag har själv flera stycken.
 
Andy78 skrev:
Om man stör sig på slagfuntionen så får man helt enkelt sätta vredet i borrläge och ta fram demeln och såga av vredet, man kommer garanterat aldrig se slagfunktionen igen.

Håller med om det där om borrmaskin, men ibland när man läser här så får man intrycket att det är en borrhammare man måste äga oavsett om man enbart tänker borra i trä eller metall och det är totalförbjudet att äga en slagborrmaskin ungefär som att det vore en oskriven lag.

Det går utmärkt att ha båda, jag har själv flera stycken.
Ja, det är ungefär lika konstigt som de som påstår att man inte kan borra i trä med en maskin som också har borrhammarfunktion. Min Metabo funkar dessutom i stativ. Jag kan inte tänka mig en mer ultimat borrmaskin.
 
Jag inhandlade en GSB 21-2 RCT Professional för ett år sedan och är riktigt nöjd. Som komplement till min Hilti borrhammare har den allt. Högt varvtal, växellåda, kraftig motor och slagfunktion då det behövs. Borra med stora hålsågar gör den utan ansträngning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.