En person varnade mig för att måla panel före uppsättning, då hon varit med om att färgen (lacken, lasyren, minns inte vad hon använt...) gjorde brädorna helt vinda och skeva så att det blev ett h*****e att få upp den jämnt och snyggt.

Men gäller detta även linoljefärg eller kan jag måla min pärlspont innan jag spikar upp den? Det verkar ju så mycket enklare, om det fungerar.
 
Tycker det är lättast och blir bäst resultat om man målar till man har en strykning kvar innan man sätter upp panel och sen målar sista vändan på plats. Sen är det ofta så att kvaliten på normal pärlspånt från bygghandeln är lite så där så de slår sig gärna när de börjar torka men det beror inte på att de är målade.
 
Om du väljer att sätta upp panelen omålad måste du sen vänta med att måla tills panelen torkat. Annars kommer det att torka isär och se ut som fan. Måla minst en gång innan panelen sätts upp.
 
Frågan är egentligen NÄR du vill ha ditt helvete. Antingen vid uppsättning med vridna brädor, eller efteråt med att kompletteringsmåla alla skarvar som krympt isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.