Vi köpte en bostadsrätt i juni i år. Badrummet var nyrenoverat och fint. För några veckor sedan skulle vi dock byta diskho och blandare i köket varpå det framdagas att man i badrumsrenoveringen byggt in de kranar där vattnet till lägenheten stängs av. Resultatet blev att vi var tvugna att stänga av vattnet nere i källaren vilket givetvis påverkar grannarna. Nu kräver styrelsen att vi åtgärdar felet och tar fram kranarna igen, vilket vi förstår. Man måste ju kunna stänga av vattnet lokalt till lägenheten!

Men, jag undrar om vi har några möjligheter att kräva hjälp från säljarna i detta fall? De borde ju rimligtvis ha vetat om vad de gjort och undgått att informera oss. I köpekontraket står "befintligt skick". Är detta något som vi borde ha upptäckt?

Har sökt säljarna utan framgång. Ska även kontakta mäklaren idag. Tänkte bara kolla om någon "vet" vad som gäller så jag har lite kött på benen om det skulle bli dispyt.
 
Begreppet dolt fel brukar användas i samband med fastighetsaffärer som styrs av jordabalken. Köp av en bostadsrätt är juridiskt sett ett köp av lösöre, som styrs av köplagen. Nu finns det i köplagen klausuler som liknar de regler om dolda fel som finns i jordabalken.Jag skriver det här mest så du slipper att avfärdas med "dolda fel finns inte i bostadsrätter". Googla efter köplagen, den är ganska lättläst. Men formuleringen är något i stil med: Om objektet inte är i det skick köparen med fog kunnat förvänta sig så har köparen rätt till kompensation. Men köparen har inte rätt till kompensation för fel som gick att upptäcka vid en nogrann undersökning.Där finns en intressant skrivning om att undantaget gäller bara under förutsättning att säljaren uppmanat köparen att göra en nogrann undersökning. Dvs. om säljaren inte uppmanat till undersökning (kan vara svårt att bevisa) så har man rätt till ersättning även för helt uppenbara fel. Det här låter ju onekligen som ett fel man borde ha svårt att upptäcka vid en kontroll.
 
Hade man inte upptäckt detta om man bett om dokumentationen på badrumsrenoveringen?

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Eller hade man helt enkelt inte upptäckt detta genom att man upptäcker att det inte fanns någon lokal avstängning?
 
O
Jag blir lite fundersam om själva badrummet är korrekt gjord när någon bygger in en sådan vital del....
 
Det behöver inte vara fel att lokal avstängning saknas. Framförallt i äldre hus är det inte alltid det finns.
 
På vilket sätt var de där kranarna inbyggda? Bilder?
 
Har råkat ut för något liknande. Sålde en bostadsrätt jag ägt några år. Köparen kom sedan och klagade på elinstallationer han tyckte var felaktiga. En del av det som var felaktigt hade ägaren innan mig vållat men man är tydligen bara ansvarig för sådana saker i två år efter man sålt lägenheten. Köparen genomförde ingen undersökning eller besiktning av lägenheten före köpet annat än på visningen.

Kontaktade några jurister för att se hos vem ansvaret ligger och som hempularen skrev ovan så finns det lagar angående bostadsrätter som liknar de som gäller fastigheter angående dolda. Köparen hotade att stämma mig och dra detta till domstol trots att det rörde sig om ett par tusenlappar. Jag valde då att inte tjafsa mera om det och anlitade då en elektriker som fick ordna till elsystemet i lägenheten.

Om liknande regler gäller vattenledningar så skulle du alltså kunna kräva att säljaren ordnar avstängningsventilerna i lägenheten.

Du kan alltid kontakta en jurist och fråga. De flesta erbjuder gratis rådgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.