Hej!

Bör jag lägga på Primer innan jag lägger ut en tjock plastfolie på mitt källargolv?
Tanken är att sen lägga golvet direkt på plastfoliet.

Betongen är tidigare och fortfarande angripen av viss Lukt då förra golvkonstruktionen orsakat mikrobiell påväxt.

Betongen är slipad och sprutat med Ordox men lukt kvarstår, i mer än ett år efteråt...

Jag vågar inte lägga Platon för jag misstänker att lukten kanske inte försvinner helt med ett ventilerat golv så tanken är att först prova med plastfolie...

Tips mottages gärna, är det vettigt att lägga Primer under plasten?
 
Hade inte rekommenderat att lägga plastfolie.
Är golvet isolerat undertill?
Utan att veta så mycket om förutsättningarna så hade jag rekommenderat ventilerat golv.
Lägger du plastfolie finns risken att fukten från marken stannar under plastfolien och det bildas vatten där.
Lägger du ventilerat golv blir det samma sak men du ventilerar bort fukt och lukt.
Så enligt mig hade jag lagt platonmatta och ventilerat golvet.
 
Jag vet inte om golvet är isolerat undetill, källaren är gjuten 1970.
Helst vill jag lägga platon men frågan är om den lukt som finns idag kommer sippra ut.

Jag inser väl att det egentligen bara finns ett sätt att ta reda på. Men primern kanske tar bort lite gammal kontaminerad lukt från betongen.
 
Man måste ju inte ha trägolv. Det finns fina ventilerade nålfiltsmattor du kan lägga direkt på betongen, då tränger eventuell fukt upp genom mattan. Snyggt och dessutom blir golvet inte så kallt.
 
Tack för Tipset, såg att Bauhause hade nålfiltsmattor. Är dom sköna att gå på?
 
freddy10 skrev:
Tack för Tipset, såg att Bauhause hade nålfiltsmattor. Är dom sköna att gå på?
Det varierar väl från matta till matta men jag tycker överlag att de är behagliga. Lite sträva kanske men inget jag stör mig på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.