Tjohej! Inne på år 2 snart i ett gammalt 60-talshus (nivehus) med luftgolvvärme som från början värmdes upp med oljeförbränning. På den tiden billigt och mycket effektivare än dagens LVP-uppvärmda vatten som går genom 2 st vattenbatterin som sen matar ner luft under huset via en fläkt.Vattnet kyls fort ned, vilket gör att LVP:n nästan konstant står och går! Och i med att marken är kallare än huset, så går värmen mer neråt än uppåt vilket gör det hela oerhört ineffektivt.
I oktober låg elen på 3100 kr för vårat ca 100 kvm stora huset. Har då att jämföra med ett annat hus i ens befogande som hyrs ut just nu, som är på 200 kvm och med bergvvärme, byggt 2009. Där var elen i oktober 2100 kr. Snacka om skillnad. Där är det golvvärme på ena våningen och radiatorer på andra. Samt inbyggt garage (utöver de 200 kvm) som har uppvärmd platta...!
Jag funderar helt enkelt på att ta bort luftgolvvärme och montera radiatorer i alla rum istället. Har redan en slinga som går från värmepannan till kontoret (gamla garaget ombyggt till wc/kontor/allrum) där det idag är radiatorer. Det är mycket behagligare värme där än i övriga huset. Det blir fort kallt i bodelen av huset, och förra vintern monterats även snabbt en luft/luft-värmepump för att göra det ö.h.t. beboerligt på kalla vinterdagar...!
LVP:n som vi har idag är turligen överdimensionerad av föregående ägare för att göra det möjligt att dra radiatorer i resten av huset. Så det var väl det enda bra i den här husaffären. Behöver spara pengar, så jag skulle i så fall köpa in och montera alla radiatorer själv. Sen får en röris komma och dra till och från pannan på ett effektivt sätt.
Men, min huvudfråga som kan stöpa det ekonomiska i det här är... Hur gör man med nuvarande golvvärmesystem? Det är ju ett reglat golv som måste isoleras. Annars kommer golvet vara svinkallt hela tiden! Jag funderar då på att ta hit en firma som sprutar in lösullsisolering i golvet. Vore det en möjlig lösning? Eller måste man riva upp alla golv och använda en annan lösning på det hela? Isåfall vad?
Tacksam för lite tips o råd
I oktober låg elen på 3100 kr för vårat ca 100 kvm stora huset. Har då att jämföra med ett annat hus i ens befogande som hyrs ut just nu, som är på 200 kvm och med bergvvärme, byggt 2009. Där var elen i oktober 2100 kr. Snacka om skillnad. Där är det golvvärme på ena våningen och radiatorer på andra. Samt inbyggt garage (utöver de 200 kvm) som har uppvärmd platta...!
Jag funderar helt enkelt på att ta bort luftgolvvärme och montera radiatorer i alla rum istället. Har redan en slinga som går från värmepannan till kontoret (gamla garaget ombyggt till wc/kontor/allrum) där det idag är radiatorer. Det är mycket behagligare värme där än i övriga huset. Det blir fort kallt i bodelen av huset, och förra vintern monterats även snabbt en luft/luft-värmepump för att göra det ö.h.t. beboerligt på kalla vinterdagar...!
LVP:n som vi har idag är turligen överdimensionerad av föregående ägare för att göra det möjligt att dra radiatorer i resten av huset. Så det var väl det enda bra i den här husaffären. Behöver spara pengar, så jag skulle i så fall köpa in och montera alla radiatorer själv. Sen får en röris komma och dra till och från pannan på ett effektivt sätt.
Men, min huvudfråga som kan stöpa det ekonomiska i det här är... Hur gör man med nuvarande golvvärmesystem? Det är ju ett reglat golv som måste isoleras. Annars kommer golvet vara svinkallt hela tiden! Jag funderar då på att ta hit en firma som sprutar in lösullsisolering i golvet. Vore det en möjlig lösning? Eller måste man riva upp alla golv och använda en annan lösning på det hela? Isåfall vad?
Tacksam för lite tips o råd
Jo, faktiskt tänkt på det oxå. Och det kan mycket väl vara det som stöper det hela. Då är ju frågan om man inte bör stänga av inkommande kallluft (bara ta inomhusluft), samt koppla ur vattenbatterina, och sen bara ha rotationsluft under perioder styrt av en tidssinställd termostat. För fläkten behöver ju inte vara på dygnet runt. Fläkten drar i sig drar kanske 150w. Det blir ju en del om den står 24/7.
Det du beskriver är vanligt och kallas "inneluftsventilerad krypgrund".
Jag tror det bästa du kan göra är att täta och isolera din grund och behålla den befintliga luftgolvvärmen. Isodrän eller motsvarande under marknivån och cellplast ovanför.
Bilden är tagen från isodran.se där det finns lite mer skrivet runt den här typen av grunder. http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
Jag tror det bästa du kan göra är att täta och isolera din grund och behålla den befintliga luftgolvvärmen. Isodrän eller motsvarande under marknivån och cellplast ovanför.
Bilden är tagen från isodran.se där det finns lite mer skrivet runt den här typen av grunder. http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
Nä, inte krypgrund utan betong med ett par större kanaler för rotation av luft / ventilationen och sen reglat golv med ett par hål in o ut här o där och luften går genom reglarna i ett visst system och tillbaka till där luften först gick ner under golvet.
Det finns t.ex hål i fönsterbrädorna där friskluft kommer in när fläkten väl är på.
Det finns t.ex hål i fönsterbrädorna där friskluft kommer in när fläkten väl är på.
Nej luften är inte direktkontakt med backen. Ja, Backen värms nog mer än husets golv. Det är säkert isolerat på nått sätt. Men enligt 60-talets principer där "olja är billigt, det är bara att elda på". Sen fanns det en kamin i huset som vi slängde ut då den var ivägen och inget vi kan elda pga vårat ena barn.
Huset kyls ner fort (5 grader under natten) så snart golvvärmen stängs av. Det finns liksom ingen "lagrad" värme att nämna. Golvvärmen måste vara på för att få någorlunda värme. Men det är dyrt, väldigt dyrt.
Radiatorer hamnar på ca 15-20kkr för totalt 7 radiatorer i olika storlekar, inkl kopplingar, rör etc. (rinkaby) Ovanpå det sen installationstimmar. Jag räknar på att spara i snitt 2000 kr i månaden över hela året. Grejen är att vi ska flytta om 2 år. Men jag är garanterat säker på att uppvärmningsbiten kommer vara en stor punkt vid försäljningen. Svårt att sälja ett litet hus som är dyrt att värma upp. =/
Se bifogad bild. Under pappen är betong och kanaler för luften.
Huset kyls ner fort (5 grader under natten) så snart golvvärmen stängs av. Det finns liksom ingen "lagrad" värme att nämna. Golvvärmen måste vara på för att få någorlunda värme. Men det är dyrt, väldigt dyrt.
Radiatorer hamnar på ca 15-20kkr för totalt 7 radiatorer i olika storlekar, inkl kopplingar, rör etc. (rinkaby) Ovanpå det sen installationstimmar. Jag räknar på att spara i snitt 2000 kr i månaden över hela året. Grejen är att vi ska flytta om 2 år. Men jag är garanterat säker på att uppvärmningsbiten kommer vara en stor punkt vid försäljningen. Svårt att sälja ett litet hus som är dyrt att värma upp. =/
Se bifogad bild. Under pappen är betong och kanaler för luften.
Redigerat:
Det är tillägsisolerat på vinden.
Fönstrena är moderna alu-fonster bytta 2008.
Det är inte så att det drar i huset, men golvet blir fort kalla om värmen är av och det har troligen rätt stor kylande effekt på huset.
Därav min idé att isolera golvet (så det håller värmen bättre) och sätta in radiatorer istället.
Fönstrena är moderna alu-fonster bytta 2008.
Det är inte så att det drar i huset, men golvet blir fort kalla om värmen är av och det har troligen rätt stor kylande effekt på huset.
Därav min idé att isolera golvet (så det håller värmen bättre) och sätta in radiatorer istället.
Det finns en alternativ lösning till det här som såklart blir mycket billigare. Det är att montera fläktar i huset som roterar varmluften som luft/luft-värmepumpen ändå genererar. Vi har ryggåstak-liknande lösning som gör att luften hamnar längst upp där och stannar. Och sen sitter inomhusdelen i entren som är en lång korridor med rum utmed denna och slutar i vardagsrummet. Så luften går in i ett stort hål (vardagsrummet) och stannar där. Kök och de 3 sovrummen är väldigt kalla även om vardagsrummet är varmt... Inte helt optimalt.
Så just nu kanske smartast och mest pengavärt är att bara få rotation på luften vid ett X antal fläktar. Som tur är är det en lufttrumma ovanför hallen som mynnar ut i alla rum = bra och smidigt sätt att rotera luften utan en massa synliga hål där man är.
Har ni tips på fläktar som gör jobbet? Det behövs ju ingen fuktstyrning, utan enbart konstantdrift, och det ska vara lågt dB-volym och låg W. Gärna även en möjlighet att fjärrstyra på något sätt eller minst reglera farten på via nått behändigt sätt.
Så just nu kanske smartast och mest pengavärt är att bara få rotation på luften vid ett X antal fläktar. Som tur är är det en lufttrumma ovanför hallen som mynnar ut i alla rum = bra och smidigt sätt att rotera luften utan en massa synliga hål där man är.
Har ni tips på fläktar som gör jobbet? Det behövs ju ingen fuktstyrning, utan enbart konstantdrift, och det ska vara lågt dB-volym och låg W. Gärna även en möjlighet att fjärrstyra på något sätt eller minst reglera farten på via nått behändigt sätt.
Har inga raka tak tyvärr. Alla är lutande
Men jag tror jag hittat en lösning faktiskt jag själv kan installera och som oavsett om det inte värmer huset bättre, så ger det en aning bättre cirkulation av luften på sommaren då golvvärmesystemet är avstängt (då blir luften i huset väldigt dålig då luften inte roterar längre).
En sådan här:
http://www.fresh.se/sv/2.kanalflaektar/fresh-tt100.php
Som monteras där luft/luft-värmepumpen samlar som mest värme vilket är slutet på korridoren där det sen går 90 grader uppåt med platt vägg. Där är redan ett intag idag, för luften ovanför korridorens tak (en spalt på 40-50cm).
Bild (gör allt så mycket enklare för er att förstå)
(vet inte varför forumet la bilden på sidan...)
Där gallret är nu öppnar jag upp och monterar TT100-produkten.
Sen till varje rum sätter jag en Fresh TMLS 100:
http://www.fresh.se/sv/tilluftsdon/tilluft-tmls-100.php
Dessa går att justera splaten på så man kan ha mer eller mindre luftflöde in i visst rum.
Till slut så monterar jag av varvtalsregulator:
http://www.fresh.se/sv/tillbehoer/varvtalsreglering-30-100.php
En fråga vore! Behöver jag drar rör från TT100-fläkten till varje rum. Eller kan jag bara låta forcera in luft i utrymmet ovan hallen och sen bara ha hål i varje rum? (sovrum 1,2,3 + kök).
Men jag tror jag hittat en lösning faktiskt jag själv kan installera och som oavsett om det inte värmer huset bättre, så ger det en aning bättre cirkulation av luften på sommaren då golvvärmesystemet är avstängt (då blir luften i huset väldigt dålig då luften inte roterar längre).
En sådan här:
http://www.fresh.se/sv/2.kanalflaektar/fresh-tt100.php
Som monteras där luft/luft-värmepumpen samlar som mest värme vilket är slutet på korridoren där det sen går 90 grader uppåt med platt vägg. Där är redan ett intag idag, för luften ovanför korridorens tak (en spalt på 40-50cm).
Bild (gör allt så mycket enklare för er att förstå)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(vet inte varför forumet la bilden på sidan...)
Där gallret är nu öppnar jag upp och monterar TT100-produkten.
Sen till varje rum sätter jag en Fresh TMLS 100:
http://www.fresh.se/sv/tilluftsdon/tilluft-tmls-100.php
Dessa går att justera splaten på så man kan ha mer eller mindre luftflöde in i visst rum.
Till slut så monterar jag av varvtalsregulator:
http://www.fresh.se/sv/tillbehoer/varvtalsreglering-30-100.php
En fråga vore! Behöver jag drar rör från TT100-fläkten till varje rum. Eller kan jag bara låta forcera in luft i utrymmet ovan hallen och sen bara ha hål i varje rum? (sovrum 1,2,3 + kök).
Produkter som diskuteras: "Fresh 100"
Väggventil 100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
589 kr inkl moms
Läs mer
Har faktiskt redan köpt grejerna. 3000 spänn gick det på. Får vi hoppas detta är en tillräckligt bra lösning
Ny info! Har inte öppnat några paket för jag insåg att när jag lossade på ventilationsgallret så stod dammtrådar rakt in i trumman för att suget var så högt!
Detta fick mig att inse att det kanske räcker med att faktiskt bara öppna upp hål in i varje sovrum, samt kök. Så nu kan jag känna med handen att det drar vid varje hål medans fläkten är igång.
Så jag kikar nu på istället byta ut mitt Bahco-systems fläkt:
Till en ny modern enhet som går att justera hastigheten på via nån typ av varvtalsregulator.
Nya fläkten kommer behöva stå igång 24/7 för att rotera luften genom golvet / huset för att minimera risken för fuktproblem. Därav vill jag se till att den drar så lite el som bara möjligt.
Sen så ska vattenbatterierna kopplas ur helt. Det går att ställa ner en 4-vägsschunt till 0, så går inget varmvatten genom värmesystemet, men då stängs även varmvattnet av till radiatorerna i kontoret = smällkallt på riktigt i kontoret!
Har stängt av dock för att köra ett test. Ska se om det imorgon bitti är rimliga grader i sovrummen. Är det det, så betyder det att mina 10cm stora hål inte var i onödan (jobbigt att spackla igen...)
Detta fick mig att inse att det kanske räcker med att faktiskt bara öppna upp hål in i varje sovrum, samt kök. Så nu kan jag känna med handen att det drar vid varje hål medans fläkten är igång.
Så jag kikar nu på istället byta ut mitt Bahco-systems fläkt:
Till en ny modern enhet som går att justera hastigheten på via nån typ av varvtalsregulator.
Nya fläkten kommer behöva stå igång 24/7 för att rotera luften genom golvet / huset för att minimera risken för fuktproblem. Därav vill jag se till att den drar så lite el som bara möjligt.
Sen så ska vattenbatterierna kopplas ur helt. Det går att ställa ner en 4-vägsschunt till 0, så går inget varmvatten genom värmesystemet, men då stängs även varmvattnet av till radiatorerna i kontoret = smällkallt på riktigt i kontoret!
Har stängt av dock för att köra ett test. Ska se om det imorgon bitti är rimliga grader i sovrummen. Är det det, så betyder det att mina 10cm stora hål inte var i onödan (jobbigt att spackla igen...)