RaspberryPi borde vara en smidig lösning för 1wire. Läs i forumet på temperatur.nu

/jaytee
 
Det finns en viss korrelation mellan strömförbrukning och prestanda på processorer. Visst finns det vassare processorer än PICar, men det finns avsevärt vassare PICar än de du köpt också. Jag tycker det är trevligt när man kommer upp i PIC18f-varianterna. Behövs det mer datakraft så finns även dsPIC. Är det en enkel uppgift som skall lösas och strömförbrukningen är intressant är det dock bättre att hålla nere prestandan lite.
 
D
Mikael_L skrev:
Förövrigt var väl en av tempsensorerna jag valde med I2c-bus, och jag köpte 2-3 st något, så jag får prova lite.
Jo, jag såg att en av kretsarna hade i2c-bus, men jag uppfattade det som att det bara var för övervakning av kretsen och ine för överföring av klimatdata. Men jag tittade inte igenom det så noga, så det kan ju ha varit fel.
 
DIY_freak skrev:
Men jag tittade inte igenom det så noga, så det kan ju ha varit fel.
DIY_freak skrev:
Har ingen lust att förklara alla detaljer, då kan du ju lika gärna läsa manualen.
Kanske dags att börja leva som du lär ;)

Hade jag bara haft lite mer fri tid hade jag definitivt hängt på den här tråden med två pic-projekt, minst ;) Dels ett för lambdastyrning av min pelletsbrännare, och så ett för styrning av framledningstempen i kombination med elektroniska termostater. Sen kan jag tänkta mig fler grejer just med temp och fuktmätning inblandat.

Ska bli intressant att följa tråden och se vad ni hittar på för grejer.
 
Mikael_L
DIY_freak skrev:
Jo, jag såg att en av kretsarna hade i2c-bus, men jag uppfattade det som att det bara var för övervakning av kretsen och ine för överföring av klimatdata. Men jag tittade inte igenom det så noga, så det kan ju ha varit fel.
Jag har inte heller kollat så noga i databladet och kan ju ha fel jag också ... :surprised: ;)

Ähhh, det ger sig nog ...
 
A
thomasx skrev:
Kanske dags att börja leva som du lär ;)

Hade jag bara haft lite mer fri tid hade jag definitivt hängt på den här tråden med två pic-projekt, minst ;) Dels ett för lambdastyrning av min pelletsbrännare, och så ett för styrning av framledningstempen i kombination med elektroniska termostater. Sen kan jag tänkta mig fler grejer just med temp och fuktmätning inblandat.

Ska bli intressant att följa tråden och se vad ni hittar på för grejer.
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=DPGHqhgndME
 
D
thomasx skrev:
Kanske dags att börja leva som du lär ;)
Du menar att jag är slö och borde förklara bättre, eller du menar att du tycker jag är effektiv och du vill bli likadan? ;)

När det gäller real time debuggern så ansåg jag helt enkelt att en kort sammanfattande mening om arten av hänsyn man måste ta när man kodar och vill använda debuggern var fullt tillräcklig för att ge en bra bild och om man vill veta exakt så är manualen helt klart bäst.

när det gäller temperatursensorn så var jag helt enkelt lat. Hade bara öppnat de olika länkarna och tittat på databladen för stt se vad det var för typ av sensorer och kom då ihåg att jag åg något om i2c på en sv dem samtidigt med någon mening om övertemp-larm eller så.

jag har nu tittat igenom databladet bättre och man läser sv temperatur digitalt via i2c. Dock finns det bara 3 adresser så man kan max ha 8 st sensorer på samma bus. Kanske inte spelar någon roll för ts, men jag tycker helt klart att dallas sensorerna är ett bätttre val då, då dessa kan anslutas digitalt på en bus och bara behöver 2 trådar för att anslutas (one-wire huh?) och alltså kan anslutas nästan lika lätt som om den vore en "dum" sensor (ntc motstånd).

dessutom finns det massvis med färdigskriven kod för one-wire.
 
MathiasS skrev:
[länk]
Kunde inte se att han hade någon lambda-givare med i sin ritning, det är ju den som är hela grejen, resten av styrningen finns ju redan. Min "plan" är helt enkelt att endast styra fläkten för att optimera förbränningen och i övrigt låta brännaren fungera precis som vanligt. utan några ingrepp, borde vara ett ganska enkelt projekt, känns det som.
 
Den kapacitiva fuktsensorn ser fin ut, hur har du tänkt dig omvandlingen fukthaltsberoende kapacitans till något för PIC:en hanterbart som tex spänning, frekvens? För temp är väl som sagt även tex onewire att föredra A/D är ju inte så märkvärdiga på dessa controllers.
 
Mikael_L
Inte så klara tankar än, men att skicka ett fyrkantspulsståg med en PWM mot en brygga med känd kapacitans samt fuktsensorn borde ge ett resultat som är avläsningsbart med en av A/D-ingångarna.
Tycker jag ... ;)
 
thomasx skrev:
Kunde inte se att han hade någon lambda-givare med i sin ritning, det är ju den som är hela grejen, resten av styrningen finns ju redan. Min "plan" är helt enkelt att endast styra fläkten för att optimera förbränningen och i övrigt låta brännaren fungera precis som vanligt. utan några ingrepp, borde vara ett ganska enkelt projekt, känns det som.
Rätt, jag blandade ihop två klipp. Ett med lambda och ett med resten av styrningen för en vedpanna.
 
Jag använder PIC en del i jobbet, men även Atmel AVR/ATmega, Texas MSP430 o.s.v.

Microchip var en av de första med dessa (ofta) billiga, enkla processorer med RISC-arktitektur. De första hade mycket lite minne, och när de växte blev kostymen i 16-serien rätt trång med diverse "specialare" för att få plats med allt. Bankuppdelning av programminnet o.s.v.
Detta tror jag PIC-serien lider av nu - de betraktas som något "gammalt" som är knöliga att programmera.

Men så behöver det inte vara alls. Microchip har självklart inte stått still i utvecklingen. Jag skulle rekommendera dig att titta på processorer ur 18F-serien framför 16F. Ofta pinkompatibla med sina kollegor i 16F och med 90% av instruktionerna gemensamt. Men utan det gamla arvet med bankuppdelat programminne, med hårdvarumultiplikator, smartare instruktioner o.s.v. Och ofta lägre pris och strömförbrukning. De flesta har inbyggd ICD-funktion (In-circuit-debugger) som endast tar 2-3 pinnar i anspråk, massor av A/D-ingångar, USB o.s.v. Finns i små kapslar också från några tior och uppåt. Ytterligare uppåt finns i serien mycket kompetenta processorer med inbyggda DSP-block.

I²C är en mycket universell master/slave-buss, som ofta används av sensorer. Men även som gränssnitt för seriella minnen, periferikretsar i allmänhet o.s.v. Alla kan ligga på samma två trådar och kommunikation kan ske åt båda hållen. Dock rekommenderar jag att du läser in dig noga på bussens funktion och alla signalstatus så du förstår alla skeenden. Det är nämligen mycket intelligens man lyckats få in på två trådar :cool:. Vet man hur det funkar kan man enkelt emulera I²C masterfunktion på vanliga två I/O-portar, så processorn behöver inte ha hårdvarustöd för detta om man inte tänker köra extremt snabbt elelr många applikationer i den samtidigt.

Själv har jag en enkel PIC16F84 som i 10 år gjort tjänst som styrning av ett modellservo för växling av vajrarna mellan reglagen i min båt. 18F13K22 är hjärtat i en annan pryl i hemmet, en 18F4550 hanterar lite andra prylar via sin USB-port o.s.v.
 
Tycker jag känner igen detta med pic16f84. Var det inte dessa man använde på piratkort satellit för många många år sedan? Och jag har naturligvis bara hört att en kompis brorsas kusin gjorde det. Tror fasen det borde ligga en liten programerargrunka här (nej, inte här, hos brorsans kompis kusins kompis) någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.