Dags för ny slagborrmaskin. Tänker mig något i stil med Bosch GSB 21-2 RE eller RCT.

Finns det några konkurrenter i respektive maskins klass som man bör ta sig en titt på? RE ligger närmast behovet men det är ju aldrig fel med lite fler finesser som RCTn har.....
 
Det skulle vara en udda fågel i samlingen i såfall.....men den levereras med dubbla chuckar som jag uppfattar det, en för vanliga borrar, en med sds-fäste. Det är ju inte fel.
 
MathiasS skrev:
Det skulle vara en udda fågel i samlingen i såfall.....men den levereras med dubbla chuckar som jag uppfattar det, en för vanliga borrar, en med sds-fäste. Det är ju inte fel.
Jag har föregångaren och allt jag borrat med den, granit som trä och rostfritt känns i det närmaste som smör.
 
Blir nyfiken på varför du letar efter en slagborrmaskin...??
 
Nimajneb skrev:
Blir nyfiken på varför du letar efter en slagborrmaskin...??
Jag oxå ! Vem köper en slagborr nuförtiden?
 
Den thomasx länkar till är så långt från slagborrmaskin man kommer, en mycket fin kombi borrhammare, borrmaskin tycker jag. Slitstark, robust ungefär som blå bosch.
 
verktygsgurun skrev:
Jag oxå ! Vem köper en slagborr nuförtiden?
Ok, vad handlar ni som inte handlar slagborrar då? Fioler? Munspel? Eller bor ni alla i träkojor i skogen där ni aldrig behöver borra i betong?
 
Borrhammare.

En slagborr är typ en vanlig borrmaskin, fast med slag. Helt värdelös, med andra ord.

//Patrik
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ok, vad handlar ni som inte handlar slagborrar då? Fioler? Munspel? Eller bor ni alla i träkojor i skogen där ni aldrig behöver borra i betong?
Slagborrmaskin och Borrhammare fyller samma funktion, och ur användarens perspektiv är det "samma" maskin. Men de är konstruerade på olika sätt och en borrhammare är väldigt mycket mer effektiv än en slagborrmaskin. Med en borrhammare borrar du utan problem i granit och hård betong, en slagborr är i det närmaste hopplös där ;)

Det du tittar på är borrhammare, och det är så klart det du ska ha, slagborrmaskiner är inget annat än leksaker. Och det säger jag inte för att jag är en verktygsnörd. Första gången jag borrade med en borrhammare trodde jag det var något fel på den, men insåg att det inte var det när det var ett 10cm djupt hål där jag trodde att det inte hänt nåt alls ;) Exakt samma sak hände min polare när jag lät honom testa ;)
Ja, skillnaden är faktiskt så stor.

Boschen du tittar på är, bortsett från den blå färgen, nästan förvillande lik min metabo. Och jag skulle vilja påstå att i det fallet är det nog bosch som har sneglat på metabo. Riktningsväljaren är det enda jag inte gillar på min metabo, och där verkar boschen ha samma lösning.
 
Patrik_Hed skrev:
Borrhammare. En slagborr är typ en vanlig borrmaskin, fast med slag. Helt värdelös, med andra ord. //Patrik
Det finns inget användningsområde alls?
 
Andy78 skrev:
Det finns inget användningsområde alls?
Tegel och lättbetong funkar väl att borra i, men har man en gång hållt i en borrhammare...
 
Vad har du för krav på maskinen vad vill du göra?

Ska du bara borra i i betong hård sten så är det borrhammare du ska ha, inget snack om saken.
Det medföljer ofta en extra chuck för vanliga borr.

Jag har själv 3 st borrhammare varav en batteridriven och använder dem till att borra i hård betong.
Dock har jag en slagborrmaskin som kostar ett par hundra kronor, den går utmärkt att borra i tegel med men jag använder den som kombiverktyg.
Borrning i trä metall plast, slipar med peragon, det går att göra detta med borrhammaren och extrachucken men slagborren är lättare i vikt och därmed lättare att hålla i slagborren har dessutom högre varv.
Det går att driva en liten pump med den som sätts i chucken om man känner för det.

Ett helt ok allroundverktyg även om man äger en borrhammare.
 
Och om du väljer boschen så ta rct'n är konstantelektroniken minsta lilla i närheten av metabon, och det är den säkert, så är det värt vartenda öre,. för den är grym du har riktigt, närmast farligt, bra vrid även i låga varvtal.

Och det är jäkligt smidigt att kunna ställa in varvtalet man vll köra på, och sen bara köra.
 
Slagborr funkar bäst för tegel och sådant mer poröst material. Borrhammare är för våldsamt även om den kan krypa igång och knacka försiktigt. Slagborrmaskin har jag därför den har oftast mycket bättre växellåda än en renodlad borrmaskin med sladd. Använder aldrig slagborr idag, med betoning på aldrig. Inte sedan jag upptäckte borrhammaren för 9 år sedan. Sedan låter en slagborrmaskin så in i #%£$ med slaget på, borrhammaren låter ju inget jämförelsevis.

om du nu funderar, så kolla på Makitas HP2051F, har en sådan fast årsmodell 2004, säljs än idag. Den har konstantelektronik och annat lull-lull, fast slagfunktionen används aldrig. Den har en riktigt small växellåda i metall. Används mest i borrstativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.