Har någon nå bra råd till oss då vi har hittat ett annat hus som vi vill köpa, skulle det bli av så säljer vi vårat nuvarande. Det begärda priset är 650000 o vi köpte vårat -09 för 720000 o då har vi bytt tak i våras.
Det är privat försäljning, tänkte ta dit en mäklare för att få ett värde på huset vi vill köpa.

Ringde banken o rådfråga men dom förklarar sällan på ren svenska.
Vore skönt om man slapp handpenningen då vi köpte vårat med handpenning o ändå tänkt sälja det vid annat köp.

Någon som gått igenom det här nyligen?


Sent from my MT11i using Byggahus
 
Gör en snabb värdering av ert nuvarande hus. Hur mycket belåning är det på det huset idag om man utgår från vad ni köpt det för?
 
Idag har vi ca 630000 i huslån, takbytet gjorde vi med sparpengar o hjälp av svågern som är snickare

Sent from my MT11i using Byggahus
 
Tja du behöver du ha 100' i kontanter plus lite kringkostnader för att slippa dyrare lån. Men det beror ju lite på hur mycket ert hus är värt när ni säljer det.
 
Ja jag behöver säkert ca 97500 i handpenning, men om jag säljer vårat hus så får vi iaf 70-100 över banklånen. Så banken får ju ändå igen sina pengar o vi får "tillbaka våran handpenning". Men tyvärr lär det inte fungera så utan att vi får skrapa ihop ännu en handpenning?

Sent from my MT11i using Byggahus
 
nä det tror jag inte. Men du måste göra en bedömning där en mäklare säger att ni får ut pengarna. Då tror jag banken fixar en byggfinansiering.
 
Ska se hur vi löser det, får kanske skrapa ihop 10% som med huset vi bor i, sen när vi sålt vårat hus så kan vi betala in resten så slipper man topplånet på nya huset. Läst på lite om man skulle göra en vinst men då vi har kvitto på ca 60k att dra av från en ev vinst

Sent from my MT11i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.