Rumänien har jag ingen erfarenhet av, med gissar att det fungerar ungefär som de mer närbelägna staterna. Talar du någon lokal provinciell dialekt, får du ett pris. Kommer du från landets huvudstad (leveransadress), får du ett annat, givetvis klart högre pris. Spekulanter från "väst", ännu högre. Ju finare kök du beställer, desto högre marginal kräver säljaren, då underförstått, budgetutrymme hos köparen finns.

Paradoxalt, de dyraste, och subjektivt de bästa kökssnickerierna i Polen, levererar faktiskt knappt något utomlands.
 
Kan hålla med om att prisskillnaderna verkar omotiverat stora, 30-40 % men det är väl anpassat efter att fler har råd att betala mer i Sverige och varuhusen kan göra större vinster här. Sen kan ju lönekostnader motivera en del också.
Hemkörning kanske också är billigare? :)
Lite synd det ska vara så då allt fler jobb försvinner från länder som Sverige men det vänder väl då Sverige blir låglöneland.
 
Jag åker till Polen på måndag för att köpa kök på ikea och även en del vitvaror. Nu har jag inte exakta priser i huvudet då jag inte är hemma, men skåpsstommar, lådor/gångjärn/dämpare etc och diskmaskin exkl. Luckor skulle kostat ca 25000 SEK i sverige. Samma kök kostar knappt 13000 SEK i polen. Åker från gbg och resans kostnad kommer bli 7500-8000 kr inkl hyra av skåpbil, färja, mat och bensin. Exakt vad vi sparar på vitvarorna vet jag inte då vi inte vet exakt vad det blir, men uppskattade besparingen är 20000 SEK innan vi räknat av resan. De vitvaror vi räknat på är inte tokdyra i sverige och vill man köpa i övre prissegment kan man nog spara mer...

Tänkte jag skulle återkomma med tankar och erfarenheter när vi kommer hem igen.

Finns det någon som har tankar att dela med sig av är jag oerhört tacksam!
 
En polack jag känner beställde sitt kök i Polen till polska prislistan och fick det levererat till till sitt hus i Sverige.
Det hade plockats på ett varuhus i Sverige...
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
En polack jag känner beställde sitt kök i Polen till polska prislistan och fick det levererat till till sitt hus i Sverige.
Det hade plockats på ett varuhus i Sverige...
Någon aning om vad fraktkostnaden blev?
 
Hej är det verkligen tillåtet att göra så?Att beställa i polen och få det levererat till Sverige? I Sverige gäller i allafall att Ikea bara ansvarar för sina varor fram till landsgränsen. Köparen får själv arrangera transporten ut från Sverige dessutom slutar garantin att gälla samtidigt. Det vill alltså till att man själv närvarar vid omlastningen och kontrollerar varorna om man vill ha ryggen fri.

Detta gäller alltså i Sverige det är ju inte självklart att samma sak gäller Polen. Dock sparar man ju 30% så det kanske är värt lite krångel om man t.e.x. skall köpa ett helt kök?
 
Andreas_Hansson skrev:
En polack jag känner beställde sitt kök i Polen till polska prislistan och fick det levererat till till sitt hus i Sverige.
Det hade plockats på ett varuhus i Sverige...
Det verkar ju väldigt konstigt då det inte verkar finnas någon Internetshopping i Polen på IKEA. Tittar man på deras hemsida så finns bara hemtransport från det aktuella varuhuset om man varit där och handlat.
:rolleyes:
 
Telefon, kanske? Eller rent av ett personligt besök. ;)
 
mycke_nu skrev:
Telefon, kanske? Eller rent av ett personligt besök. ;)
Hur tänker du då? Om dom inte säljer på postorder i Polen så hjälper nog inte ett telefonsamtal..
Sedan lär ju IKEA Polen och IKEA Sverige vara helt skilda juridiska enheter så man kan ju inte betala i Polen och få det levererat av en Svensk butik....
 
Nimajneb skrev:
Det verkar ju väldigt konstigt då det inte verkar finnas någon Internetshopping i Polen på IKEA. Tittar man på deras hemsida så finns bara hemtransport från det aktuella varuhuset om man varit där och handlat.
:rolleyes:
Har jag sagt att han handlade på internetshoping :rolleyes:

Han bor i Polen men har fritidshus i Sverige .Beställde det på plats i Gdansk och fick det levererat till Sverige av Ikea
 
Andreas_Hansson skrev:
Har jag sagt att han handlade på internetshoping :rolleyes:

Han bor i Polen men har fritidshus i Sverige .Beställde det på plats i Gdansk och fick det levererat till Sverige av Ikea
antingen så hjälpte dom honom med frakten från Gdansk till Sverige eller så hjälpte dom honom med att beställa på Svensk postorder, annars kan dom aldrig få ihop det med moms, priser och köpar-säljar förhållanden.
 
Nimajneb skrev:
Hur tänker du då? Om dom inte säljer på postorder i Polen så hjälper nog inte ett telefonsamtal..
Sedan lär ju IKEA Polen och IKEA Sverige vara helt skilda juridiska enheter så man kan ju inte betala i Polen och få det levererat av en Svensk butik....
Tja, det beror väl på var dom har sina fulfilment centers. Levereras tex kök till Polen normalt direkt från Älmhult så är det väl inget problem.
 
mycke_nu skrev:
Tja, det beror väl på var dom har sina fulfilment centers. Levereras tex kök till Polen normalt direkt från Älmhult så är det väl inget problem.
Som jag har uppfattat det så levererar dom Svenska lagren bara till Skandinavien, det finns ett separat lager i Polen för den Polska och ev andra östländers varuhus. Sedan har dom säkert separerat grossist och detaljistverksamhet i olika bolag.
 
Ja, inte vet jag hur dom lagt upp sin business, men vi skall nog inte antaga att dom inte klarar att skeppa och internfakturera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.