Varför inte beställa ett överbleck hos plåtis?
 
Polaren som bygger nytt har satt en form av bröstlist ovanför fönstren som sticker ut ca 7cm som plåtis klätt in, riktigt snyggt om man vill bränna lite mer pengar ;)
 
Hej och hå, nu har skorstenen äntligen sett dagens ljus! http://hagby4.wordpress.com/2012/11/25/genombrott-for-skorstenen/

Polaren som bygger nytt har satt en form av bröstlist ovanför fönstren som sticker ut ca 7cm som plåtis klätt in, riktigt snyggt om man vill bränna lite mer pengar [bild]
Tack för tipset, men jag fortsätter enträget med att göra allt jag kan själv. Så snart vi byggt klart huset ska jag lära mig svetsa och börja plåt. Längtar efter detta! Tills dess nöjer jag mig med litet enklare lösningar, men sen jäklar ska det bli tjusiga metallarbeten! :cool:
 
sannatielman skrev:
Vilka föredömligt pedagogiska bilder, speciellt den andra! Vi får se hur vi gör med fodret, just nu är vi inne på att ha en annan typ av dekoration, litet mer snirklig men mindre jobb (och i viss liten mån även pengar) än tripp-trapp-trull-versionen. Nu i vinter får det vara enkelt, sedan när vi har litet mer tid kanske vi kommer på andra tankar.

Inifrån rummet och utåt mot utsidan: silikon - bottningslist - drevning - bottningslist - silikon - luftspalt - fönsterfoder. Det vill säga, tätt både inåt och utåt. Hm... har jag gjort fel?
Det kan nog fungera utan också har sett det på många hus, men bor man vindutsatt som jag så bör man ha det. Här regnar det horisontellt! Jag har även högst upp en extra omvikning för att hindra regnet blåser/trycks ovanför plåten.

Jag har aldrig sett/läst att man haft "dubbeltätning" på bägge sidor om drevningen, kolla om den är difföppen eller tät för annars har ni helt plötsligt dubbla "fukttäta" sidor och fukten som finns kan inte torka ut.
 
  • Gilla
sannatielman
  • Laddar…
Gör plåten själv då ;)
Du behöver inte svetsa bara bocka och böja ;)
 
mattetvilling skrev:
Jag har aldrig sett/läst att man haft "dubbeltätning" på bägge sidor om drevningen, kolla om den är difföppen eller tät för annars har ni helt plötsligt dubbla "fukttäta" sidor och fukten som finns kan inte torka ut.
Jo, jag håller med om att det är en smula skumt med dubbel tätning, men det var efter råd från Beijers. Saken är emellertid under utredning. Men det får vara såhär innan vi har fått upp alla överbleck som de ska sitta. Till dess att vi inte skyddat fönstren från fukt/vatten ovanifrån får vi lov att ha tätt även på utsidan - annars skulle drevningen kunna bli blöt = ännu större problem.

Tips på diffusionsöppet fogband, någon? Eller annan lösning? Fogskum?
 
Redigerat:
Använd inte fogskum till dörrar och fönster. Om de rör sig och du behöver justera så går det inte då fogskummet blivit hårt. Även då det rör sig så gör inte fogskummet det och det kan börja dra!

Bäst tycker jag är gammal hederlig isolering att dreva med, formar sig i takt då fönster/väggar rör sig!
 
  • Gilla
sannatielman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.