Har problem med mitt värmesystem till pelletspannan. Har en kombipanna (röd, vet inte namnet på den just nu då ja inte är hemma) som från början var ved och olja i men är konverterad till pellets från oljan. Problemet är att pumpen står och går å går men inget varmvatten kommer ut till elementen. Blev så efter att ja försökte lufta elementen igår. Pumpen är avstängd nu och hoppas på att självtryck gör så att det kommer ut något vatten till dem under dagen. Ja har ingen aning om hur vattensystemet egentligen funkar med de kranar och så som finns då det inte finns någon manual och fick inte veta något alls från han ja köpte huset ifrån.

Sen är det ett till problem som händer när det ska skickas ut varmvatten till elementen och tempen i pannan går under 50 grader så låter det som att den börjar pumpa luft plötsligt. Om någon har någon idé hur/vad som kan vara fel så släng ur er det.

Kommer att försöka skicka upp bilder på systemet när jag kommer hem för att få hjälp med vad som är vad och har vilken funktion så jag lättare kan fixa systemet.

/// Mattias
 
Du har tämligen säkert mycket luft i systemet. Även jag har en röd kombipanna;-) som jag har lärt mig efterhand. Jag har en avluftningsventil högst upp i systemet. Här satt det tidigare ett öppet expansionskärl. Du behöver säkert fylla på systemet flera gånger.
 
här kommer bilder på pannan från sidan och cirkulationspumpen. 20121120_1630422121096255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20121120_1630541162880303.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röret med svarta spaken, vad kan den ha för funktion och när används den öppen/stängd?

Verkar inte ha något expansionskärl eller avslutning vad jag kan se någonstans.

/// Mattias
 
Ser ut som om det är returledningen från värmesystemet, om så är fallet så ska den vara öppen för att du ska få ut någon värme alls.

Sent from my Nexus 7 using Byggahus
 
Krilleman
Om du inte har någon "röd burk" alltså slutet exp.kärl i källaren har du antagligen ett öppet kärl på vinden!

Spring ut och kolla om du har ett klent rör som sticker ut på taket, avslutades alltid förr med en böj 180º som pekar nedåt.

Den svarta inringade spaken längst till vänster är som redan skrivet, stängd! Öppna för att få cirkulation på radiatorerna. Dom två ventilhalvorna (inringade på var sida om pumpen) ser ut att vara öppna. (Tvärställda = stängda) Men kan vara bra att veta att dom är ventiler som går att stänga för pump-byte! Men dom brukar kunna kärva ganska duktigt.

Den inringade "vita böjen", ovan pumpen men bakom termometern, kan varaen skvallerledning från ett öppet expansionskärl. Var tar den vägen? Ner till en golvbrunn?

Den heldragna ledningen i rött kan vara en ledning till öppet expansionskärl men kan lika gärna vara en självcirkulations-ledning till en radiator i tvättstuga... Ser man var det röret tar vägen?

På framsidan av pannan ser det ut att sitta en kombinerad termometer/manometer, visar den att du har något tryck alls i systemet?
 
  • panna3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Kommer ihåg nu att när man har eldat med ved och det har råkat bli lite för varmt så märkte jag en gång när jag var utomhus att det kom ånga från ett rör som gick upp ur taket en liten bit från skorsten.

Det verkar ha hjälpt lite med att jag öppnade den svarta spaken, och öppnade alla element till max, har stängt de allt eftersom jag märkt att de blivit varma och vatten har kommit fram, men nu återstår 2 av de 4 ledningsgrupperna (har 4 olika som går till/från pannan till olika element) de 2 i källaren har jag värme i, de på övervåningen blir det bara lite varmt närmast termostaten, inte längst ut i elementen.

Ska försöka svara på alla frågor, måste ner i pannrummet å kolla först.

/// Mattias
 
Krilleman
Hur gick det?
 
Låter som att cirkulationspumpen inte räcker till eller luft i systemet.

Säkerställ först att du har tillräckligt med vatten. Om inte: Stäng av c-pumpen, fyll upp systemet och lufta alla radiatorer och sätt igång c-pumpen på lägsta läget

Är du säker på att alla radiatorventilerna (den som termostaten trycker på) fungerar? Rätt vanligt att dom kärvat fast. Ta lös termostaterna och tryck in stiftet, kan gå ganska trögt men ska fjädra ut direkt.
Kärvar dom så slit INTE ut piggen med en tång el. dyl. Knacka istället lätt men snabbt så brukar den släppa.

Värm upp pannan, öppna shunten och termostater fullt och stryp sedan en radiator med strypventilen en efter en så dom känns heta i toppen och ljummen i botten. Börja närmast pannan.

Blir det fortfarande ingen värme i radiatorerna längst bort så höj cirkulationspumpen ett läge och repetera ovanstående.

Ventilen du visar på bilden verkar vara för att strypa flödet i radiatorkretsen, men ställ den helt öppen du.
 
Redigerat:
kickassford skrev:
Låter som att cirkulationspumpen inte räcker till eller luft i systemet.

Säkerställ först att du har tillräckligt med vatten. Om inte: Stäng av c-pumpen, fyll upp systemet och lufta alla radiatorer och sätt igång c-pumpen på lägsta läget

Är du säker på att alla radiatorventilerna (den som termostaten trycker på) fungerar? Rätt vanligt att dom kärvat fast. Ta lös termostaterna och tryck in stiftet, kan gå ganska trögt men ska fjädra ut direkt.
Kärvar dom så slit INTE ut piggen med en tång el. dyl. Knacka istället lätt men snabbt så brukar den släppa.

Värm upp pannan, öppna shunten och termostater fullt och stryp sedan en radiator med strypventilen en efter en så dom känns heta i toppen och ljummen i botten. Börja närmast pannan.

Blir det fortfarande ingen värme i radiatorerna längst bort så höj cirkulationspumpen ett läge och repetera ovanstående.

Ventilen du visar på bilden verkar vara för att strypa flödet i radiatorkretsen, men ställ den helt öppen du.
Ja visst man skall knacka på pinnen för det är inte den som kärvar utan det är ventilen i huset,men knackning på pinnen gör att den släpper o kommer ut,dock brukar den fastna igen efter ett tag (byta ventilhuset)
 
Jo men man kan iallafall hålla liv i dom tills eldningssäsongen är över och byta ut dom i lugn och ro till sommaren.
Mina ventiler jag motionerade ordentligt för 5 år sen fungerar bra än idag.

Hur går det TS, får du igång nån värme?
 
hej. har inte hunnit kolla något då en av hundarna här hemma har lyckats bita sönder en boll å svälja delar av den, har varit inne för operation så allt annat har fått läggas åt sidan...

får värme i källaren men svårt med övervåningen, har mellan 1-2 bar i pannan.

kan inte se eller hitta någonstans att fylla på vatten på systemet antagligen för att den tömmer sig själv, ingen aning hur det funkar.

cirkulationspumpen har bara ett läge vad jag kan se eller förstå, har ingen ratt eller så att vrida på.

/// Mattias
 
Ojdå, det lät mindre roligt. Hoppas.det går bra med operationen.

Är du säker på att den visar 1-2 BAR och inte meter vattenpelare (mvp)?
Har du ett expansionskärl synligt på övervåningen eller vinden med ett utstickande rör på taket eller ett rött tryckexpansionskärl i närheten av pannan?
Har du något rör som mynnar ut i närheten av en golvbrunn i pannrummet? Isf, fyll upp systemet tills det kommer vatten ur det röret.

Kolla efter ett rör med kran/vred på ledningen från inkommande vattenledningen. Brukar ofta sitta i anslutning till botten på pannan.
 
Gurgulon skrev:
Sen är det ett till problem som händer när det ska skickas ut varmvatten till elementen och tempen i pannan går under 50 grader så låter det som att den börjar pumpa luft plötsligt. Om någon har någon idé hur/vad som kan vara fel så släng ur er det.
Tempen i pannan ska inte gå under 60-65 grader för då bildas det kondensrost i pannan. Dessutom ska du hålla temperaturen på värmevattnet inom normala värden så du slipper fylla på färskvatten som ger rostbildning i värmesystemet. Man reglerar värmen till elementen med shunten och temperaturen i rummen med termostatventler på elementen om sådana finnes.
Finns det expansionskärl på vinden eller är det bara ett rör från panntoppen direkt upp på taket? Om du har undermålig expansion då kan det löna sig att montera ett tryckexpansionskärl på 25 liter vid pannan så du slipper förlora det värdefulla syrefria vattnet- Antagligen beror alla dina problem på slarvig hantering av förra ägaren som låtit temperaturen i systemet sjunka för mycket så att luft har kommit in.
Vad är det för sorts panna?
 
har ingen aning om det finns något kärl på vinden, har inte varit uppe där än och kollat, ett rör går ut från taket iaf.
har ett ställe med rör där det sitter någon vippkran som när man öppnar så kommer det vatten och ovanför så sotter det en blå ratt.

har ingen aning va skillnaden på bar å mvp är, men skickar med bild på mätaren.

temperaturen i pannan går inte att göra något åt då allt i huset delar på varmvattnet. det byts ständigt ut i värmesystemet alltså, så tolkar ja det eftersom när det börjar skickas ut vatten till elementen så sjunker temperaturen i pannan, inte ovamligt med temp under 50 och då går det knappt att få ljumt vatten ur vanliga kranen.

pannan är 33 år gammal, röd (står inget namn på den) kombi med ved och olja från början men oljan omgjord till pellets för ca 10 år sen. själva systemet som sköter cirkulationspumpen bla heter Albin kommer ja ihåg.

laddat upp de bilder ja har på pannan.
 
  • 20121126_0546292121096255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121126_054206-920327709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121126_054534-2061367576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121126_054551-1947580668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121126_054326380978819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20121126_0546011226920882.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du skriver ju att du eldar med pellets och då får du inte låta temperaturen i pannan gå under 60-65 grader. Dina problem beror ju just på att du inte har hållit temperaturen i pannan.
Det är shunten som styrs av den grå lådan som det står honeywell på som reglerar temperaturen till elementen.
Om du inte håller temperaturen i pannan sjunker vattnet ihop och blir mindre, du får luft i systemet, rostbildning osv. Gör rätt på en gång så går det fortast att få ordning på systemet. Du vill ju ha en lösning på problemen! Pannan verkar ju inte vara alltför gammal så synd att köra slut på grejorna helt i onödan och kosta på 50000 på en ny panna som visserligen är effektivare och bekvämare men svår att tjäna in på lägre pelletsförbrukning.
Hur styrs brännaren och vad är det för sorts brännare. Vid vilken temperatur stänger brännaren av? Lämplig temperatur där är 85 grader. Vid vilken temperatur slår brännaren på?

Kanske förre ägaren var så snål att han sänkte temperaturen i pannan medvetet. Inte ovanligt med sådant när envisa klantar med "egna" ideer är i farten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.