Tänkte skapa en projekttråd över hela mitt renoveringsprojekt. Innan jag började renovera letade jag efter verkliga exempel på vad folk betalat och ur de gått till väga men hittade inte så mycket relevant för en storsaklig renovering i den högre prisklassen så nu tänkte jag lägga in mina lösningar, idéer och kostnader. Denna tråd borde nog även vara länkad till Ekonomi och teknikdeln i forumet och jag skall se om man kan länka allt till en tråd.

Huset är från 1920 på ca 320 kvm där ingen renovering skett på 30 år och jag skall det mesta
Nytt förstorat kök med ny öppen spis
4 badrum plus tvättstuga
Samtiliga ytskickt
Ändra planlösningen på vinden
Isolera källaren och lägga golvvärme
Fasad, tak och trädgård lämnas som de är

Initialt så sa olika byggfirmor att en renovering light (ytskick) kostar 3000kvm och en total urblåsning med allt går på 12,000 kvm (beroende på vilka bad och kök man väljer kan denna kostnad sticka iväg).

Efter en upphandling med byggbolag så slöt jag tillslut ett avtal om en entreprenad på 3,5m SEK (utan kök och badrums inredningar) som budget men allt sker på löpanderäkning då en byggare tydligen inte vill ta på sig risken med fast pris vid en stor renovering. Har ju även hört av bekanta att kör man fast pris kan man hamna i en rävsax då entreprenören slagit i taket och vill sedan bara göra ett snabbt och dåligt jobba för att bli av med en som kund. Entreprenören har även ett vite på 25,000 SEK i veckan vid försening och avtalet är baserat på Hantverksformuläret 09, vilket är ett konsumentavtal och man som konsument är mycket mer skyddad än i ABT04, vilket var det byggarna ville ha.

Budgeten var även specificerad till (exkl moms)

El 500,000 (All el skall bytas och fräsas in)
Bygg 1,800,000
VVS 400,000 (Alla rör blir nya)
Balkonger och vissa fönster 200,000

Jag har valt att involvera både externa EL och VVS konsulter då jag vill ha fullständiga ritningar och ett bra underlag som byggfirman kan jobba efter. VVS konsulten kostade 35,000 SEK. För El och ljus var jag inte säker på om jag skulle ha ett central system över huvud taget. Jag kollade först på Lutron som verkar vara ett riktigt bra Ljussystem, två olika offerter kom in på 200 respektive 250 tusen. Det var med 40 knapsatser och 80 lampor. Föll dock för ett KNX system av en firma som levererade en helhetslösning för ljus och el för 305,000 all med allt förutom dragningen och ledningar. Elektrikern räknar med att dragning, ledningar, etc kostar 250,000. El konsulten uppskattar att skillnaden mellan KNX och vanligt El system skulle vara ca 100,000.

Kök
Köket är relativt stort med en köksö. Vi har valt Kvänum med alla vitvaror från Miele och Bänk i Corian. Snickerierna kostar 400,000, Vitvarorna 175,000 – dyrt men det är värsting modellerna av allt. (90 cm induktion, 3 ugnar, vinkyl, 90 bred kyl/frys, avfallskvarn, Qokooker). Corian skivan kostar 80,000. Monteringen är budgeterad till 60,000, dock löpande räkning så vi får se vad det blir. Givet priset på ett Kvänum kök tycker jag att deras service inte har varit topp.

Badrum
Badrummen har vi i vuxenbadrummet valt en relativt sett dyr natursten och kakel och klinker för hela huset inklusive två halla kostar 75,000. Badrums inredningen (inklusive kranar etc) som är en mix av dyrt ock Kvick och kostar runt 175,000.

AV
Ville först ha någon form av centraliserat system och kollade först upp Crestron och fick en offert. Med detta system kan man få allt man vill ha men ett system för hela huset, 3 TV rum, ljud i 5 rum var offerten på 500,000 (exklusive TV) vilket var på tok för dyrt. Vi har istället valt att köra ett icke centraliserat system med TV, Home cinema etc i 2 rum, och ett Sonos system i 5 rum. Offerten hamnade på 100,000 för allt med installation , nätverk, paraboler etc- Alltså ett fulständigt tekniksystem.

Larm
Har inte bestämmt mig för larm än. Ett typiskt hemma larm som man inte ”äger” kostar 11,000 att installera samt 450 i månaden. Ett professionellt larm som man kan knyta till vilken leverantör man vill kostar 100,000 och månadskostanden hamnar runt 100. Vill ha IP kameror med inspelningssystem i alla 3 entréerna. Ser ut som att det kostar runt 25,000.

Bygget har just kommit igång så allt eftersom det går åt pipan och kostnaderna skenar…. uppdaterar jag tråden.
 
  • Gilla
Chilly_J
  • Laddar…
Detta låter sjukt intressant. Hoppas inte utgifterna springer iväg för mycket OCH att du självklart blir supernöjd. Denna tråd ska absolut följas. Helst med HD-kameror som dokumentärer allt i realtid ;) (bilder går så klart också bra)
 
Kan man få se en bild på huset?
 
Spontant känns det som att du kommer missa målet på 3.5miljon med minst 1miljon med tanke på de grejor du väljer. Hoppas bara att jag har fel :)

Jag baserar inte det här på någonting, bara en känsla.

Jag är förresten också sjukt intresserad och kommer att följa tråden med spänning.
Bilder, bilder, bilder...
 
Vill helst inte sprida runt bilder på nätet men klargör gärna mer om huset i ord. Jag kanske lägger upp lite interörbilder, skall fundera på det. Fortsättning följer då KNX systemet skall sättas, bergvärmepump med kylaggregat för vinden samt dragning av helt nytt fläktrör till köksfläkten. Mottot är en köksfläkt där man kan steka lax kotletter utan att man känner lukt över huvud taget. För att tydligöra, budgeten förr bygg är 3,5 m, all in med arkitekter, konsulter kök, bad inredning är den 5,5m -och jag hoppas verkligen inte den spräcks!!
 
Ok. Känns som din budget är på spåret. Då förstår jag lite mera. :)
 
Du skriver inte va du vill med tråden, dvs om du vill få feedback på dina tankar eller annat.

Jag är själv två år in i ett större projekt på ett 540 kvm renoveringsobjekt från 1930. Vi tar arbetena etappvis och inte allt i en entreprenad. Vi har väl bränt ca 2,5m på två år och kommer behöva lika mycket till för att bli klara.

Du får säga vad du vill ha input på.
 
Utan bilder blir det hela ganska ointressant kan ja tycka på en så omfattande renovering!Så upp med bilder nu! :)
 
this_thread_is_worthless_without_pi.gif
 
  • Gilla
Småland2009 och 5 till
  • Laddar…
Väldigt roligt. Men en fråga. Kommer du inte ha kvar något av husets ursprung. 1920-talet har ju rätt mycket fina detaljer trots allt? Jag bor själv i ett hus från strax efter sekelskiftet och jag hade nog inte velat blåsa ut allt även om det hade varit skönt att ha en modern planlösning för kök och badrum.
 
Självklart vill jag ha input! Wanegardh, skoj humor!
 
Huset är mycket välbevarat och bara ombyggt en gång och fantastiskt. Huset är faktiskt omisligt enligt kommunen, således snäppet under Q märkt. Innan vi fick tillstånd med förändringarna var vi tvugna att göra en 20 sidig antikvarisk förundersökning. Men mer om detta sen.
 
jurkeller skrev:
Självklart vill jag ha input!
Ang vad?
Att du ska renovera ett hus?
 
lite bilder
 
  • Gäst-4.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök-3-2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matsal-3-2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind badrum-3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind badrum-07.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind-07.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övre Hall-15.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Biträde.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök-1-1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1, källaren. Där skall golvet bilas bort och sänkas med 25 cm cå man får in golvvärma och normal stå höjd. Rören i takte läggs under nytt innertak.
Bild 2, 8 och 9 Kökset och biträdet. Väggen rivs till biträde för att få ett 40 kvm kök samt en öppen spis.
Bild 3 Matsal med orginal tak (som givetvis behålls) Väggen flyttas dock en ruta så att hallen blir större . Vem bheöver stora matsalar och små halla idag...?
Bild 4, 5, 6 Viden som tatalt blåses ut pga av planlösningsförändringar.
Bild 7 från övre hallen med ett orginal tak och väggar som man inte alls får röra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.