Hej

Jag håller på att planera vart vi ska planera vår hemmaserver. Den kommer mest att spela in tv-program, ha kopior på våra filmer, fotografier och musik. Vi har också ett NAS som kommer placeras på samma ställe.

De alternativ jag har är:

I Grunden:
Hit är det enkelt att dra nätverk och el. Eftersom en dator producerar värme och torr luft borde den väl fungera som en avfuktare? Jag har inga problem med min grund idag men kan elektronik i grunden orsaka problem på något sätt? Eftersom man inte kan komma hit på annat sätt än att gräva under eller ta vägen ner inifrån så kan man säga att detta utrymme är larmat.

I Garaget:
Hit är det lite mer problem att dra nätverket men förhoppningsvis inte omöjligt. Om det blir garaget så kommer jag att skydda delarna genom att placera dem i en garderob, serverrack eller liknande. Ej larmat utrymme.

I Tvättstugan:
Hit är det lite problem att dra nätverk men fibern kommer in här. Detta är det varmaste rummet och när vi använder tvättmaskinen och torktumlaren är det varm och fuktigt. Larmat.

Vad säger ni? Ska jag köra på grunden? Finns det nackdelar med det?
 
Gissar att elektroniken inte alls trivs i en sådan miljö. Du kan inte se en dator som en avfuktare! Visst värmer den lite men troligen väldigt marginellt. Jag hade kört garaget istället.
 
Garderob?
 
BiFuel skrev:
Gissar att elektroniken inte alls trivs i en sådan miljö. Du kan inte se en dator som en avfuktare! Visst värmer den lite men troligen väldigt marginellt. Jag hade kört garaget istället.
Japp, håller med. Mina servers drar 25 W. Förutom fukt kan man nog räkna med att dom efter ett tag i krypgrunden skulle hysa en hel del spindlar.
 
Hur stor är den där servern? Rent fysiskt alltså.
 
btw, klarar inte NASen av dina behov som du pekar på att servern ska användas till?
 
A
Jag har haft en server i garaget bland blöta bilar, damm och skit i 8 år utan problem.
 
Jag kör min i Grunden, funkar klockrent. Den både värmer samt man hör inga ljud och den tar inte plats. Var enkelt dra ner nätverket och elen dit. Finns bara ett minus! När du fysiskt behöver starta eller starta om den. Jobbigt krypa ner i grunden...

//Anders
 
aedwall skrev:
Jag kör min i Grunden, funkar klockrent. Den både värmer samt man hör inga ljud och den tar inte plats. Var enkelt dra ner nätverket och elen dit. Finns bara ett minus! När du fysiskt behöver starta eller starta om den. Jobbigt krypa ner i grunden...

//Anders
Fixa en brytare till elen, trådlös kanske om du inte kan komma åt o sätta en uppe. Kör sedan wake on lan. 😊
 
Mikael_L
Om man sätter servern i en låda av något slag, t.ex. ett köksskåp från ikea el dylikt så kommer det att bli några grader varmare i skåpet än omgivningen, och det räcker för att ständigt hålla fuktigheten på stången.
(Är det 5° varmare i lådan är rH max 75%.)
Gör några ventilationshål med myggnät för, så kommer det inte in insekter.

Ha en termometer för tempövervakning åtminstone den första tiden.
Enklast är väl en med min/max-minne.
 
Oj, många bra åsikter.

Jag har inte bestämt exakt vad jag i så fall ska ha i grunden/garaget (jag skippar nog tvättstugan). Det jag skrev är ju mediaservern, Det är en windowsburk med media center som spelar in TV från min parabol. Storlekmässigt blir det nog en miditower. Här finns även lite allt möjligt men de flesta fotografierna och filmerna ligger annars på en Netgear NV+ som inte klarar av att spela in HD-strömmarna. Till sist funderar jag även om jag inte skulle ha min server här. Det är en HP och enligt deras spec så klarar servern temperaturer mellan +10 och +35 grader samt en relativ fuktighet mellan 10-90%. Så det verkar som att det är temperaturen som kan vara problemet för mig. Hur kallt blir det i grunden en kall februarinatt? Orkar servern/NAS/Mediadatorn av att värma upp deras utrymme? Visserligen kan jag ju ha en frysvakt i värsta fall?

Bra tips att ha nät mot spindlarna. Det har jag många av...
En trådlös temperaturmätare och fuktighetsmätare kommer i så fall köpas in. Frågan är ju om man inte ska köpa något roligt som kan logga värdena till en databas :)
En UPS, kanske ska inhandlas?
Vad är en trådlös brytare? Vart köper jag en sådan? I främsta fall blir det ju remote desktop men om det är en hellåsning skulle det ju vara skönt med en trådlös brytare. I alla fall till mediadatorn eftersom servern har ju iLO-kort...

Är det inte dumt att ha trä/spånskåp ala Ikea i grunden? Jag vet inte vad jag kan få ner men jag funderar, om det är möjligt, på att få ner ett litet serverskåp. Ett sådant med typ 10U eller hur stora de nu är. Tror de ligger på typ 50x50cm. De är det ju byggda i stål/glas och har stöd fläktar etc...
 
Låga temperaturer eller fuktighet brukar inte vara några större problem så länge det är kontinuerlig drift. Det är värre ifall det blir för varmt.
Ups kan jag däremot tro påverkas mer av låga temperaturer.
Själv har jag en del utrustning som är i hårda miljöer, men de enda som gått sönder är de som finns där det är varmt.
 
Ja, just det. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.