johan3848 skrev:
Preben
Sen har vi VVS material, el-material som är det mest mörka och skumma träsk du kan vada ner i :)
Fick mer eller mindre ett hot när jag la ut lite nettopriser på VVS saker på ett forum *ha ha*

Visst finns det finns kvalitetsskillnader när man jämför priser på att ta hem saker själv, men som nu när jag ska ha lite LED produkter. 5m LED-strip för 150kr eller för 1500kr. Visst den svenska återförsäljaren ska ha sitt så okej att de slår på 200-400% eller nått men det känns som ocker ibland.
 
Bara för att lite kort återgå till ursprungsfrågan så vet jag om folk som varit i polen och hämtat kök på Ikea. Dom hade beställt innan på nätet så att allt var framplockat, bara att lasta på och betala. Har för mig att det var ca 30-40% billigare än att köpa EXAKT samma i Sverige. Om det är ett större kök så är det ju ganska lätt att tjäna in resan, man får ju ett shysst äventyr på köpet...
 
  • Gilla
Toblas
  • Laddar…
Vet inte om det sagts, men vissa saker är billigare i Sverige än i Polen.
När jag och sambon letade kök så jämnförde vi priserna, och insåg att vissa saker var billigare här. Så du kanske kan göra en ännu större vinst om du bara plocker ur det bästa, och inte köper allt där?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vet att min morfar beställe kök från Finland för cirka 10 år sedan bär de byggde sitt hus. Köket håller fortfarande hög kvalite och vad jag minns så rörde det sig om en 20 000:- han sparde jämfört med att köpa liknande här i Sverige.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Ta båt till Gdansk.
Ikea ligger vid köp centret Matarnia vid en stor väg.
Passa på att gå på Castorama där du kan fynda allt.
 
  • Gilla
Toblas
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Ta båt till Gdansk.
Ikea ligger vid köp centret Matarnia vid en stor väg.
Passa på att gå på Castorama där du kan fynda allt.
Vi gjorde precis detta, hade inte förbeställt men dock sparat köket via IKEAs köksprogram. När jag skulle öppna köket i deras dator lyckades jag med min skrala polska radera hela klabbet. Nåja, vi hade även pappersutskrifter och allt löste sig till slut. Fick vänta en stund på att de plockade ihop köket, men allt gick bra. Vi handlade även tvätt- och diskmaskin samt lite byggvaror. Resan blev ett äkta äventyr eftersom det var storm på Östersjön.

Jag skulle inte göra om det idag eftersom jag har blivit äldre, bekvämare och värderar min tid högre. Men jag säger go for it!
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
vi har monterat lite Nobblesa kök och kan säga att få allt klart från frabrik vi snackar även luckor med hantag på bara att hänga upp. om man räknar på hur mcket tid man sparar så kan detta vara försummbart ? att betala mer än ikea
 
Intressant tråd.

Om man köper kök ifrån Ikea i Polen.
Borde inte man kunna få hjälp av Ikea Sverige om det skulle visa sig vara något fel på det?
Samma varor och utbud.

/Lessthan
 
Jag blev närmast oerhört förvånad häromsisten när jag reklamerade en Billydörr och tjejen i kassan ville ha ett kvitto. Faktiskt första gången det har inträffat. :)

Så - jo jag tror inte att det skulle vara några problem så länge det är produkter som finns tillgängliga i Sverige. Sen har du ingen rätt enligt konsumentlagstiftning att göra så - skall du reklamera så får du nog vacker bege dig till Polen... :cool:

Vad det gäller handfasta råd om montering etc så kan jag inte tänka mig att det skulle stöta på problem.
 
Men det som inte diskuteras här är att beställa köket komplett från snickeri.
Med en bra ritning kan du beställa dina snickerier från en snickerifabrik.
Jag tittade på det för drygt 10 år sedan. Då var det väl bara Ikea som var billigare.
 
Fruppe skrev:
Jag förstår att man vill betala så lite som möjligt för "allt" man köper men nånstans måste man dra gränsen tycker jag.
Hur skulle det se ut om alla gjorde lika?
Sverige skulle inte ha en affär eller några företag utan allt skulle ligga i utlandet.

Det kostar en del att driva en verksamhet i vårt land och våra löner är högre än i Polen, och inte prata om alla avgifter vår kära stat ska ha.

Jag köper resonemanget att få tag i så billigt som möjligt , men jag håller mig iaf inom vårt land.
Känns som en ganska knepigt inställning. Menar du att du endast köper de billigaste svensktillverkade produkterna du hittar i sverige eller att du köper det billigaste som är möjligt men i sverige? Om du bara köper billiga produkter som är tillverkade utomlands och inte i sverige men säljs i sverige har jag svårt att hänga med i ditt resonemang. Visst du gynnar den specifika handlaren men jag ser knappast att det är något som gynnar sveriges tillverkningsindustri.

Jag ser inga större problem för TS att åka till polen att köpa kök om man har tid och lust att spara lite pengar. Jag skulle dessutom gissa att det inte kommer att vara några problem att få hjälp av IKEA i sverige om det skulle fattas något eller om det blir ett garantiärende.
 
  • Gilla
Toblas
  • Laddar…
Jag tror till och med att det skulle bryta mot EUs regelverk om IKEA vägrade garanti på något som är köpt i ett annat EU-land. Det vore verkligen att förhindra fri rörlighet över gränserna.
 
magnu skrev:
Men det som inte diskuteras här är att beställa köket komplett från snickeri.
Med en bra ritning kan du beställa dina snickerier från en snickerifabrik.
Jag tittade på det för drygt 10 år sedan. Då var det väl bara Ikea som var billigare.
Tror man får leta en del i så fall.
Jag hade hört samma sak och hittade ett snickeri. De ville ha ca 200.000kr motsvarande det 50.000kr IKEA kök jag köpte.
Hade gärna gett kanske 75.000kr för ett från snickeri men 200 är det inte värt. Skulle kanske ha letat mera men tid är också pengar.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Tror man får leta en del i så fall.
Jag hade hört samma sak och hittade ett snickeri. De ville ha ca 200.000kr motsvarande det 50.000kr IKEA kök jag köpte.
Hade gärna gett kanske 75.000kr för ett från snickeri men 200 är det inte värt. Skulle kanske ha letat mera men tid är också pengar.
Pratar du om snickeri i Polen eller Baltikum då för det misstänker jag att Magnu menar? Ett måttanpassat kök byggt av snickeri i Rumänien av rumänsk ek skulle kosta 1800 euro eller 1200 euro för ett kök i lackad MDF. Detta exkl bänkskivor iofs

Så fina kök går enkelt att bygga i länder med låga löner men sen är det många andra kostnader för frakt, måttagning etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.