Platta på mark...
 
De är också för nära antar jag....?
 
Foto
 
  • badrum rör 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum rör 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man lite avstånd...som en förlängning av väggen till vänster i bilden kommer det monteras en fast glasvägg. Det kommer vara öppet rakt fram mot rören.
 
  • badrum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om röret i väggen är nytt så ska detta sitta 40mm från angränsandevägg enligt regeln.

jag anser nog att man skulle byggt en mindre klack runt rören, tätskiktat och satt plattor på klacken.

Kanske läge för en besiktningsman. En liten "amen det gör inget, det är okej, men kanske inte enligt reglerna" kan kosta skjorta.

Det gör förvisso även en besiktningsman
 
Hmmm....ja...vi har också funderat på om vi kanske måste låta en besiktningsman titta på det. Tack för alla svar!
 
Numera ska det vara 60 mm till angränsande vägg från rörgenomföringen. Genomföringar i golv är endast tillåtna för avloppsrör, ej vatten och värmerör, och då är även där 60 mm minsta mått till vägg.
 
lordi skrev:
Numera ska det vara 60 mm till angränsande vägg från rörgenomföringen. Genomföringar i golv är endast tillåtna för avloppsrör, ej vatten och värmerör, och då är även där 60 mm minsta mått till vägg.
Helt rätt med 60mm. Fick dubbelkolla så fel av mig.
 
lordi skrev:
Ska man följa gällande branschregler så är inte rörgenomföringarna i golvet ok. Kan möjligtvis vara ok om man gjuter en klack runt och går upp med tätskiktet på denna.
Avloppsrör i golvet är ju tillåtet, väl?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Ja.
Men kan man dra ut handfatets avlopp i vägg så gör man ju det.
 
ett badrum som LF visade under ett seminarium där kom vattnet upp på liknande sätt, fast det var under ett badkar, det fick rivas och göras om, det var iof nybygge.

en klack skulle absolut ha gjort, är kanske inte försent än, är det folie så kan man plocka bort plattorna vid rören, gjuta en klack, tätskikta och återställa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.