Nej, jag har inte lämnat några uppgifter om mina fönster.
Om du köper ett helt nytt fönster som klarar 1,2 o u-värde så finns det ju ingen som vet om det blir rätt monterat & komar att klara 1,2 hoss dig.

jag har ialla fall fått ett bätre klimat inomhus & ett intyg som gör att jag får tillbara en del pengar.

min 2-glas kasett har 2 st 4mm glas som har ett melanrum på 12mm & kaseten är fylld med argon.

det finns ingen "varmkant" eller nått som man läser att 3-glasfönster har, gissar på att första rutan tar ned tempraturen en hel del & det är det som gör att 2-glaskasetten lite längre in inte behöver "jobba" lika hårt som ett fönster med endast en 3-glaskasett.
en normal 3-glas kasett har bara 9mm mellan rutorna
 
Jag skulle behöva ha lite råd inför ett fönsterbyte (8 fönster, 2 fönsterdörrar varav en dubbel). Jag har nu haft två säljare hemma, en från Mockfjärdsfönster och en från Fönsterinstallatören. Jag har fått en offert från Fönsterinstallatören men väntar på Mockfjärdsfönster.

Först detta med U-värde och kondens: Mockfjärdssäljaren talade bara väl om fönster med U-värde på 1,2 medan säljaren från Fönsterinstallatören avrådde och varnade för utvändig kondens (samma som för andra här på forumet alltså). Det är värt att påpeka att Fönsterinstallatören numera har fönster med U-värde 1,2, de avråder alltså inte för att de inte kan sälja produkten. Jag skulle därför gärna vilja veta om det finns någon här (t.ex. brevik!) som har erfarenhet av fönster med så låga U-värden. Jag bor i Skåne och enligt Fönsterinstallatörens säljare är det fuktigare luft och därmed värre kondensproblem här nere.

Sedan har jag en fråga om prutmån och vad man kan lyckas få igenom. Ett av fönstrena som skall bytas är en stor dubbel fönsterdörr (16*22). Säljaren från Fönsterinstallatören mätte den och började tala om tillägg för storlekar som inte är standard. Enligt honom skulle den dörren (med aluminiumklädd utsida) kosta 6555 kr plus moms mer än en standard 15*21 dubbeldörr. Tidigare hade han dock berättat att Fönsterinstallatören har en kampanj just nu där de bjuder på en ytterdörr om man köper mer än sju fönster. Jag lyckades få honom att gå med på att byta den ytterdörren mot att jag fick den stora dubbeldörren till samma pris som en 15*21-dörr.

Jag kände mig mycket nöjd med detta ända tills han sade att kampanjen tog slut på tisdag - så ville jag ha den till det priset så får jag bestämma mig senast då. Då kändes det i stället som att han försökte hetsa mig (men i övrigt gav han ett bra intryck). Min fråga är alltså om ni tror att det går att få honom att hålla fast vid den rabatten även efter tisdag, trots att kampanjen går ut då.

Jag är även tacksam för alla andra erfarenheter och råd ni kan tänkas ha!
 
jg kan bara ge samma råd som tidigare i dena tråd. är karmarna frächa så räkna på vad det kostar att bara byta ena glasrutan i fönstret. jag sparade 160 000:- på detta allternativ
 
Svante R. skrev:
Jag skulle behöva ha lite råd inför ett fönsterbyte (8 fönster, 2 fönsterdörrar varav en dubbel). Jag har nu haft två säljare hemma, en från Mockfjärdsfönster och en från Fönsterinstallatören. Jag har fått en offert från Fönsterinstallatören men väntar på Mockfjärdsfönster.

Först detta med U-värde och kondens: Mockfjärdssäljaren talade bara väl om fönster med U-värde på 1,2 medan säljaren från Fönsterinstallatören avrådde och varnade för utvändig kondens (samma som för andra här på forumet alltså). Det är värt att påpeka att Fönsterinstallatören numera har fönster med U-värde 1,2, de avråder alltså inte för att de inte kan sälja produkten. Jag skulle därför gärna vilja veta om det finns någon här (t.ex. brevik!) som har erfarenhet av fönster med så låga U-värden. Jag bor i Skåne och enligt Fönsterinstallatörens säljare är det fuktigare luft och därmed värre kondensproblem här nere.
Vi satte in fönster med U-värde 1,2 och alu-utsida i vårt hus i december. Vi är helnöjda (fönster från Tanumsfönster och en lokal snickare som gjorde jobbet). Även vi hade både Mockfjärd och Fösnterinstallatören här. Har samma erfarenhet som dig ang F-installatören. Han tyckte inte att vi behövde ha så lågt u-värde som 1,2.
Mockfjärd fick vi ett rörigt och dåligt intryck av, han gav också den dyraste offerten. F-installatören hade kunnat få jobbet om han inte varit så dyr. Lösningen vi valde, att köpa fönster för sig (med u 1,2) och anlita snickare för sig, blev ca 10 000 billigare än att ta fönsterinstallatörens anbud med u 1,7. (Detta rörde sig om 10 fönster och 1 altandörr)

Vi har haft kondens på utsidan av våra fönster totalt kanske 20 gånger sedan inatallationen i början av dec. "Problemet" förekom oftast i början när fönstren var nyinsatta, jag vet inte om det beror på att huset inte hade "vant sig" ännu, eller om det var pga att det var då vi hade mildast väder den här vintern med större temperaturväxlingar natt/dag. (Bor i Gbg-trakten)
Utvändig kondens är väl om jag föstått det rätt ett tecken på att fönstren isolerar bra och "fungerar som de ska". Sen att det rätt tråkigt att inte kunna se ut är ju en annan femma... :)

/Cala
 
hej
vi byggde ut vårat hus förra sommaren och hösten och passade då på att byta alla fönster och dörrar till likadana.
då vårat hus ligger på landet var det estetiska intrycket viktigt att de skulle ha en äldre look
mitt krav var därför 2 luftsfönster och dessa göres enbart i 2-glas då det annars blir för tungt för upphängningen i sidan
därför kunde jag inte välja glasen med u-värde 1.2 men jag tror att jag fick ner u- värde till 1.7-1.8 med energiglas
dessa har fungerat bra hela vintern och varit varma
(vi bor i dalarna)
därför: stirra er inte blinda på u-värdet och de 10.000 man kan få i bidrag, välj energisnåla fönster visst men ta de som ni tycker är vackra och passar erat hus.
vi har däremot haft massor av problem med våran leverantör fönsterinstallatören:
massor har varit fel, fel fönster som inte passar ihop, inga hadtag på utsidan av altandörrar, trasiga delar osv
visst- alla kan göra misstag men det viktiga är vad man
gör åt det när de upptäckts
dom gör ingenting!
ligger fortfarande i strid med dom och de har inte ens levererat färdigt (allt skulle varit klart v28 2004)
detta är ett helt avsnitt för sig men jag är jättebesviken på dom och kan inte fårstå hur man kan behandla sin kund på detta vis
 
Jag tog in offerter från 5 olika fönsterleverantörer. Vita och Alu på utsidan var kravet. Det visade sig att Elite Extreme var näst billigast, men då var U-värdet 1,2 och dessutom är fönstrena självrengörande! (Billigast var Kustfönster. ) Räknar man med energibidraget, så blev Elit klart billigast. Fönstrena leverarades exakt rätt dag, och inte ett fel har jag hittat hittills. (Vi håller på att montera just nu.) Kampanjen är förlängd, så än finns chansen om du går i fönsterköpartankar.
 
seclest skrev:
Jag tog in offerter från 5 olika fönsterleverantörer. Vita och Alu på utsidan var kravet. Det visade sig att Elite Extreme var näst billigast, men då var U-värdet 1,2 och dessutom är fönstrena självrengörande! (Billigast var Kustfönster. ) Räknar man med energibidraget, så blev Elit klart billigast. Fönstrena leverarades exakt rätt dag, och inte ett fel har jag hittat hittills. (Vi håller på att montera just nu.) Kampanjen är förlängd, så än finns chansen om du går i fönsterköpartankar.
Är detta ett reklaminlägg?
det som är billigast för dig är inte billigast för alla så ditt inlägg är noll värt i denna tråd.
 
Är inte så insatt i detta ämne ska jag börja med att säga :-[ men eftersom jag själv är mitt i fönsterbyten så måste jag fråga.

Hur fasen kan det va så dyrt att det hamnar på summor över 100000kr för byten av fönster!? :surprised:

Köpte själv 2st traryd 130*140 (3glas färdigmålade med spröjs) och betalade ca 3300kr st.. Sen tar det snickaren max en dag att sätta i dessa.. Det kanske hamnar på MAX 6000kr inkl nya foder runt fönster osv..(räknar snarare med 5k)

Hur fasen kan då firmorna lyckas ta ut över 100000kr för att byta 11fönster!? :surprised: Ja menar, Köper man 11fönster så måste man ju oxo få någon slags mängd rabatt oxo eller?

Eller är fönsten ni pratar om mycket bättre? Vad har jag missat?
 
Wizeguy skrev:
Är inte så insatt i detta ämne ska jag börja med att säga :-[  men eftersom jag själv är mitt i fönsterbyten så måste jag fråga.

Hur fasen kan det va så dyrt att det hamnar på summor över 100000kr för byten av fönster!?  :surprised:  

Köpte själv 2st traryd 130*140 (3glas färdigmålade med spröjs) och betalade ca 3300kr st..  Sen tar det snickaren max en dag att sätta i dessa..    Det kanske hamnar på MAX  6000kr inkl nya foder runt fönster osv..(räknar snarare med 5k)

Hur fasen kan då firmorna lyckas ta ut över 100000kr för att byta 11fönster!?  :surprised:  Ja menar, Köper man 11fönster så måste man ju oxo få någon slags mängd rabatt oxo eller?

Eller är fönsten ni pratar om mycket bättre? Vad har jag missat?

Du har nog inte missat så mycke.
Jag hade 2 firmor hemma hos mig, båda räknade på att byta alla förnster & balkongdörrar samt ytterdörr. matrial & arbate skulle landa på 200 000:-
där satt den :-X
då var det superenergi glas som räkna på. Jag har 6 balkongdörrar, 12 stora fönster (130x140) & 8 mindre fönster. 11 av dessa fönster skulle vara ej öppningsbara.

Behöver jag tala om att jag inte bytte fönster. iställer så vart det en annan lösning. Jag bytte ut den inre glasruten i mina fönster mot en 2-glas kasett, detta var så enkelt så jag gjorde allt jobb själv. matrialkostnaden inklusive alla lister & tätningsmedel m.m. landa på 35 000:-

så mitt tips är att inte byta fönster om det verkligen inte behövs. jag har även fått ett infyg på att mina fönster har ett k-värde på 1,2 för hela konstruktionen.
 
Wizeguy skrev:
Är inte så insatt i detta ämne ska jag börja med att säga :-[  men eftersom jag själv är mitt i fönsterbyten så måste jag fråga.

Hur fasen kan det va så dyrt att det hamnar på summor över 100000kr för byten av fönster!?  :surprised:  

Köpte själv 2st traryd 130*140 (3glas färdigmålade med spröjs) och betalade ca 3300kr st..  Sen tar det snickaren max en dag att sätta i dessa..    Det kanske hamnar på MAX  6000kr inkl nya foder runt fönster osv..(räknar snarare med 5k)

Hur fasen kan då firmorna lyckas ta ut över 100000kr för att byta 11fönster!?  :surprised:  Ja menar, Köper man 11fönster så måste man ju oxo få någon slags mängd rabatt oxo eller?

Eller är fönsten ni pratar om mycket bättre? Vad har jag missat?
Tja, i ditt exempel kostar ett fönster 6300 kr monterat och klart. 11*6300=69300. Sedan kanske folk har större fönster, superenergi, aluminiumutsida, en altandörr eller två och då blir det plötsligt dyrare. Jag tycker dock att 100000 för 11 fönster är lite högt, men det beror nog en del på fönstren.
 
Tänkte bara nämna att Alla fönster och dörrar till bra priser från Bygglagret. lämnar minst 25% avdrag på deras prislistor för traryds samt sp´s sortiment samt fraktfritt om man handlar för minst 3000kr, samt betalning inom 10 dagar efter leverans känns ju tryggt med.

"För beställning SP 2/4 - 27/4"

"För beställning Traryd 30/4 - 25/5"
 
Alpha skrev:
Tänkte bara nämna att Alla fönster och dörrar till bra priser från Bygglagret. lämnar minst 25% avdrag på deras prislistor för traryds samt sp´s sortiment samt fraktfritt om man handlar för minst 3000kr, samt betalning inom 10 dagar efter leverans känns ju tryggt med.

"För beställning SP 2/4 - 27/4"

"För beställning Traryd 30/4 - 25/5"
Hehe.. ganska gammal tråd du återanvände :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.