Ska fästa konsoler för hyllor på innervägg i lägenheten. Väggen är byggd av dubbel gipsskiva utan någon luft bakom, istället en plåtskiva eller liknande direkt innanförgipsskivan. Det gör att plugg inte fungerar. Har någon förslag på hur jag ska kunna fästa något i denna vägg? Finns det något alternativ som är så kort som två gipsplattor i tjocklek?
 
JanKarro skrev:
Ska fästa konsoler för hyllor på innervägg i lägenheten. Väggen är byggd av dubbel gipsskiva utan någon luft bakom, istället en plåtskiva eller liknande direkt innanförgipsskivan.
Det verkar märkligt med en plåtskiva. Det är inte så att du råkat ha otur och träffat på en stålregel när du undersökt väggen?
 
Det tänkte jag också men jag har testborrat med litet borr på flera olika ställen och det verkar sträcka sig över hela väggen, eller åtminstone delar av den. Nu är det hyresrätt så jag har ju inte byggt det själv. Eventuellt kanske man kan be fastighetsskötaren om råd om han vet hur vägen är byggd. Lägenheten är tillbyggd i ett gammalt hus så det är lite konstiga lösningar generellt.
 
Är det en lägenhetsavskiljande vägg? Det låter som du har inbrottsplåt i väggen. Det är en ca 1mm tjock plåt som används för att skydda mot inbrott. Det brukar räcka med att skruva med plåtskruv direkt i plåten.
 
Matti_75 skrev:
Är det en lägenhetsavskiljande vägg? Det låter som du har inbrottsplåt i väggen. Det är en ca 1mm tjock plåt som används för att skydda mot inbrott.
Är det så borde ju en Molly fästa riktigt ordentligt... :wow: En mm extra plåt borde väl inte skada gissar jag. Om det sen är OK att borra så pass grova hål i en "inbrottsplåt" låter jag vara osagt... Hur lätt det är att borra hålen är ju också en annan fråga... Kanske värt att fundera på "brandcellsindelning" också, vad vet jag...

Hur funkar det med "inbrottsplåt"? Sitter den bakom en av gipsväggarna, dvs bara mot en av lägenheterna, eller brukar den vara dubblerad så att varje lägenhet har var sin så att säga?
 
Det är helt riktigt en lägenhetsavskiljande vägg, vår yttervägg så att säga. Så kanske är det som du säger. Ska kolla med fastighetsskötaren innan jag borrar mig in hos grannen dock.
 
Tror knappast grannen har plåten som vägg utan det är garanterat ett regelverk mellan med.
Kör med gipsspruv (dubbelgips) för plåtreglar så lär det hålla.

/Kent
 
Inbrottsplåt ska sitta så långt in i konstruktionen som möjligt, så långt borta från angriparen, men man det brukar bara sitta på en sida.
 
Tack för goda råd. Finns det alltså särskild gipsskruv för plåtreglar? Det låter ju smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.