Hej!
Har läst att man kan få problem med stopp i avloppsrören när man sätter in en snålspolande toalett, när man går från 10-15 l per spolning till 2-6 l.
Huset är byggt 1975. Har någon stött på problem med snålspolande toalett. Läste att det bara
är problem i hus med gjutjärnsrör. Såg att brunnarna iaf är i plast.. Kan det bli problem då?
 
Hej
Vi har snålspolande toaletter och använder aldrig lilla knappen.Jag upplever att det kommer så lite vatten att skålen inte spolas rent med urinlukt som följd.
En stamspolare sa till oss att "Dagens mjuka toapapper och snålspolande toaletter sätter igen gamla rör"...

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Men vad är definitionen på gamla rör?
 
Jag bytte för 2 år sedan till en IFÖ cera och den har 4/2 spolning.Det är bara att hålla ner knappen,så kan man tömma hela behållaren om man vill.Behöver ju inte bara trycka en kort tryckning.
 
Men kan det bli problem i ett hus från -75 med snålspolning, säg 2-3 l.. Någon som upplevt problem?
 
Jag tycker mig ha det problemet i mitt helt nya avloppssystem. Det *kan* bero på att jag fortfarande fuskat med avluftningen, men om jag ser till att alltid använda nr2-knappen så håller vi skiten ifrån oss iaf....
 
Jag har inte problem med stopp, men använder i princip aldrig "lilla knappen" då den aldrig räcker till för att spola rent.

Om någon mot förmodan vill veta så är detta skickat från min mobil, via byggahus-appen.
 
Någon på forumet sa att damerna i hushållet spolar med lilla, medans han alltid spolar med stora. Vettig lösning.
Om man vill går det ju att ställa upp spolvolymen med.

Allvarligare talat, jag tror det beror mer på hur rören är lagda och hur jobbigt det kan bli att spola om det händer något. Värdera utifrån det.
 
Får bli en ny toa o sen alltid spola med nr2-knappen!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.