Har bytt fönster och på alla blir de immigt utanpå när de är lite kallt(0 till +8).
PVC. Ska de vara så, bara att gilla läget?
 
  • 2012-11-23 08.34.31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-11-23 08.34.13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att söka här på forumet, finns massvis skrivit om detta.
 
Bara gilla läget. Se det positivt, utvändig kondes är ett kvitto på att utsidan är kall :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Jo, det är ju en konsekvens av att fönstren är välisolerade.
 
Se det från den positiva sidan!

Jag brukar kalla det "Automatiska gardiner".

Något man får på köpet med nya superisolerande fönster.
Drar ingen ström heller :D
 
Vi bygger passivhus och då sägs detta vara ett ännu större problem. Vårt tips är stort takutsprång och att ev sätta fönstren längre in i väggen för att minska mängden fukt som kan kondensera. Finns även en speciell beläggning som nen tillverkare visade mig i höstas som gör stor skillnad, men det är inget man lägger på själv utan köper sådana fönster från början.
 
Vi har nyss beställt nya fönster, men tog tvåglas pvc-fönster med u-värde 1,3 delvis på grund av risken för kondens på utsidan. Jag antar att du har högst 1,1 i u-värde? Vilken pvc-profil har du?
 
Visst har du markis ovanför fönstret? Testa isf att veva ner markisen en bit på kvällen, för att simulera ett takutsprång. Det skärmar av natthimlens strålning och kommer sannorlikt minska om inte ta bort all kondens. Återkom gärna om det fungerar.
 
Glastillverkaren Pilkington med flera håller på med lösningar på detta I-lands problem, finns tekniker som tunnfilm och även vätskor med nanoteknik på gång som skall lösa problemet med kondens. Vet inte om det finns färdiga lösningar för befintliga fönster än, men då problemet börjar bli mer vanligt tror jag det snart kommer.
 
Det blir imma på morgonen och kväll/natt under vissa väderförhållanden. Försvinner när tempersturen stiger.

Se det som ett kvitto på välisolerade fönster och extra insynsskydd under morgonrockstider :)

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
NetNut skrev:
Glastillverkaren Pilkington med flera håller på med lösningar på detta I-lands problem, finns tekniker som tunnfilm och även vätskor med nanoteknik på gång som skall lösa problemet med kondens. Vet inte om det finns färdiga lösningar för befintliga fönster än, men då problemet börjar bli mer vanligt tror jag det snart kommer.
En intressant faktor är ju vad det kommer att få kosta att trolla bort utvändigt kondens på energieffektiva fönster. Kommer det kanske att kosta mer än vad man tjänar på att sätta in fönster med lågt U-värde?

Tja, vem vet. Myndigheterna och konsumenter kräver ju lägre och lägre u-värde, och då kommer utvändiga kondensen som ett brev på posten. Att betala extra för att få bort den känns ju inte precis rätt. Bättre då att spara lite på att sätta in högre u-värde, och sen spara igen på att slippa betala för "kondensfria" glas. :cool:


Eller acceptera kondensen, och som sagt se den som ett kvitto på att man har energieffektiva fönster.
 
Det står ju i produktinformationen till dessa nya energifönster att det blir kondens när det är kallt ute. Går man omkring i ett område med nya hus nu en kall morgon så ser det ut så på alla hus nästan. Verkligen inget problem tycker jag.
 
R
Problemet är att inte se ut i det vackra vinterlandskapet....
 
Jag råkade också ut för ett liknande problem med det nya takfönstret. Det ligger snö på det, och den smälter inte. Så var det aldrig med det gamla takfönstret.
 
Inget gott som inte har nåt ont med sig... eller hur det nu var....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.