-=fullmoon=- skrev:
Jag tvivlar kanske inte på att du gör ett sämre/bättre jobb utan snarare att det är olagligt.
Då kan jag upplysa dig om att du inte längre behöver tvivla på att det är olagligt. För det är redan, med all tydlighet, klarställt att det är olagligt för en lekman att dra rör ämnade för 230v elinstallationer.

Sorry, kunde inte låta bli....;)
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Är det bara jag som Rasar lite över detta som TS skriver och alla inlägg?
Det är ju inte ens fullmåne...
Sorry, kunde inte heller låta bli. :)

Det är fullt tillåtet att diskutera ämnet.
 
-=fullmoon=- skrev:
Är det bara jag som Rasar lite över detta som TS skriver och alla inlägg?
Yes. Och denna lagen borde ändras. Det borde vara OK att dra sin el själv och få ett godkännande av installation utfärdad av elektriker istället. Löjliga lagar i dag.
 
-=fullmoon=- skrev:
Är det bara jag som Rasar lite över detta som TS skriver och alla inlägg?

Är man inte Elektriker så får man inte hålla på med el, inte ens lägga fram rör/slang mm.
Du köper säkert skitmaterial för 50kr på Jem o Fix och Elektrikern kommer svära över dina dåliga material val.
Jag tvivlar kanske inte på att du gör ett sämre/bättre jobb utan snarare att det är olagligt.

Finns inget idag som ens heter Nödvändig kännedom etc om du nu tror det.
Med tanke på hur svårt det är att få hem en elektriker på småjobb skulle mitt renoveringsprojekt ta dubbelt så lång tid om jag måste få hem en elektriker för att dra rör efter att jag satt upp reglar och innan jag sätter upp väggskivorna. I väntan på att elektrikerna blir lite mer serviceminded tänker jag fortsätta dra mina plaströr själv. Än så länge har ingen skadats av ett strömförande plaströr.
 
Förstår din synvinkel med att elektriker ska komma förbi nån timme då och då för att bygget ska flyta på och installationerna bli lagliga men det är svårt att planera in en massa småjobb hela tiden i ett veckoschema och sen är det svårt att få tillräcklig sammanhängade debiterbar tid jämfört med större jobb.

Det du kan göra för att underlätta är att planera, helst i samråd med elektrikern, så han kan komma och göra alla moment han ska på en gång, sen i verkligheten blir det ofta bäst om byggaren kan hjälpa med de små momenten som att dra enstaka rör och liknande, även om detta inte är helt under överinseende av behörig installatör anställd i samma firma och därmed inte lagligt så är det i alla fall något snarlikt.
 
Mikael_L skrev:
Ja antagligen ...
Njae, det är väl inte strikt rätt. Vi har ju haft en och annan här som också "rasat". Men de brukar bli bannade ganska omgående. ;)

P.S. Om du redan har kopplingsdosan och den som sagt sitter rimligt, så kan du gott ha den kvar. Det är inte hela världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.