Jag anser nog ändå att slutresultatet blir snyggare om man försänker skruvarna då jag tycker att "kanterna "runt skruvskallen annars fnasar lite. Petigt? Ja kanske.....
 
Doctool skrev:
Jag anser nog ändå att slutresultatet blir snyggare om man försänker skruvarna då jag tycker att "kanterna "runt skruvskallen annars fnasar lite. Petigt? Ja kanske.....
Har faktiskt aldrig sett det, varken i trallen eller i källartaket, men så har jag använt kvalitetsskruv. Det jag la extra energi på var att se till så att skruvarna hamnade på exakt rätt plats (noggrann mätning och utmärkning).
 
Problemet med nytryckt trall är både vid skruvning och om man vill försänka att virket fortfarande är så mjukt att man inte får "rena" skär. Om du drar ned skruvskallen 1-2mm i färsk trall så kommer hållet att bli mindre än om du försänker.
Är det under tak så kan det vara snyggt att försänka, men är det utomhus så blir det lite överarbetet då sol och vatten påverkar mera än själva skruvhålet.
 
AndersS skrev:
Problemet med nytryckt trall är både vid skruvning och om man vill försänka att virket fortfarande är så mjukt att man inte får "rena" skär. Om du drar ned skruvskallen 1-2mm i färsk trall så kommer hållet att bli mindre än om du försänker.
Är det under tak så kan det vara snyggt att försänka, men är det utomhus så blir det lite överarbetet då sol och vatten påverkar mera än själva skruvhålet.

Exakt så. Är virket riktigt färskt försvinner skruven nästan spårlöst.
Men det blir problem vid ändträt, för där spricker det när det torkar om man inte förborrat och försänkt.
 
Kloka kommentarer. Det verkar dock som om vi mest diskuterar tryckimpregnerat virke här, beror det dock inte på vilket träslag som används t.ex. hårdare träslag där effekterna (estetiskt) av försänkning syns tydligare?
 
Doctool skrev:
Kloka kommentarer. Det verkar dock som om vi mest diskuterar tryckimpregnerat virke här, beror det dock inte på vilket träslag som används t.ex. hårdare träslag  där effekterna (estetiskt) av försänkning syns tydligare?
Det tror jag säkert. Allt annat än tryckt/vanlig furu/gran etc drar säkert fördel av detta, framför allt förborrningen. Men samtidigt är det ju inga vanliga träskruvar vi diskuterar, dessa har speciella spår som ska "ta hand" om försänkningen. Har dock aldrig skruvat trallskruv i t ex abachi eller teak så "I rest my case"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.