sannatielman skrev:
Man tjänar på det roliga i att göra allt själv!

Och visst är kvaliteten värd att beakta. Om man gör det själv VET man att det blir väl gjort.
Om man låter en fackman göra det får man garanti på jobbet.

Dessutom, i just fallet med lösull, kan man inte få samma resultat som amatör som en fackman med specialutrustning får.

Driv inte amatörismen för långt är mitt råd!

PS
Om man tycker det är kul att syssla med lösull är man nog närmast masochist.
Men ok, även sådana skall få finnas :rolleyes:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Men vi har hyrt en bra lösullsspruta, det var ingen liten pluttmodell. Och SÅ förfärligt besvärligt var det ju inte - även om jag förstås kan föreställa mig en mängd mer lättsamma saker än att stå bakom en bensindriven maskin och mata i bal efter bal efter bal efter bal efter bal.... Bara en massa tungt slit, men det verkar ju onödigt att betala någon annan för att göra slitjobben. Och tänk så mycket pengar jag sparar på att inte behöva gå på gym! :cool:

Dock: http://hagby4.wordpress.com/2012/11/18/isoleringen_fardigflyttad_nu/

Nu ska jag se om jag orkar lyfta tékoppen från bordet innan jag sätter igång med veckans lönearbete.
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
OK, så man kan hyra all utrustningen.
Men man har väl inte någon vana direkt.
Och det är väl inte bara att "mata in bal efter bal", någon ska väl stå där uppe och spruta också?
Alltså två "man".


Bara för diskussionens skull:
Vad tjänar man på att göra jobbet själv, inklusive att ha hyrt utrustningen och leverans av isoleringen ?
Jämfört med att få det gjort av ett "proffs" alltså.

Ta det inte negativt, jag är full av beundran av folk som är tusenkonstnärer, och dessutom har tid att skriva om sina erfarenheter på Bygga Hus :wow:
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vad skönt att höra att du inte är en sådan tråkmåns som du lät som först. :p

Visst kan man hyra utrustning själv, men det gäller att hyra rätt. Vad jag har förstått är det ganska stor skillnad på utrustning och utrustning. En bekant som berättade om sitt lösullssprutande varnade mig för att "du måste krypa ut rätt långt i takstolarna för det är inte direkt så att maskinen sprutar ullen, den mer pluttar ut den litet långsamt." Men den vi hyrde (250 kr/dygn från brädgården där vi har konto och köpte ullen) kom med 25 meter slang och där var problemet snarare att få ner hastigheten. Kommer inte ihåg vad det var för märke/sort, bara att det var ett tungt åbäke som gick på bensin. Med viss möda kunde jag och maken lyfta den tillsammans. Detta var dock den enda utrustning vi behövde (ja, förutom overaller, andningsskydd, handskar etc.).

Någon måste absolut vara uppe i taket och spruta, det stämmer. Min älskade make är allmänt bra på att klättra runt på höga höjder, så han fick den uppgiften. Enligt honom var det ett ganska soft jobb och han var inte alls lika slut som jag efter arbetet. Själv föll jag ihop i en liten hög på kvällen och hade gruvlig träningsvärk flera dagar.

Det viktigaste att tänka på utifrån egen erfarenhet är att hitta på ett fungerande sätt att kommunicera så att den som sprutar ullen får bestämma takten på matningen. Annars finns risk för luftfickor och ojämnheter.

Vilken den ekonomiska vinsten blir av att göra det själv har jag faktiskt inte en aning om. Vi gör allt själv som vi inom rimliga gränser kan göra själva och tog därför aldrig in någon offert på jobbet. Jag kan kolla upp vad stenullen kostade om du vill, men jag har det inte i huvudet.
 
sannatielman skrev:
Vad skönt att höra att du inte är en sådan tråkmåns som du lät som först. :p

...
Jodå, egentligen är jag en riktig torrboll :(



Men jag minns när jag fick sprutat vindsbjälklaget på ett uthus + kattvindarna på boningshuset för ett år sedan.

Han som skötte sprutan påminde mest om vilda västern idén med tjära och fjäder.
Fast i det här fallet var det inte vita fjädrar utan grå stenull. Från topp till tå.
Fjädrar anamma vad det måste ha kliat!
 
  • torrboll.jpg
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Fjädrar anamma vad det måste ha kliat!
Äsch då, det är inte så farligt. Dels kliar stenull betydligt mindre än glasull, dels har man ju (förhoppningsvis...) tagit på sig overall, halsduk, mössa, andningsskydd och tejpat skarven mellan arbetshandskar och ärm.

p.s. bra idé att gå på toa innan man börjar arbetet och sedan inte dricka så mycket att man blir kissnödig igen... d.s.
 
Redigerat:
Har precis läst igenom hela bloggen! Imponernade vad ni jobbar på!

Men jag fattade inte riktigt vad ni fick för problem med era fönster. Bågarna blev blöta på ovansidan när det regnade. Kan du förklara igen varför det hände och vad ni gjorde åt det? Och gärna en närbild på er tripp-trapp-trull-lösning ovanför fönstrena. Ser ju riktigt snyggt ut på håll, så jag blev lite nyfiken på konstruktionen.
 
tlundberg skrev:
Men jag fattade inte riktigt vad ni fick för problem med era fönster. Bågarna blev blöta på ovansidan när det regnade. Kan du förklara igen varför det hände och vad ni gjorde åt det? Och gärna en närbild på er tripp-trapp-trull-lösning ovanför fönstrena. Ser ju riktigt snyggt ut på håll, så jag blev lite nyfiken på konstruktionen.
Jo, missen vi gjorde var att inte ha bleck ovanför fönstren. De ska i sin innerdel sitta dikt an mot vindpappen, så att om det blir fukt bakom eller mellan fasadbrädorna (vi har som du ser locklistpanel) ska den föras ut via blecket. Vi hade missat detta, så istället kom fukten in på karmarna - vilket ju inte är så bra (ja, bågarna blev blöta också, men det var ett mindre problem eftersom fönstren är konstruerade så att bågarna är väl ventilerade). Dessutom hade vi inte silikontätat utifrån i spalten mellan regelstomme och fönster, fukten kom även in till reglarna. Men det är litet bra att vi bygger så långsamt, så det har vid det här laget sedan hänge hunnit torka plus att vi nu satt in tätat spalten utifrån (d.v.s. bottningslist + silikonfog utanför drevningen) och satt fönsterbleck - denna gång på rätt nivå i fasaden. :)

När nedan ser du tripp-trapp-trull-konstruktionen på det övre fönsterfodret. Dock kommer vi inte att ha det så eftersom fönsterblecken (i och med att de nu bli inflyttade så att de börjar ända inne vid vindpappen) inte kommer att sträcka sig ut så långt att den översta delen av fönsterfodret täcks. Istället kommer vi att ha ett överfoder som bygger litet mindre så att våra befintliga bleck ändå kommer utanför.

tripp-trapp-trull.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för ditt svar. Synd ni inte kan ha det fönsterfodret upptill. Jag tycker som sagt att det var väldigt snyggt :) Hade ingen aning om att man skulle ha ett övre droppbleck. Det har vi inte på vårt hus, och inte mina föräldrar eller svärföräldrar heller. Men jag serju att alla fönstertillverkare rekommenderar det nu för tiden!
 
sannatielman skrev:
Jo, missen vi gjorde var att inte ha bleck ovanför fönstren. De ska i sin innerdel sitta dikt an mot vindpappen, så att om det blir fukt bakom eller mellan fasadbrädorna (vi har som du ser locklistpanel) ska den föras ut via blecket. Vi hade missat detta, så istället kom fukten in på karmarna - vilket ju inte är så bra (ja, bågarna blev blöta också, men det var ett mindre problem eftersom fönstren är konstruerade så att bågarna är väl ventilerade). Dessutom hade vi inte silikontätat utifrån i spalten mellan regelstomme och fönster, fukten kom även in till reglarna. Men det är litet bra att vi bygger så långsamt, så det har vid det här laget sedan hänge hunnit torka plus att vi nu satt in tätat spalten utifrån (d.v.s. bottningslist + silikonfog utanför drevningen) och satt fönsterbleck - denna gång på rätt nivå i fasaden. :)

När nedan ser du tripp-trapp-trull-konstruktionen på det övre fönsterfodret. Dock kommer vi inte att ha det så eftersom fönsterblecken (i och med att de nu bli inflyttade så att de börjar ända inne vid vindpappen) inte kommer att sträcka sig ut så långt att den översta delen av fönsterfodret täcks. Istället kommer vi att ha ett överfoder som bygger litet mindre så att våra befintliga bleck ändå kommer utanför.
Kan ni inte ha blecket över er "tripp-trapp-trull-konstruktion" ändå? Den är för snygg för att skippa ;) Jag tryckte dit det ovanför mitt övre fönsterfoder, det sticker sen ut 5mm på varje sida och ca 5 fram med en nerbockning, har även sett att man skippat nerbockningen.


http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=68033&d=1346530264
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=67098&d=1345229759

Liten undran, bottningslist/silicone sätts längst in sen drev och en luftspalt längst ut mot fodret på ca 2cm. När jag läste din text verkar det som om du har bottningslisten längst ut? (jag var nära att göra fel själv på detta :rolleyes:)
 
Redigerat:
Vilka föredömligt pedagogiska bilder, speciellt den andra! Vi får se hur vi gör med fodret, just nu är vi inne på att ha en annan typ av dekoration, litet mer snirklig men mindre jobb (och i viss liten mån även pengar) än tripp-trapp-trull-versionen. Nu i vinter får det vara enkelt, sedan när vi har litet mer tid kanske vi kommer på andra tankar.

Liten undran, bottningslist/silicone sätts längst in sen drev och en luftspalt längst ut mot fodret på ca 2cm. När jag läste din text verkar det som om du har bottningslisten längst ut? (jag var nära att göra fel själv på detta [bild])
Inifrån rummet och utåt mot utsidan: silikon - bottningslist - drevning - bottningslist - silikon - luftspalt - fönsterfoder. Det vill säga, tätt både inåt och utåt. Hm... har jag gjort fel?
 
tlundberg skrev:
Hade ingen aning om att man skulle ha ett övre droppbleck. Det har vi inte på vårt hus, och inte mina föräldrar eller svärföräldrar heller. Men jag ser ju att alla fönstertillverkare rekommenderar det nu för tiden!
Ja, jag har inte riktigt klurat ut det där helt.

Möjligen kanske det beror på vad man har för fasad; vi har locklistpanel vilket gör att det inte är SÅ vansinnigt svårt för fukt och regn att komma in mellan fasadbrädorna = bra idé att kunna leda bort fukten.

Å andra sidan har jag sett äldre hus med locklistpanel men utan bleck. Som uppenbarligen inte tar någon skada. Å tredje sidan kanske hela konstruktionen är annorlunda då, jag vet inte.

Äsch, varför skriver jag något när jag ändå inte vet något? Men i praktiken gör jag som jag alltid gör när jag är osäker: Så mycket som möjligt. Lika bra att ha både byxor och hängslen.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.