Hej Alice
Har du något tips på vilken trädgårdsarkitekt som du använde?

Hälsningar
Jan och Margareta
 
Jag vill bara instämma i rådet om att ta hjälp av en trädgårdsarkitekt. Det är värt varenda krona eftersom du dessutom får goda råd om befintlig växtlighet och vad du bör tänka på rörande det speciella (läget, jordmån, sol- och vindförhållanden, vatten etc) som gäller för din tomt.

Visst kan man låta en trädgård växa fram med åren, men det är bra att ha åtminstone en tanke, en syftning, kring hur du vill ha det och vad som är lämpligt just på din tomt.
 
Sen finns det ett roligt datorprogram som heter Rosenholms Trädgårdsdesign och som är väldigt roligt att hålla på med.

http://www.rosenholm.se/
 
Tack för Era svar o tips! ;)
 
Annna skrev:
Det är värt varenda krona eftersom du dessutom får goda råd om befintlig växtlighet och vad du bör tänka på rörande det speciella (läget, jordmån, sol- och vindförhållanden, vatten etc) som gäller för din tomt.
::) Hur många kronor gick det på? ???
 
1200 pix har jag för mig att vi betalade, men det fanns både dyrare och billigare.

Betalningen gällde två timmar, men det blev lite mer ändå eftersom trädgårdsarkitekten hade svårt att sluta (kul med folk som gillar sitt arbete). Vi började med att gå runt på tomten, han pratade hela tiden och jag sprang efter och tok-antecknade all värdefull kunskap kring vad som fanns idag, hur det skulle skötas, vad som kunde göras bättre, nya idéer osv.
Därefter satte vi oss vid en stor ritning av tomten och han skissade upp hur han tyckte att tomten kunde utvecklas, både på kort och lång sikt.

Det var en kanoneftermiddag och jag lärde mig massor. Hans ritning blev sedan vägledande för vårt arbete och det var verkligen välinvesterade pengar - både som nytta och nöje.
 
Vad suveränt bra det låter Anna! :)
Hur ser trädgården ut nu? Långt ifrån hur du vill att den ska se ut eller är du nöjd så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.