Hur planerar man en bra trädgård? Bara sätter sig ner med skissen o ritar för hand, läser tidningar, böcker osv osv.. ??? ???
Känns som ett jätteprojekt och att det ändå inte blir bra direkt...en trädgård växer väl fram med åren eller?
Så känns det nu i varje fall.
Det kanske bara blir gräsmatta o markbetong o sen något träd i en kruka lite här o där.. så får man se sen.. :-/

/Dysterkvisten :'(
 
Det är väl en bra idé att bo in sig först innan man anlägger hela trädgården?

Inspiration kan du genom att kolla in andras trädgårdar, tidningar etc. Finns det ingen trädgårdsarkitektsutbildning där du bor som du kan fråga om de är intresserade av att skissa på förslag?

Lycka till!
 
E_Henny skrev:
Finns det ingen trädgårdsarkitektsutbildning där du bor som du kan fråga om de är intresserade av att skissa på förslag?
Vilken strålande idé! Jag kom genast på vem jag skulle utnyttja!! :D Tack!
 
Vem då?
 
En farbror jag känner som vann sådana tävlingar förr, nu är han pensionerad o pysslar mest med sin egen trädgård.. som innehåller det mesta.
Hoppas han vill hjälpa till att skissa lite ::) ;)

 
MatildaSofia skrev:
Hur planerar man en bra trädgård? Bara sätter sig ner med skissen o ritar för hand, läser tidningar, böcker osv osv.. ??
Känns som ett jätteprojekt och att det ändå inte blir bra direkt...



Det kanske bara blir gräsmatta o markbetong o sen något träd i en kruka lite här o där.. så får man se sen..
Bägge alternativen går säkert utmärkt, mitt tips är annars att ta hjälp av en trädgårdskunnig människa (kallas ibland trädgårdsarkitekt, men det låter så väääldigt pretentiöst och skrämmer iom. det bort många ;))

Vi står i startgroparna för vår tredje trädgård och har för första gången anlitat en sådan "trädgårdskunnig människa" ;), inte med ambitionen att göra allt färdigt själva på ett eller ett par år, inte heller att leja bort arbetet och få det färdigt redan i sommar, utan helt enkelt för att ha en plan över slutresultatet redan när vi startar, vilket förhoppningsvis innebär att, även om det tar tio år eller ens aldrig blir helt färdigt, så ska vi inte hamna i dilemmat att det vi gör/planerar på femte året krockar med det som tex. gjordes år två ;) :)
Utan trädgården får växa fram eftersom utifrån ritningen vi redan har, med ett eller ett par "projekt" varje år och så småningom så blir det (förhoppningsvis) en genomtänkt helhet.
Ritningen är upplagd så (enligt våra önskemål) att den lämpar sig att dela upp i "portioner", nu första sommaren börjar vi förstås med grunderna dvs. bygge av plank/pergola innan markbeläggningen görs plus kompostbygge, trädplantering, möjligen en kortare häck (som dock ska bli hög) som behövs som insynsskydd samt avgränsning i tomtgräns för kryddgården, gräsmattan så att barnen kan vara ute på tomten. Kanske min "vårlökshörna" under lövträden i bortersta hörnet, om jag orkar och hinner, annars får det vara till kommande år.

Resterande insynsskydd i form av häckar och flera, stora specialformerade samplanteringar samt resten av "häckbitarna" runt kryddgården får anstå till åtminstone nästa år ( och en del av det troligtvis minst till näst-nästa ;)) och själva "kryddgården" tar vi så småningom.

MVH och Lycka till, kom bara ihåg att det ska vara roligt med trädgården och det blir det inte om man har ambitionen att allt ska vara färdigt på en gång för då får man slita ihjäl sig//Christina.
 
Tack Christina, bra att lugna sig o inse att det tar tid! :D
Vad lägger Ni ner i pengar på att låta "trädgårdsarkitekten" skissa? Kanske svårt att säga.. Men ge mig något hum i varje fall. :-/

Eftersom mannen jag känner är känd inom området så är jag säkert inte den första som frågar honom om råd, vi kommer givetvis betala honom för hjälpen även om han nekar. Vad är rimligt för skiss på en fullt planerad trädgård tror du?

:)

 
MatildaSofia skrev:
Tack Christina, bra att lugna sig o inse att det tar tid!  :D
Vad lägger Ni ner i pengar på att låta "trädgårdsarkitekten" skissa? Kanske svårt att säga.. Men ge mig något hum i varje fall. :-/

Eftersom mannen jag känner är känd inom området så är jag säkert inte den första som frågar honom om råd, vi kommer givetvis betala honom för hjälpen även om han nekar. Vad är rimligt för skiss på en fullt planerad trädgård tror du?

:)
Beror på hur stor trädgård samt hur mycket detaljer/speciallösningar du vill ha in, rör det sig mest om att fundera ut var träd exv. bäst placeras samt lite "lösa" skisser över var på tomten du ska placera buskage e. dyl så bör det inte kosta mer än en tusenlapp tycker jag iaf. (beror på var du bor förstås).

Ska du däremot ha ordentliga ritningar med genomtänkta/genomarbetade (dvs. map. växtzon, markförhållanden, skötselkrav, färger, storlekar, blommningstid osv.) växtförteckningar över både sorter och antal så blir det genast betydligt mer arbete dvs. mer pengar, vill du sedan ha inritat diverse byggprojekt som tex. altan, plank, pergola med storlekar och dimensioner osv osv så gäller samma sak.
Vi har en sådan ritning med mycket noggranna förteckningar och vi har betalat fem tusen för den.

En sak som är viktig tycker jag är att man sas. "pratar samma språk" som den som ska rita dvs. att han/hon förstår och vinnlägger sig om vad du vill ha för stämmning/typ av trädgård samt hur mycket tid du vill lägga ner på skötseln av den framöver, vad du gillar för material, färger osv.

MVH//Christina.
 
:D :D Guld!
Tack Christina... :)

 
Jag är av den uppfattningen att man måste tänka till innan vid ett husbygge....i vårt fall kommer husets exakta placering styras av framtida ambitioner med trädgård....inte lätt att flytta en uppfart t ex.

Jag har skissat lite själv gällande häckar etc på millimeterpapper/situationsplanen.
 
Det är nog smart Calle. HBK gör ju delvis en sådan planering av tomten, planerade in snyggt till brorsan nu i varje fall med garageuppfart, gångar o uteplatser.
Men rabatter o planteringar får man väl ordna själv.
Jag tycker det är svårt, riktigt svårt med buskar o träd osv.


 
Hej!

Har förut tipsat om hur jag fick min trädgård planerad och dessutom fick ett mycket större intresse för trädgården. Vi ska precis bygga hus och jag blev tipsad av en kollega att gå en trädgårdsplaneringskurs via Medborgarskolan.

Kursen var upplagd på fem tillfällen, tre var mer teoretiska där trädgårdsarkiteten berättade om grunden, väggarna, taket, och om alla olika material och de vanligaste/mest tacksamma växterna som man kan använda sig av. Kursledaren var mycket erfaren och kunde svara på alla frågor från nybörjare till proffs.

De sista två kvällarna fick vi ta med vår egen tomtkarta och börja skissa på vår egen trädgård. Kursledaren fanns där med all sin kunskap och idéer. Min grundplan har gjort att bygget med huset har gått mycket smidigare och killarna som gräver grunden tyckte det var suveränt att veta exakt hur vi ville ha tomten planerad.

Kursen var inte dyr, 1000:- och det var så kul att träffa lite andra människor och ta del av deras tankar. När jag tittar på vår första skiss och skissen efter kursen kan jag se hur värdefullt det var att få tillgång till allas tankar. Vi har en mycket bättre grundplan nu än innan.

Så mitt tips är kolla med olika föreningar om de har en trädgårdsplaneringskurs!

Pilgrim
 
Tips!

Då den svenska sommaren står som spön i backen, sätter man sig vid datorn, tar fram trädgårdskartan på bildskärmen, klickar på den växt man vill njuta av.
Man förflyttas då till en avdelning där man har en bild på växten och där man kan notera hur mycket som helst.
Den möjligheten finns i ett program som heter husjournalen och som kostar 200 kronor. Hemsida:[/http://www.husjournalen.se]
 
Hej
Vi anlitade proffs, en trädgårdsarkitekt som gjorde ett otroligt bra jobb. Vi visste inte i vilket hörn av tomten vi skulle börja och det hela kändes ganska omöjligt. Efter det att vi anlitade en trädgårdsdesigner så har vi en planering att följa och det hela känns mindre omöjligt och vi blev mycket nöjd, visst kostade det lite pengar men det var det mycket väl värt!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.