Jag ska dra plaströr för att dra ny el i samband med en ombyggnad. Har inte lyckats etablera kontakt med en elektriker ännu, men behöver börja med rördragningen.

Jag har läst att man kan ha upp till 5 kablar i ett 16 mm plaströr. Jag skulle därför behöva veta hur många kablar som kommer behöva dras i varje rör i min installation.

I den vackra :D ritningen nedan har jag försökt rita vad som ska dras. I rummet finns en taklampa som måste kunna tändas från två strömbrytare i varsin ände av rummet. Har för mig att en sådan koppling heter trappomkastare eller något liknande.

Är det någon kunnig som kan svara på hur många kablar som kommer gå i rören vid A, B och C?
 
  • kablar.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A = 5 trådar; fas, nolla, jord, mellantråd, mellantråd
B = 4 trådar; nolla, jord, mellantråd, mellantråd
C = 3 trådar; mellantråd, mellantråd, tändtråd
 
A = 5 st - Fas, Nolla, Jord, samt 2 mellantrådar
B= 4 st - 2 mellantrådar, Jord Nolla.
C= 3 st - 2 mellantrådar, tändtråd.

Edit: Demmpa hann före, men med identiskt svar :D
 
Redigerat:
Skippa kopplingsdosan, dra allt till takdosan istället.
 
snaggletooth skrev:
Skippa kopplingsdosan, dra allt till takdosan istället.
Kopplingsdosan är den enda som redan finns och jag tyckte den sitter i ett bra läge.
 
Tackar så mycket för info om antal trådar. Hur trångt är det med 5 trådar i ett 16 mm rör? Borde man gå upp till 20 mm för rör A?
 
Insåg just att sista 1.5 m av rör C är ett gammalt stålrör som sitter inne i en vägg. Får se om det ryms 3 trådar i det röret.......
 
ZipLock skrev:
Tackar så mycket för info om antal trådar. Hur trångt är det med 5 trådar i ett 16 mm rör? Borde man gå upp till 20 mm för rör A?
Att dra i 5 trådar samtidigt i ett VP16-rör är inga problem, det går att få i 6 trådar om det inte är flera böjar.
 
ZipLock skrev:
Insåg just att sista 1.5 m av rör C är ett gammalt stålrör som sitter inne i en vägg. Får se om det ryms 3 trådar i det röret.......
Det borde inte vara några problem, om du har möjlighet att byta stålröret så gör det.
 
Sätt en dosdimmer så försvinner de två mellantrådarna och ersätts av en (1) tändtråd.
 
Mikael_L
Inga större problem att få in 5 eller 6 FK 1,5 i ett 16mm VPrör/flexslang. Bara man inte gjort bort sig med någon för snäv böj vid förläggningen.

Jag skulle också tagit väck kopplingsdosan om det låter sig göras utan allt för mycket besvär.
Bättre att använda takdosan som kopplingsdosa.
 
mycke_nu skrev:
Sätt en dosdimmer så försvinner de två mellantrådarna och ersätts av en (1) tändtråd.
Vad händer om man sätter dit en/flera lampor som inte är dimmbara?
 
Man får byta lampa till en dimmbar (y)
 
Är det bara jag som Rasar lite över detta som TS skriver och alla inlägg?

Är man inte Elektriker så får man inte hålla på med el, inte ens lägga fram rör/slang mm.
Du köper säkert skitmaterial för 50kr på Jem o Fix och Elektrikern kommer svära över dina dåliga material val.
Jag tvivlar kanske inte på att du gör ett sämre/bättre jobb utan snarare att det är olagligt.

Finns inget idag som ens heter Nödvändig kännedom etc om du nu tror det.
 
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Är det bara jag som Rasar lite över detta som TS skriver och alla inlägg?
Ja antagligen ...

Välkommen till den riktiga världen förresten ... ;)
 
  • Gilla
tobbe9012 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.