AXS
Vi är ett gäng som håller på att starta ett makerspace, kallas även hackerspace eller hacklab, i Stockholm.

Vad är ett makerspace?
En plats att mötas på för att hålla på med olika projekt. Det kan vara elektronik, bygga en CNC-fräs, kapa taklister eller så kanske du behöver sy något. Få saker är omöjliga! Tanken är att här finns verktyg, maskiner och kunskapen delar vi med varandra.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Hackerspace

Nu har vi skapat en ideell förening som kommer driva det hela.

Var ska det ligga?
I centrala Stockholm, det ska gå att nå på kort tid från t-centralen.
Exakt var har vi inte bestämt, det beror på vad som finns ledigt och hur många vi blir.

Vad kommer finnas i lokalen?
Förhoppningen och planen är att bland annat följande ska finnas:
  • CNC-fräs
  • Friformsmaskin
  • Enklare verkstad för trä och metall
  • Löd och elektronikplats
  • Möjlighet för lackning

Vad kommer det kosta?
Avgiften är inte bestämt, den beror på lokal, utrustning och hur många vi blir.
Räkna med några hundralappar i månaden för fri tillgång.

Jag vill vara med, hur gör jag!
Börja med att gå in på vår sida läs vad som står, skicka sen ett mail till info@hacksthlm.se så kommer plats meddelas i god tid före årsmötet den 10 April. ** datum redigerat **

Åldersgränsen är satt till 18 år.

http://hacksthlm.se/

Fråga på i tråden så svarar jag så gott jag kan!
 
Redigerat av moderator:
Kul initiativ! Nu bor jag inte i Stockholm, men på en tågresas avstånd, så nåt jag skulle tycka vore intressant vore nåt slags dagpass. Jag förstår att ni vill ha registrerade medlemmar för att hålla koll på folk, men man ju kunde ju tänka sig en hyfsat låg årsavgift och att man sedan betalar en femtiolapp eller en hundring när man kommer dit. Då kunde folk som jag, som verkligen gillar konceptet men kanske inte direkt kan nyttja det, dessutom stödja det hela ekonomiskt åtminstone litegrann.
 
AXS
Det är en bra tanke som vi diskuterar. Kommer troligen behövas flera medlemsnivåer.

Vi har tänkt, men inte bestämt, att själva medlemskapet är billigt(100:-/år) där det ingår säg 2 besök.
Sen köper man till för de månader man behöver vara där mer.

Men det är något som ska bestämmas i samråd med alla som kommer på årsmötet. Så kom dit ni som kan!
 
AXS
Fel datum! Ska vara 10e April klockan 19.00, inget annat.
 
AXS
invite_makerspace.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.