Hej,
Har läst många diskussioner på byggahus.se om kök, priser osv. IKEA anses ju allmänt vara billiga/billigast, och verkar vara "normen" för ett prisvärt kök. Efter att ha studerat prissättning och annat hos Marbodal, Ballingslöv mm, kan man konstatera att deras priser är orimligt höga, eller bättre uttryckt; priset motsvarar inte kvalitén. Det gäller samtliga köksleverantörer i Sverige, man arbetar helt enkelt med för höga marginaler och för måmga mellanhänder. Få andra branscher (förutom fönstertillverkarna) kan erbjuda så många rabatter så oftasom köksleverantörerna, det är ett tydligt tecken på för dålig konkurrens och för höga marginaler och / eller för dyr produktion.
Min enkla slutsats är därför att oavsett vilket kök man väljer betalar man för mycket i förhållande till vad man får. Detta gäller den Svenska marknaden.

Jag styrker detta bl a med att IKEAs kök (som ju som sagt är normen för ett billigt / prisvärt kök i Sverige) kostar ca 30-40% mindre i Polen, trots att det är exakt samma artiklar, tillverkade på samma ställen. I mitt fall har jag jämfört priser på IKEA Faktum stommar med Lidingö Vita luckor. Exempel: Hörnskåp med utdragbar karusell kostar 2400-2500 i Sverige medan samma skåp kostar ca 1400 kr på IKEA i Polen, ungefär 40% billigare. Samma skillnad är det generellt på alla andra skåp med Lidingö luckor också.

Beroende på vart man bor och hur stort kök man skall ha lönar det sig kanske att åka till något av varuhusen i norra Polen och handla köket där? Någon som försökt? Erfarenheter?

Och finns det någon på detta forum som handlat sitt kök i t ex Tyskland? Något som också slagit mig är avsaknaden på bra utländska alternativ i Sverige. Vill man ha ett premiumkök, alltså nivån över Kvik och IKEA är det ju Marbodal, Ballingslöv mfl som gäller i nästan alla butiker. Ingen har erbjudit kvalitetskök från andra Europeiska länder.

I Tyskland bor 80 miljoner invånare, och där tillverkas en stor del av världens bästa produkter tekniskt och kvalitetsmässigt (Tyskarna är extremt kräsna, se bara skillnaden på finish på fönster & dörrar och jämför med de dyra svenska produkterna som inte når upp till samma nivå).
Deras inhemska marknad är enorm och det borde väl finnas många Europeiska tillverkare därnere som tillverkar fina kök till rimliga prisnivåer?

Jag har en arbetskamrat som äger lägenhet i Bosnien. han köpte nytt kök där de kom hem, mätte upp rummet, diskuterade lösningar, köksluckorna är gjort i massivt körsbärsträ, stommarna i MDF (bättre än spån), samt monterade köket på plats. Pris motsvarande 9000 kr.

Någon som har erfarenhet av egen import av köksutrustning?
// Johan S.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Rent spontant känns det som att frakt och vissa kommunikationsfel vid beställning sänker dessa 30-40% ganska mycket.

Men om du kan polska och får billig frakt så :)
Bara första tanken i mitt huvud!


MVH
 
Rolig tråd!
Jag har funderat på specialbyggda kök och om de är billigare att köpa ute i Europa. Skall titta runt lite också.
 
Johan S,

Intressanta tankar och resonemang!
Att du anser att samtliga köksleverantörer i Sverige har ett pris som inte motsvarar kvalitén tål dock att ifrågasättas.

Att du styrker detta med att ett Ikea-kök är billigare i Polen är väl sådär lagom naivt. Ett företag som säljer en produkt, i detta fall kök, har kostnader i form av transport, lagerhållning, personal, telefoni, marknadsföring etc.
Att du sedan jämför de svenska priserna rakt av mot de polska priserna och sedan kliar dig i huvudet för att komma till slutsatsen att inköpspriset och/eller marginalerna är för höga på den svenska marknaden känns lite konstig. Det är även väldigt intressant att du funderar över om den svenska marknaden inte är konkurrensutsatt, ta en titt på utbudet en gång till.

Det generella kostnadsläget i landet verkar inte ha tagits med i din kalkyl.
Ett rimligt antagande borde enl. mig vara att Ikea har liknande marginal i Sverige och Polen, men att lägre löner i varuhusen, kortare transportvägar från fabrik etc. gör att det polska slutpriset blir lägre.

Att en svensktillverkad produkt (Marbodal, Ballingslöv etc.) är dyrare är ju heller inget konstigt eftersom du då även måste väga in den högre personalkostnaden i både fabriken och butiken.
Volymen är naturligtvis ytterligare en anledning. För att jämföra så tillverkade Marbodal i början av 00-talet omkring 20.000 kök/år, Ikea sålde bara i Sverige ungefär 60.000 kök/år vid samma period.

Intressant läsning om ex. marginaler i dagsläget:http://www.nobia.com/Documents/Reports/2012/Q3%20Rapport%202012_SV.pdf

Att tänka på är väl att du inte kan få hjälp med någon typ av måttansvar från säljaren, frakt tillkommer (transportskador?), eventuella reklamationer, tilläggsbeställningar och garantifrågor m.m.

Om jag åker och handlar ett kök i Sverige imorgon så är jag säker på att jag betalar mer än jag skulle gjort i ex. Polen. Kan vara läge att ställa sig frågan om det är det värt prisskillnaden för att jag ska slippa restid, resekostnad, frakt och eventuella problem som riskerar att uppstå.

I en perfekt värld där allt står felfritt på plats efter man köpt produkten så skulle det helt klart löna sig att handla i ex. Polen, men riktigt så ser det ju inte ut när det kommer till kök, eftersom det ena sällan är det andra likt.

Just my two cents!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
PrebenMogestrup skrev:
Johan S,

Intressanta tankar och resonemang!
Att du anser att samtliga köksleverantörer i Sverige har ett pris som inte motsvarar kvalitén tål dock att ifrågasättas.

Att du styrker detta med att ett Ikea-kök är billigare i Polen är väl sådär lagom naivt. Ett företag som säljer en produkt, i detta fall kök, har kostnader i form av transport, lagerhållning, personal, telefoni, marknadsföring etc.
Att du sedan jämför de svenska priserna rakt av mot de polska priserna och sedan kliar dig i huvudet för att komma till slutsatsen att inköpspriset och/eller marginalerna är för höga på den svenska marknaden känns lite konstig. Det är även väldigt intressant att du funderar över om den svenska marknaden inte är konkurrensutsatt, ta en titt på utbudet en gång till.

Det generella kostnadsläget i landet verkar inte ha tagits med i din kalkyl.
Ett rimligt antagande borde enl. mig vara att Ikea har liknande marginal i Sverige och Polen, men att lägre löner i varuhusen, kortare transportvägar från fabrik etc. gör att det polska slutpriset blir lägre.

Att en svensktillverkad produkt (Marbodal, Ballingslöv etc.) är dyrare är ju heller inget konstigt eftersom du då även måste väga in den högre personalkostnaden i både fabriken och butiken.
Volymen är naturligtvis ytterligare en anledning. För att jämföra så tillverkade Marbodal i början av 00-talet omkring 20.000 kök/år, Ikea sålde bara i Sverige ungefär 60.000 kök/år vid samma period.

Intressant läsning om ex. marginaler i dagsläget:[länk]

Att tänka på är väl att du inte kan få hjälp med någon typ av måttansvar från säljaren, frakt tillkommer (transportskador?), eventuella reklamationer, tilläggsbeställningar och garantifrågor m.m.

Om jag åker och handlar ett kök i Sverige imorgon så är jag säker på att jag betalar mer än jag skulle gjort i ex. Polen. Kan vara läge att ställa sig frågan om det är det värt prisskillnaden för att jag ska slippa restid, resekostnad, frakt och eventuella problem som riskerar att uppstå.

I en perfekt värld där allt står felfritt på plats efter man köpt produkten så skulle det helt klart löna sig att handla i ex. Polen, men riktigt så ser det ju inte ut när det kommer till kök, eftersom det ena sällan är det andra likt.

Just my two cents!
Är du möjligtvis köks försäljare :rolleyes: ?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Intressanta tankar Preben, namne med gamla Nobia vd:n för övrigt. :)
Min personliga uppfattning är att många kök faktiskt inte håller särskilt hög kvalitet. Kvänum tex gör ju det men det kostar ju därefter. Så om man köper low end kök tex Ikea kan det nog löna sig att sticka till Polen.

Jag tror inte att konkurrensen är jättehård, som vanligt i Sverige. Generellt kan man väl säga att Nobia har rätt fina marginaler i sin nordiska verksamhet. Jämför man med deras konkurrenter ute i Europa som tex tyska Alno så har ju deras historiska lönsamhet legat högt. Avkastningen på eget kapital är ju bedrövlig förvisso. Men i nuvarande ränteläge är väl det rimligt att den avkastningen går ned.
 
Jag kollade upp att ev köpa IKEA kök i Polen...fick ett tips att kolla i Tyskland i stället...:)
Ikea.se, Ikea.pl och Ikea.de samtidigt uppe så kan man kolla var det är billigast....För min del var Tyskland ca 25% billigare än i Sverige...men pga av tidsbrist blev det Ikea här iaf......
 
Passar man på att handla under ikeas kampanj så kan man ju få upp till 10% rabatt (att köpa annat på ikea för) på de svenska priserna.
 
Gabbe1 skrev:
Passar man på att handla under ikeas kampanj så kan man ju få upp till 10% rabatt (att köpa annat på ikea för) på de svenska priserna.
Eller 9% om jag ska agera "vän av ordning"..
 
PrebenMogestrup skrev:
Johan S,

Intressanta tankar och resonemang!
Att du anser att samtliga köksleverantörer i Sverige har ett pris som inte motsvarar kvalitén tål dock att ifrågasättas.

Att du styrker detta med att ett Ikea-kök är billigare i Polen är väl sådär lagom naivt. Ett företag som säljer en produkt, i detta fall kök, har kostnader i form av transport, lagerhållning, personal, telefoni, marknadsföring etc.
Att du sedan jämför de svenska priserna rakt av mot de polska priserna och sedan kliar dig i huvudet för att komma till slutsatsen att inköpspriset och/eller marginalerna är för höga på den svenska marknaden känns lite konstig. Det är även väldigt intressant att du funderar över om den svenska marknaden inte är konkurrensutsatt, ta en titt på utbudet en gång till.

Det generella kostnadsläget i landet verkar inte ha tagits med i din kalkyl.
Ett rimligt antagande borde enl. mig vara att Ikea har liknande marginal i Sverige och Polen, men att lägre löner i varuhusen, kortare transportvägar från fabrik etc. gör att det polska slutpriset blir lägre.

Att en svensktillverkad produkt (Marbodal, Ballingslöv etc.) är dyrare är ju heller inget konstigt eftersom du då även måste väga in den högre personalkostnaden i både fabriken och butiken.
Volymen är naturligtvis ytterligare en anledning. För att jämföra så tillverkade Marbodal i början av 00-talet omkring 20.000 kök/år, Ikea sålde bara i Sverige ungefär 60.000 kök/år vid samma period.

Intressant läsning om ex. marginaler i dagsläget:[länk]

Att tänka på är väl att du inte kan få hjälp med någon typ av måttansvar från säljaren, frakt tillkommer (transportskador?), eventuella reklamationer, tilläggsbeställningar och garantifrågor m.m.

Om jag åker och handlar ett kök i Sverige imorgon så är jag säker på att jag betalar mer än jag skulle gjort i ex. Polen. Kan vara läge att ställa sig frågan om det är det värt prisskillnaden för att jag ska slippa restid, resekostnad, frakt och eventuella problem som riskerar att uppstå.

I en perfekt värld där allt står felfritt på plats efter man köpt produkten så skulle det helt klart löna sig att handla i ex. Polen, men riktigt så ser det ju inte ut när det kommer till kök, eftersom det ena sällan är det andra likt.

Just my two cents!
Preben

Lugn, jag är inte naiv. Jag baserar mitt resonemang & vissa slutsatser på följande. Är det helt fel, rätta mig då med fakta:

- Den svenska byggmarknaden generellt är affärsmässigt omogen. De flesta leverantörer / fabrikat ägs av ett fåtal stora bolag vilket sätter konkurrensen ur spel. Distributionen sker omodernt med flera mellanhänder; importör, grossist, detaljist. Varje led kostar massor av pengar i frakter och påslag. Priser hålls uppe genom att hålla ett begränsat antal fabrikat i respektive segment. Uppstickare köps snabbt upp för att inte störa. Små nischade importörer räknar jag inte med i mina resonemang, det jag talar om är vad man som vanlig kund möter när man går till t ex en bygghandel eller köksbutik.

- Exempel gällande kök: Går du till ett antal butiker hittar du som regel IKEA, Ballingslöv, Marbodal, HTH och Kvik. Skall det vara extremt exklusivt finns Lidhult som i princip bygger köket kundanpassat med svensk prissättning därefter. Prova att fråga efter något stort Tyskt eller italienskt fabrikat så blir försäljaren som ett frågetecken. Sedan finns vissa mindre aktörer som erbjuder billiga enkla lösningar och de som enbart säljer nya luckor. Samt vissa som importerar exklusiva kök från t ex Itailen i liten skala med pris därefter. Men den stora merparten av marknaden "ägs" av ett fåtal fabrikat.

- Det jag frågar mig är, var är alla medel- och premiumfabrikat från andra länder? Alltså såna fabrikat som tillverkar spännande produkter av god kvalitet, effektivt i stora volymer och med en effektiv logistik så att prisbilden blir rimlig.

- Oavsett vad Preben och andra anser kostar faktiskt kök betydligt mer i just Sverige än vad motsvarande gör i t ex Tyskland som inte direkt är ett låglöneland. Det är tjänstefel att inte fråga sig varför det måste vara så. Är vi i Sverige så mycket bättre att det måste vara 30-50% dyrare? Är svenska återförsäljare så mycket bättre än en i Polen eller Tyskland? Eller om man vänder på steken, är alla andra så mycket sämre än vi? Skulle inte tro det. Att förklara prisskillnader enbart med att det är ett högre löneläge i Sverige är att göra det för lätt för sig. Det är en del av sanningen om man jämför med låglöneländer som Polen, men de största skillnaderna är prisdiskrimineringen som används av alla större bolag.

- Prisdiskriminering går i princip ut på att om marknaden (vi som köper t ex kök) betalar mer skall man ta ut ett högre pris för att tjäna mer pengar i Sverige än vad man kan göra i ett annat land med fungerande konkurrens. Nackdelen är också att konkurrensen då inte fungerar optimalt, då blir aktörerna slöa och anstränger sig inte. Man fokuserar mer på att behålla marknadsandelar än att utveckla sina produkter.

- En annan attidyd man ofta möts av är att saker skulle vara bättre just för att de är svenska. Det är en kvarleva från 50-60 talen när svenska produkter allmänt var i världsklass, mest pga att andra länder inte hunnit ifatt då de sargats ekonomiskt och infrastrukturellt av ett världskrig. Sanningen idag är att många svenska tillverkare inte kan lyckas utomlands med sin affärsmodell. Dels för att produkterna inte är ett dugg bättre än utländska alternativ, ibland tvärtom, dels för att overheadkostnader och en föråldrad distributionsmodell gör produkterna för dyra att köpa. Ett bra exempel är fönster och dörrar, där Elit, SP, Mockfjärd mfl inte lyckats bra i andra länder, t ex Tyskland, som har extremt kräsna krav på fit & finish.

- Jag skulle kunna ge flera exempel som helst på egna erfarenheter, med extrema prisskillnader på byggvaror, samma varor som kostar helt olika, men återkommer gärna till det om någon vill läsa. De få aktörer på detaljistsidan (t ex Bauhaus) som med stora ord har sagt sig vilja förändra marknaden har efter ett kort tag anpassat sina priser till svenska förhållanden. Orsaken är helt enkelt att svenskarna betalar för mycket. Så länge som marknaden ser ut så kommer vi alla att betala för mycket för de byggvaror vi behöver. Och tyvärr kommer utbudet att fortsätta vara torftigt avseende antalet leverantörer.

- Vi har sett ett antal submarknader där prisbilden förändrats radikalt på kort tid när någon på allvar konkurrerar:
1) Luft-luftvärmepumpar: För 10 år sedan kostade en standardmodell av värmepump av känt fabrikat 30-40,000 kr. Då började Citcop sälja pumpar till Europa-priser, omkring 7000-10000 kr för samma pump. Skillnaden var oftast att de "svenskanpassade" pumparna hade en värmekabel i botten som hindrade isbildning av kondensvattnet (en värmekabel kostar ca 200 kr). Omedelbart anpassade sig marknadens stora aktörer och Kinnan som importerar Pnasonic erbjöd plötsligt "Sverigepumpen" via ÅF med installation för under 20,000 kr. En prissänkning då med över hälften.
Citcop köptes sedan upp av Ahlsell, den stora konkurrenten försvann plötsligt det blev lugn och ro, och aktörerna kunde höja priserna igen. Nu kostar en pump med installation fortfarande 20000 kr trots att en stor del finansieras av ROT-avdraget. Det verkliga priset är då uppe i ca 25-30000 kr igen. Och fortfarande kostar motsvarande pump i Tyskland omkring €1000, ca 8500 kr exkl installation (installation tar 1 dag, kostnad i Sverige ca 2000 kr efter ROT).

- En annan submarknad är garageportar som för 10 år sedan dominerades av Crawford och Hörmann. Nu finns massor av bra alternativ vilket sänkt priset på de kända fabrikaten med 30-50%. Och de överlever ju!

Fler exempel finns förstås, vad jag vill komma till är slutsatsen att om samma sak hände på t ex kök skulle inhemska fabrikat få sänka sina priser radikalt samtidigt som man fick bli mer vaken för att förändra och modernisera sina produkter och se över sina overheadkostnader, vilket faktiskt skulle gynna även dem. Konkurrens är nästan alltid otroligt bra för alla parter.


// Johan S.
 
  • Gilla
fia_mstd och 35 till
  • Laddar…
Är inte alla priser satta efter vad marknaden tål.....och har väldigt lite med egentlig kostnad att göra......
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Johan S. Tackar för en fantastisk genomgång!
 
Visst är det så. Man prissätter med vad man kan komma undan med. Och eftersom Sverige i Europeiska mått mätt är en liten marknad så kan man agera här i en ganska skyddad verkstad.

Man gjorde ju en liknande genomgång där man tittade på livsmedel och kom fram till att aktörerna i Sverige förväntade sig betydligt högre vinstmarginal än kollegorna i Tyskland, Holland och Belgien. Jag tror det har jämnat ut sig lite.

Det finns fler exempel. Skorstenar var för några år sedan extremt dyra. Jag tror dock att de har gått ned något i pris nu men är fortfarande mycket dyrare än i Tyskland.
 
Jag förstår att man vill betala så lite som möjligt för "allt" man köper men nånstans måste man dra gränsen tycker jag.
Hur skulle det se ut om alla gjorde lika?
Sverige skulle inte ha en affär eller några företag utan allt skulle ligga i utlandet.

Det kostar en del att driva en verksamhet i vårt land och våra löner är högre än i Polen, och inte prata om alla avgifter vår kära stat ska ha.

Jag köper resonemanget att få tag i så billigt som möjligt , men jag håller mig iaf inom vårt land.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Jag förstår att man vill betala så lite som möjligt för "allt" man köper men nånstans måste man dra gränsen tycker jag.
Hur skulle det se ut om alla gjorde lika?
Sverige skulle inte ha en affär eller några företag utan allt skulle ligga i utlandet.
Så har skett med diverse lanthandel, så sker det med mindre dagligvaruaffärer, så kommer det ske med med mycket annat. Det är fråga om att någon testar att handla på ställen han/hon inte handlat tidigare, blir nöjd, inser att det inte var så svårt/farligt, och andra kommer att följa efter. Kunder och varor är så pass mobila idag. Att handla ett IKEA-kök från Polen är bara ett exempel - fast kanske inte det bästa.

I och med transportkostnader, blir förtjänsten med att handla IKEA-kök i Polen inte så stor. Det lönar sig betydligt bättre att beställa ett dyrare, egendesignat kök i Polen. Dessutom finns det så gott som inga xkök-tillverkare där, utan allt görs från scratch. T o m stommar väljer man ur kanske 100 olika varianter skivmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.