Har lagt handpenning på en villa i Stockholms kommun. Villan ligger på en sjötomt vid Långsjön i Älvsjö och det finns redan en mindre redskapsbod vid vattnet (2m ifrån). Min fråga är om jag får bygga en frigga istället för boden vid vattnet - krockar det med strandskyddet? Huset ligger ju närmare än hundra meter från vattenkanten och grannarna har olika bi-byggnader vid vattenkanten. Är det bygglov som gäller eller skall jag smälla upp en på vinst och förlust?
Tack på förhand - Claes
(även vattnet - ca 2500m2 - ingår i fastigheten om det spelar någon roll)
 
Enligt miljöbalken måste man ha tillstånd...
 
Plan- och bygglagens bygglovsbefrielse för "friggebodar" gäller inte inom strandskyddat område. Där måste du söka inte bara bygglov utan också dispens från miljöbalkens strandskydd. Strandskyddet gäller från strandlinjen räknat (ofta, men inte alltid) 100 meter både inåt land och lika långt ut i vattnet.

Ett gott råd är därför att INTE göra som de chansande grannarna. Du har goda utsikter att få klara papper på en ny bod. Men du lär få finna dig i att bygglovskravet kommer att hindra exempelvis att boden används för bostadsändamål.
 
Korvgubbe
Börja med att prata med grannarna om hur de har gjort. Trots vad billy_baver skriver så vet vi ju inte om de har chansat och byggt svart ;)
 
Korvgubbe skrev:
Börja med att prata med grannarna om hur de har gjort. Trots vad billy_baver skriver så vet vi ju inte om de har chansat och byggt svart ;)
Jag har inte påstått att nödvändigtvis alla grannar byggt svart. Min poäng är att oavsett hur grannarnas uthus tillkommit får du klockrena fakta bara genom att kontakta bygglovsmyndigheten. Resten är överskottsinfo eller - i värsta fall - ren desinformation, även om det kan vara "pysmys" att prata med grannar.
;)
 
Det är inte svartbygge att bryta mot strandskyddet. Det är ett miljöbrott som myndigheterna (vanligen Länsstyrelsen) är skyldiga att rapportera till åklagare för åtal.
 
mycke_nu skrev:
Det är inte svartbygge att bryta mot strandskyddet. Det är ett miljöbrott som myndigheterna (vanligen Länsstyrelsen) är skyldiga att rapportera till åklagare för åtal.
Att bygga friggebod (eller valfritt annat "byggnadsverk") inom strandskyddat område är både ock: Både svartbygge och miljöbrott.
 
Hej vilka bra svar! Tack! Vet att preskriptionstiden på svartbygge är 10 år, hur lång månde den vara på miljöbrott... :p
 
Har nyligen gjort just detta och då menar jag byggt friggebod i strandskyddsområde och dessutom som svartbygge. :D
Tänkte mig inte för så jag smällde upp min friggebod med "vetskap" om att den var bygglovsbefriad. Jag blev uppmärksammad på min överträdelse av en granne så jag kontaktade kommunen och sade som det var. Blottade strupen och undrade vad jag skulle göra nu. Svaret blev som följer:
- Jag behövde INTE bygglov eftersom friggeboden är en friggebod även om den ligger inom strandskyddsområde.
- Däremot behövde jag söka strandskyddsdispens och enda skälet till att jag behövde göra det var att friggeboden står närmare vattnet än vad huvudbyggnaden gör. Hade den stått bakom huset hade jag sluppit dispensen också. Nu gjorde den inte det och det gör ju inte "din" bod heller. Jag fick min dispens och en liten ekonomisk smäll på handen så var det bra med det. (y)

Detta är Ulricehamns kommun 2010-11.

Mitt råd till dig är att kontakta kommunen, fråga efter personen som är duktig på miljö/strandskydd och förklara att du vill ersätta en gammal bod med en friggebod och fråga vad du behöver för dispenser/tillstånd. Min gissning är att det är samma som i min kommun, alltså du behöver "enbart" strandskyddsdispens. Chansa kan man ju alltid men man vet aldrig när man råkar sätta en nagel i ögat på fel person....

Mvh,
ToRy

edit: Nu vet jag ju inte om kommunen har agerat helt enligt reglerna men om någon kommer på att jag även behöver bygglov så har jag mejl där kommun säger att jag inte behöver det...
 
Redigerat:
Jag tror inte det finns någon preskription av miljöbrott..
 
mycke_nu skrev:
Jag tror inte det finns någon preskription av miljöbrott..
Det verkar orimligt att det inte skulle finnas preskriptionstid. Brottsbalken kapitel 35 behandlar preskriptionstider och där är den längsta 25 år och avser då brott av den karaktären att livstidsstraff kan följa. Sen finns det ett antal undantag som ej har preskriptionstid men då talar vi om brott som mord, folkmord och terroristbrot.

Jag är inte tvärsäker men rimligen bör ett miljöbrott ha en preskriptionstid som beror på maximistraffet för brottet.

Någon som kan detta bättre kanske kan kommentera:
 
Brottet "pågår‘ väl så länge byggnaden är uppförd så preskriptionstid blir ointressant när jag tänker efter. Ödmjuk blottning där ToRy! Kul att kommunen var så pragmatisk!
 
Vet du att stranskyddet gäller för Långsjön?

Det kan ju vara upphävt eftersom stränderna nästan helt består av villatomter.
 
Håller på att kontakta stadsbyggnads as we speak... Besked kommer!
 
Cgong skrev:
Brottet "pågår‘ väl så länge byggnaden är uppförd så preskriptionstid blir ointressant när jag tänker efter. Ödmjuk blottning där ToRy! Kul att kommunen var så pragmatisk!
(y) Jag hade varit i kontakt med samma folk tidigare i andra frågor och min inställning i såna här frågor är att ärlighet varar längst. Jag förklarade helt enkelt att det var ett ärligt misstag och sa att jag naturligtvis accepterar vad för "domslut" det nu än blir, dock med förhoppningen att ett eventuellt straff blir i paritet med brottet. Jag frågade dessutom om jag borde demontera och flytta den tills allt var utrett men det behövde jag inte. Boden hade stått i ett halvår ungefär.

Som med allt annat så handlar det nog till viss del om att få tag i rätt person men också om vilken attityd man själv har. Nu hittade jag folk som förstod och trodde på mig men jag hade lika gärna kunnat få tag i en paragrafryttare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.