Har hört att ledbelesning är känsling för överspänning. Jag utgår från att det är drivdonen som är känsliga så om ni skulle installera ett par LED Floodlights. Skulle ni koppla in ett överspänningsskydd.

Jag menar. En led flodare kan kosta upp mot 5 tusen.
 
Hej Mackan!

Det stämmer att LED är känsligt för överspänning. Men, det där behöver du endast oroa dig över om du arbetar med själva LED dioder (dvs om de ska anslutas till en likspänning på 3 Volt eller lägre). Det jag mistänker är att du har en LED floodlight som ansluts på 12V eller högre. Dessa lampor har en inbyggd drivdon och då beror det på drivdon hur känsligt de är. Det brukar stå på själva lampa (till exempel 110V - 240V).

Bor du på landsbygden, hellt ensam med risk för oska och drabbats av utbrända datorer, mikrovågsugn och TV är det inte dåligt att installera överspänningsskydd. Har du aldrig drabbats av ovanstående skulle jag personligen inte installera överspänningsskydd.

Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
 
Tackar! Då blir det överspänningsskydd för hela slanten då det slår ljusbågar i väggutagen varje sommar.
 
Mackan999 skrev:
Tackar! Då blir det överspänningsskydd för hela slanten då det slår ljusbågar i väggutagen varje sommar.
Sätt då lätt utbytbara överspänningsskydd (instickstyp + sockel) med flaggor, montera grovskydd - mellanakts och ev finskydd ute i mätarskåpet. Sätt även överspänningsskydd på telekabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.