Är det ens lönt att fundera på att kunna vistas i och sova på vinden om man endast kan isolera 120mm mot yttertaket?

Jag förstår och kan acceptera högre uppvärmingskostnad för den kalla perioden av året för detta utrymme... Bor i norrland och det kan bli väldigt kallt vintertid!
Funderar på att värma upp med oljefyllda el-element.

Idag ligger det endast 200mm sågspån i bjälklaget och huset upplevs som väldigt varmt, är endast 67kvm byggyta och murstocken går genom kallvinden. Vi eldar med ved.

Man verkar ju kunna bo vintertid i husvagnar med endast 5-10 cm isolering...
 
PU-skum kanske skulle funka. Jag läste här på forumet att 10 cm PU-skum i praktiken motsvarar 23-25 cm ull. 120 mm skum borde då motsvara ca 300 mm ull.
 
Har nu sökt en hel del om PU-skum och kommit fram till att kanske PUR-skivor skulle vara lämpligt. Dels kan man göra det själv och dels har det bra isolerande förmåga. Funderar på 90mm tjock skiva. Kanske SPU Vind.

Finns det någon som har förslag på produkter, SPU Vind eller andra, var det kan köpas och gärna priser så man får ett hum var det landar? Kanske utomlands som lev. till sverige?
 
SPU brukar finnas på K-rauta.
 
SPU Vind 90x1200x2600mm kostar 339:-/kvm inkl. moms hos Beijer, med 2 veckors leveranstid.
K-Rauta och Bauhaus har inte hört av sig.
 
Redigerat:
Hur har det gått? Har du köpt och påbörjat isoleringen? Tätning, limning mot takstolar?

Jag funderar på något liknande i fritidshus med 38 grad taklutning och drar mig för arbetet med läkt och masonit (för ventilation). Om det fungerar med SPU så borde ju det bespara en hel del arbete och bök med masonitskivor som ju inte är viktlösa, det märks ju när man arbetar ensam.
 
Har inte använt SPU, har beslutat använda ekofiber/lösull istället.
 
OK tack. Betyder det att du kör utan luftspalt?
 
Jag gjorde ett litet experiment i slutet på förra veckan.
Förutsättningar: Jag har en s.k. klimatvind med 100 mm cellplast ovanför råsponten.
Ingen ventilation alls.

Vinden är lika stor som bottenplanet, dvs 110 m2.

Nåväl, satte upp ett 700 W (oljefyllt) el-element.
Utetemperaturen var 2 - 6 grader.
Temperaturen på den nu uppvärmda vinden verkade stabilisera sig på 15,5 °C.
(Hustrun tycker att allt över 15 grader är för varmt att sova i.)

Så nu börjar vi nästa steg.
Vi gör en avbalkning med presenningar (skall bli en riktig vägg så småningom) så att det blir ca 20 m2 som gästrum på vinden, som vi värmer upp, dvs en femtedel av ytan.
Skall bli kul att se hur varmt det blir. 18 °C tycker jag är ok för ett sovrum.

Till Henrico:
Det viktigaste är nog att få det dragfritt.
Läcker kalluft in genom springor hjälper ingen isolering i världen.
 
Hej
Gjorde en snabbberäkning på www.energiberakning.se med följande ingångsvärden:
Boende i Kiruna
Gjorde övervåningen som en fyrkantig låda 8*8*2,5, bortsåg från snedtak.
Area tak 67m2
Väggarea: 80m2
Väggar och tak med 22m träpanel, 120 isolering 0,36, 12 mm spån. Gav Umedel 0,36
Temp 21 grader

Fick då att det skulle behövas drygt 3000kWh/år till uppvärmning. Troligen krävs det lite mindre då du får en hel del gatisvärme från undervåningen, men detta ger en fingervisning av vad det skulle kosta i energi att värma upp övervåningen.
 
Hehe, lysande slutsatser gott folk! Verkar som det inte blir ett helt omöjligt projekt ändå...
Ja, jag tänkte köra utan luftspalt. Konstruktionen blir alltså sett utifrån, med befintliga materiel:

- Takplåt
- Läkt
- Spåntak, gammalt friskt
- Takrote, glest placerad

Och, nya materiel:

- Vindfolie
- Ekofiber 120mm
- Fuktspär/Plast
- Panel, typ Rough eller Baseco eller helt enkelt råspont, sprutas vit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.