Hej,

Planerar en bastu med vedeldat aggregat. En sak som jag funderar över är hur folk gör med skydd för aggregatet. Med säkerhetsavstånd på 500 mm till brännbara material så blir det svårt att få plats med ett räcke, något som jag tycker känns som ett krav så att ingen rågar snubbla och ramla mot aggregatet.

Med enkelt skydd mot väggen (dvs 250 mm mellan vägg och aggregat), 450 mm brett aggregat och 500 mm mot räcket så krävs det 1200 mm mellan vägg och räcke vilket jag inte har plats för.

Är det någon som har en bra (och gärna snygg) lösning på det här problemet?
 
Skulle vara bra att veta vilket aggregat du har. Säkerhetsavståndena låter väldigt stora, sådana avstånd är oftast bara vanliga från luckan och rökröret.

MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Skulle vara bra att veta vilket aggregat du har. Säkerhetsavståndena låter väldigt stora, sådana avstånd är oftast bara vanliga från luckan och rökröret.

MVH
Sakke
Hej,

Jag har inte helt bestämt mig men lutar åt Harvia premium. Alla vedeldade aggregat jag tittat på har 500 mm runt om och 1 m2 framför. Mot väggarna kan man sätta skydd och därmet minska avståndet men jag har ingen lust att sätta en plåt bredvid för att kunna sätta upp ett räcke. Det måste finnas smarta lösningar, eller väntar ni bara tills sotarn besiktigat innan ni sätter upp räcket?
 
Blir det förjäkla fult med ett räcke i metall då?
Inte så skönt att ta i kanske, men skönare att ramla mot än aggregatet.

skickat från en telefon nära mig.
 
Lostmoose skrev:
Blir det förjäkla fult med ett räcke i metall då?
Nej det kan säkert bli snyggt och bra, men hur skulle ett sådant se ut? Inte så roligt med en hel plåtskiva som täcker aggregatet (och den blir ju också varm) och att låta en plåtslagare tillverka ett metallräcke blir väl väldigt dyrt?
 
Då skulle jag rekommendera en annan ugn, Harvia legend 240 t.ex. mycket kortare säkerhetsavstånd til brännbart material. diameter på ugn 60cm. säkerhetsavstånd 25cm.
Om bastun inte är mer än 10-13m3 så klarar du dig med Legend 150. som är 53cm i diam.
http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/30022/Legend_150_240_300_FISV.pdf

Helo rocher är lite smalare , 54cm, men samma säkerhetsavstånd som harvia legend, 25cm.

http://www.helosauna.com/products/sauna/woodfire-heaters/helo-rocher-wood/#


MVH
sakke
 
Redigerat:
a2011 skrev:
Nej det kan säkert bli snyggt och bra, men hur skulle ett sådant se ut? Inte så roligt med en hel plåtskiva som täcker aggregatet (och den blir ju också varm) och att låta en plåtslagare tillverka ett metallräcke blir väl väldigt dyrt?
Hmm, ibland glömmer man bort att inte alla har tillgång till verkstad med svets.
Jag såg framför mig ett enkelt svartmålat räcke av ca 50mm rör som man kan snubbla mot.
Ingen stor plåtbit, utan bara 1-2 horisontella rör, och 1-3 stolpar
skickat från en telefon nära mig.
 
drsakke skrev:
Då skulle jag rekommendera en annan ugn.
Hade faktiskt inte sett att det fanns ugnar med lägre säkerhetsavstånd, dock faller dina förslag bort på höjden och säkerhetsavståndet till taket. Där ugnen står är det bara 1.75m så jag kommer att behöva skyddsplåt i taket och ett aggregat som är max 79 cm högt. Men jag ska googla lite till på aggregat, om man kan placera det 25 cm från blir det ju lite enklare.

Dock har de allra flesta aggregat 50 cm så jag borde inte vara den första som har den här frågan...
Lostmoose skrev:
Hmm, ibland glömmer man bort att inte alla har tillgång till verkstad med svets.
Jag såg framför mig ett enkelt svartmålat räcke av ca 50mm rör som man kan snubbla mot.
Ingen stor plåtbit, utan bara 1-2 horisontella rör, och 1-3 stolpar.
Det skulle ju kunna bli en bra lösning, fast då måste jag lära mig svetsa eller hitta någon som hjälper mig till en billig peng. Ska absolut komma ihåg det som en alternativ lösning.
 
Nu har du inte skrivit hur stor bastun är, men om du klarar dig meg Legen 150 så är den bara 74 cm hög, Legend 240 är 83 cm. säkerhetsavstånd uppåt kan reduceras kraftigt med skyddsplåt (från monteringsanvisning):

4.1.3. Lätt skyddSe bild 9.
Säkerhetsavstånden till brännbara materialkan halveras med ett enkelt och till en fjärdedel medett dubbelt lätt skydd.
Enkelt lätt skydd (1x) kan tillverkas av en minst7 mm tjock, obrännbar, fiberförstärkt cementplatta(mineritplatta eller liknande) eller av enminst 1 mm tjock metallplatta.
Dubbelt lätt skydd (2x) kan tillverkas av tvåsådana plattor som nämns ovan.Fästpunkterna måste finnas tillräckligt tätt såatt konstruktionen är stadig.Lämna ett mellanrum på minst 30 mm mellanden skyddade ytan och plattan/plattorna.Lätta skydd ska sträcka sig minst 600 mmovanför ugnen.
Ett enkelt lätt skydd motsvarar en murning påminst 55 mm. Ett dubbelt lätt skydd motsvararen murning på minst 110 mm. Den muradeytan ska vara öppen vid kanterna och medminst 30 mm avstånd från den skyddade ytan.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
drsakke skrev:
Nu har du inte skrivit hur stor bastun är, men om du klarar dig meg Legen 150 så är den bara 74 cm hög, Legend 240 är 83 cm. säkerhetsavstånd uppåt kan reduceras kraftigt med skyddsplåt.
Bastun kommer att vara ca 15 m3 stor med tillägg för fönster etc. så jag borde nog ha ett aggregat på ca 18 kW.

Jag har inte sett någon installationsanvisning där de beskrivit dubbla skydd i taket och ett kortare avstånd än 900 mm så jag trodde inte det var tillåtet men det kanske man borde kolla upp med sotaren...

Mvh Anders
 
Jag håller på att köpa ugn själv, och ska köpa en från IKI-kiuas http://ikikiuas.fi
De sa att säkerhetsavståndet till tak (1000mm) kan reduceras med värmeskyddplåt i taket precis som beskrivet från harvia. (IKI har förresten 10cm säkerhetsavstånd till sidorna....) IKIs Plus-modellerna är ju 170 höga till center av rökrör, så det finns ingen bastu nästan som är hög nog om det ska vara 1m till taket från rökrör

MVH
Sakke
 
MIn kamin en Husqvarna 151 blir rejält het. Jag funderar på att fixa till ett smidigt räcke runt kaminen. Glest som en grövre armeringsmatta, ca 100 x 100 mm i rutorna, med urtag för luckor, vedinlägg..
Tanken är att ta upp ett fall mot kaminen, hindra att man stöter i, inte att hindra den direkta värmeutstrålningen.

Går fint att sno till en av 6 x 6 eller 8 x 8 mm blötjärnsstång. Kostar inte många kronor för en 6 meters längd. Kapa till lagom långa längder på höjden och bredden. Varje ten (längd) kan man sen spänna fast i ett skruvstäd och vrida med en skiftnyckel. 4 varv åt höger, hoppa över 5 cm, 4 varv åt vänster o s v. Kapa till några mindre pattjärn som man borrar hål i för skruv rakt in i väggen. Kanske sno till en rundel på varje del som vilar mot golvet, likt en lejontass så som det är på vissa bätterbadkar? Göra några hakar som kan smygas ned i rör fästade i plattjärnen enligt ovan, så går det enkelt att lyfta ur hela räcket
Bind ihop det hela med najtråd och knalla iväg till någon som har en svets av något slag för att punkta ihop det hela. Eller Du kanske har en egen svets stående? Sen på lite mattsvart färg.

Har gjort något liknande till något helt annat. Och det blev riktigt fint!


Min bastu står mer än 15 meter från bostadshuset, så jag tänker inte engagera någon sotare.
Men för den delen har jag inte tummat på säkerheten. Jag proveldade och märkte då att det behövdes mer än en gipsskiva bakom kaminen... det blir senare även någon typ av reflektorplåt med spalt mot gipsskivan /väggen. På golvet under, framför och runt om kaminen har jag lagt klinkers som jag kom över för 50:- /m2. Det blev med andra ord 50:-

Kommer även att ta ta upp ett hål i den ena luckan och montera en härdad glasskiva. Vill ju ha lite mysljus från elden, så som det blir från de nyare finlirarkaminerna :)
 
Redigerat:
Hybro: Låter som en vettig lösning, kom gärna ihåg den här tråden och posta en bild när du är klar.

Att ha ett skydd runt aggregatet känns som en självklarhet för mig och det förvånar mig att det inte finns några färdiga lösningar när i princip alla aggregat har 500 mm skyddsavstånd (undantaget de med stenkorgar som drsakke pekar på (och som liggger utanför min budget)). Problemet med ett metallskydd som ligger inom skyddavståndet är ju att det också kommer att bli varmt, men troligen roligare att ramla mot än kaminen...

//Anders
 
Harvia har färdiga värmeskydd, Narvi har också det (golv och sidorna.) Annat alternativ är att mura en skydd av leca( lägga klinker på den ) mot laven, skyddet ska då vara 10-15 cm högre än ugnen. Då kan man bygga laven 5cm från väggen och man riskerar inte att sparka på ugnen.
Kan lägga upp en bild av farsans bastu som ett exempel...


MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Harvia har färdiga värmeskydd, Narvi har också det (golv och sidorna.) Annat alternativ är att mura en skydd av leca( lägga klinker på den ) mot laven, skyddet ska då vara 10-15 cm högre än ugnen. Då kan man bygga laven 5cm från väggen och man riskerar inte att sparka på ugnen.
Kan lägga upp en bild av farsans bastu som ett exempel...
Du har rätt, men jag ser inte dom färdiga skydden som lösningar på mitt problem. Dels är dom för dyra för mig men framförallt så är dom fula, jag letar efter en lösning som inte gömmer kaminen bakom en mur utan bara skyddar mot felsteg. För elektriska aggregat är det ju standard och finns massor av färdiga men det verkar inte vara så enkelt för vedeldade aggregat...

Kanske får kosta på mig ett Harvia Premium VS, då kan man har ett träräcke 100 mm från sidan med vattenvärmaren. Lite dyrare men mycket snyggare...

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.