Det är en sak som jag ofta tänker på när jag läser här eller där, pratar med vänner, bekanta eller folket vid byggaffären.

(Nu skriver jag lite hastigt och osammanhängande kanske.)

Vem bygger jag åt när jag renoverar, när jag småfuskar litegrann hemma? Jag både sågar snett och kröker spikar. Och en borttagen list kommer aldrig tillbaka,Jag har struntat i att slipa en spackling ordentligt, äh skitsamma jag gör klart istället, det duger.

Jag tänker bygga en skiljevägg i källaren av några reglar som jag spänner vindpapp emellan.

Har läst hit och dit om någon som inte målat under fönsterbrädan, struntat i en regel på en gipsvägg och den som valt en riktigt ful färg i tvättstugan. Spektrumet är från omålat bakom fönsterbrädan till den som sålt ett isolerat plåtskjul (överdrift).

Jag har kompisen som tittar på ett hus, relativt dyrt. Huset är fint renoverat, bra kök o.s.v. Priset ligger en del över vad andra hus kostar i området. Det han hänger upp sig på är ett hål i en vägg i ett av rummen. Där kommer hela garangen, "vet inte vad han gör" "dålig" "hela huset är förstört" o.s.v.
-Herregud, du jobbar som målare. Du vet hur man spacklar. Nog vet du hur man fixar ett hål i en vägg?
Nej, det var kört...

Men vem byggar jag för? Mig eller nästa ägare av huset?

-----

I en annan tråd skrev jag, http://www.byggahus.se/forum/badrum/203571-rorgenomforing-i-nyrenoverat-badrum-2.html#post1634517

Citerar nästan rakt av så det kanske blir lite "lustigt" skrivet. Det har sitt ursprung i att man vill begränsa vad man som lekman får göra i eller med sitt hus, t.ex. badrum.

Ja, det finns många "duktiga makar" och händiga grannar.

Men förutom nöjet att "klanka" ned på dom här och bakom ryggen hos bekanta.

Vad är egentligen problemet?

Men felet är inte att jag (lättare att sätta in mig själv än "duktig make") gör fel utan att jag senare säger att det är rätt gjort. Enkelt en lögn, jag säljer mitt hus för 1 750 000 fast det är värt 350 000.

Om någon vill sätta kakel på spånskiva, utan tätskikt dessutom, i duschen ... låt dom göra det. Bra för dom så länge dom är nöjd, oavsett om det är 2 veckor eller 2 år. (Anm: Det kan inte bli en motivering till att begränsa att en privatperson inte får göra sitt eget badrum för att någon annan gör på ett sätt som är direkt felaktigt.)

Eller som jag kommer göra i källaren med en skiljevägg, 5 reglar och vindpapp. de första kommer inte få ut på försäkringen, kan de sälja som nyrenoverat badrum då är det fel på det systemet som ska skydda mig som köpare.

Kanske hela marknaden som det är fel på om ett hus värt 350' säljs för 1 750'

I mitt fall, tja sunt förnuft för den som köper antingen tar man 45 minuters tid att riva, kanske ber mig göra det på 16 minuter eller helt enkelt låter det stå kvar. (Anm: Där man kan ha synpunkter på att väggen inte är gjord riktigt, utan vetskapen om varför den gjordes på ett enkelt och snabbt sätt eller vetskapen om att anledningen till att den fortfarande finns kvar efter 10-20 år helt enkelt beror på att det varken gjort till eller ifrån att den är kvar.)
 
Redigerat:
charta77 skrev:
[länk]

Försökte fortsätta där.

Det är skillnad på att klanka ned på någon och tala om för någon, direkt till person, att denne gjort fel med avsikten att det ska bli bättre nästa gång. Och om du inte har för vana att klanka ned på andra, ta inte åt dig för du är ju som du säger, vuxen.

Som du gör, berättar hur man gör för att hjälpa till, det är ju bra!

Ja, jag tycker det är helt fel att begränsa än mer av vad jag får göra i mitt hus p.g.a. andra gör fel. Det kanske vi kan fortsätta i den andra tråden?

(El finns inte med i diskussionen, det är redan olagligt att göra de allra flesta saker utan behörighet. Begränsningarna finns där i dagsläget. )
Jo... Men begränsningen, som jag menar, kan vara att man ska veta vad man håller på med. Är det ett badrum/tvättstuga så ska man veta hur högt man ska gå med tätskikt och inte chansa. Och vad gäller el så är nyinstallation förbjuden för lekman men en privatperson får ge sig på befintlig installation och våra el-kolleger har ju sett sina skrämsel objekt.

Sen är det skillnad på provisorisk lösning. Dessa säger jag inget om, har man inte kunskapen, måste täta en läcka t.ex. så gör det inget med himpa-vimpa lösningar. Då kommer det ju att åtgärdas.

"Fackmannamässigt utfört" finns ju men den är ju bara en rekommendation eller halvhjärtad regel. Ingen lag, så man kan göra precis såsom man vill. Hade man förstärkt denna lilla klausul så hade man kanske antingen fått en del att sluta ge sig på saker de inte kan eller få de till att läsa på och lära sig hur man gör rätt åtminstone. En del kommer skita blanka fan i det oavsett.
 
Vem du bygger för..? Ja vad jag vet så har de flesta vanliga människor lån på sina hus. Vem är det då som äger huset..? Jo typ banken. Så länge man inte är skuldfri tycker jag iaf det är läge att förvalta det hus man köpt på bästa möjliga sätt och skick. Den dagen kan ju komma tidigare än väntat att man måste sälja. Är då allt halvhjärtat gjort kanske nästa köpare inte vill betala lika mycket för det. Då står man där med en skuld.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
De modifieringar som är gjorda i vårat hus har jag gjort med avsikten att det skall vara fackmannamässigt utfört. Vissa drar nätverk bara genom att borra ett hål i väggen och in med tp-kabeln där, sen en klick latex att försegla hålet, medans jag gör som en riktig elektriker hade gjort, med tp-dosor, apparater, korrekt märkning etc.

Likaså med måleri- och snickeriändringar. Jag ger mig inte förrän det är slutfört så som en yrkesman hade gjort det. Man ska kunna visa upp sitt hus stolt och om någon frågar vem som gjort det, kunna säga "det är jag", utan att folk ska bli rädda. Det handlar ju om värdet på huset. Visst, om en list hamnar någon mm snett kanske inte är hela världen, men husprojekt liknande de man ser i arga snickaren bidrar ju definitivt inte till att höja husets värde, snarare tvärtom.

Jag har varit inne i helt nybyggda hus där husägarna har gjort ytskikt, listning, kök, badrum etc själva för att spara pengar. Det är trist att gå in i ett hus som kostar 5 mille och se sneda klinkersplattor i badrummet, urusel tapetsering och ett snett kök samt livsfarlig el med synlig FK-kabel utomhus. Vissa överskattar sin förmåga att kunna bygga, helt enkelt...

Min tanke med alla projekt jag tar på mig är att förbättra/förädla den befintliga konstruktionen. Det gäller att hålla koll på varje detalj så man inte drar ner helhetsintrycket med den där sneda listen eller dåligt spacklade väggen. Gör om och gör rätt är mitt motto..

/S
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
sj6 skrev:
Och vad gäller el så är nyinstallation förbjuden för lekman men en privatperson får ge sig på befintlig installation och våra el-kolleger har ju sett sina skrämsel objekt.
Värt att upprepa. NEJ en privatperson får inte ge sig på en befintlig installation. Det enda man får göra är att byta befintliga uttag och brytare under förutsättning att man har tillräcklig kunskap. Och till skillnad från andra typer av fackmannamässighet, så är det straffbart (upp till 12 mån. fängelse) att ge sig på att hempula el, även om det man gör är helt perfekt utfört. Att sedan troligen ingen någonsin blivit dömd efter den lagen är en annan sak.
 
raveper skrev:
Vem du bygger för..? Ja vad jag vet så har de flesta vanliga människor lån på sina hus. Vem är det då som äger huset..? Jo typ banken. Så länge man inte är skuldfri tycker jag iaf det är läge att förvalta det hus man köpt på bästa möjliga sätt och skick. Den dagen kan ju komma tidigare än väntat att man måste sälja. Är då allt halvhjärtat gjort kanske nästa köpare inte vill betala lika mycket för det. Då står man där med en skuld.
Banken har ev. lånat dig pengar för att du ska kunna köpa huset. Oavsett hur mycket eller lite du säljer för så är du om du lånat skyldig banken pengar.

Det är inte banken som äger huset.

Även om säljaren är bedräglig så måste man som köpare låta bli att köpa hus till ett överpris. Mitt exempel, om än att det är överdrivet, är lätt att upptäcka.

Ett hus i prisklassen 350 000 finns det inte ett nyrenoverat kaklat badrum i.
Köper man ett för 1 750 000 så får man se till att man inte köper ett med kaklade spånskivor, enkelt sagt man har undersökningsplikt.

Om man själv själv köper ett för dyrt hus p.g.a. bra tapetserat, så vet inte jag vad man skall säga om det.

Får man inte sålt till det pris man betalat så sitter man själv med skulderna... men handlar inte en fortsättning av den diskussionen om att inte låna mer än man orkar bära?
 
Redigerat:
steve5432 skrev:
De modifieringar som är gjorda i vårat hus har jag gjort med avsikten att det skall vara fackmannamässigt utfört. Vissa drar nätverk bara genom att borra ett hål i väggen och in med tp-kabeln där, sen en klick latex att försegla hålet, medans jag gör som en riktig elektriker hade gjort, med tp-dosor, apparater, korrekt märkning etc.

Likaså med måleri- och snickeriändringar. Jag ger mig inte förrän det är slutfört så som en yrkesman hade gjort det. Man ska kunna visa upp sitt hus stolt och om någon frågar vem som gjort det, kunna säga "det är jag", utan att folk ska bli rädda. Det handlar ju om värdet på huset. Visst, om en list hamnar någon mm snett kanske inte är hela världen, men husprojekt liknande de man ser i arga snickaren bidrar ju definitivt inte till att höja husets värde, snarare tvärtom.

Jag har varit inne i helt nybyggda hus där husägarna har gjort ytskikt, listning, kök, badrum etc själva för att spara pengar. Det är trist att gå in i ett hus som kostar 5 mille och se sneda klinkersplattor i badrummet, urusel tapetsering och ett snett kök samt livsfarlig el med synlig FK-kabel utomhus. Vissa överskattar sin förmåga att kunna bygga, helt enkelt...

Min tanke med alla projekt jag tar på mig är att förbättra/förädla den befintliga konstruktionen. Det gäller att hålla koll på varje detalj så man inte drar ner helhetsintrycket med den där sneda listen eller dåligt spacklade väggen. Gör om och gör rätt är mitt motto..

/S
Ja, det är du som tycker det ska vara perfekt gjort. Likväl som att du tycker att någon annan gjort något fult kan andra tycka att du gjort något fult.

Även om både du och jag tycker att det inte ser bra ut när kakel sitter snett. Varför inte låta dom som är nöjd vara nöjd?

Sen har inte jag varit in i hus för fem miljoner med det utseende, standard, som du beskriver. Är det vanligt? Hur många har du varit in i?

Arga snickaren har inte jag sett så många program av. Och det är synd om dom som har ett skick på huset som de inte vill ha. Man vill ha ett jättefint kök men bor i en brädgård. Arga snickaren kanske fyller en socialt och ekonomisk samhällsviktig funktion, vad vet jag.
Däremot, till skillnad från fem miljoners hus, så har jag varit in i många hus där man haft en ganska så dålig standard. Tapeter som suttit i 40 år, slitna golv och missfärgad furu. Där Arga Snickarens klientel haft det bra och fint i jämförelsen.

En del av dom husen går för samma pris som resterande i omgivningen. Inte för att det är fint och snyggt invändigt utan för att man värderar andra saker i huset än utseendet på köket och tapeterna.

Att fundera över om det finns ett borrat hål på väggen finns inte ens på kartan.

T.ex. min svärfar bodde i en gammal jordbruksfastighet, fanns bara en ytterst liten åkermark kvar men priset reflekterar hur marknaden ser ut i övrigt. Den var sliten nedgången och allt fix i huset var långt ifrån fackmannamässigt till utseendet, funktionen fanns där.

De var nöjd och barnen som växte upp där trivdes också.
 
Redigerat:
...enkelt sagt så får man inte hålla på med el svårt att begränsa något som redan är begränsat. Om man vill lyfta restriktionerna är det en annan diskussion.
 
sj6 skrev:
Jo... Men begränsningen, som jag menar, kan vara att man ska veta vad man håller på med. Är det ett badrum/tvättstuga så ska man veta hur högt man ska gå med tätskikt och inte chansa. Och vad gäller el så är nyinstallation förbjuden för lekman men en privatperson får ge sig på befintlig installation och våra el-kolleger har ju sett sina skrämsel objekt.

Sen är det skillnad på provisorisk lösning. Dessa säger jag inget om, har man inte kunskapen, måste täta en läcka t.ex. så gör det inget med himpa-vimpa lösningar. Då kommer det ju att åtgärdas.

"Fackmannamässigt utfört" finns ju men den är ju bara en rekommendation eller halvhjärtad regel. Ingen lag, så man kan göra precis såsom man vill. Hade man förstärkt denna lilla klausul så hade man kanske antingen fått en del att sluta ge sig på saker de inte kan eller få de till att läsa på och lära sig hur man gör rätt åtminstone. En del kommer skita blanka fan i det oavsett.
Man kan alltid ta reda på hur man ska göra, och det är förnuftigt. Jag skulle råda de som jag känner till att ta reda på hur de skall göra istället för att säga "Kör på, skitsamma hur det blir", i alla fall om det t.ex. gäller badrum. (Annars blir det ju björntjänster.)

Det finns väl en bra bransch-standard som man kan följa.

Men det är inte riktigt samma som att begränsa min rätt, om jag får uttrycka det som en sådan, att göra det jag vill även om det inte blir lika bra som hemma hos Steve.

Den där väggen kan mycket väl dyka upp i en tråd här... Chansen är relativt hög att den kommer sitta där och med åren inte längre vara så provisorisk som det kanske låter och var tänkt. I den tanken, så blir det för en annan part ett frågetecken, varför har han(jag) gjort så här.

Speciellt om jag med åren får för mig att sätta upp gipskivor som blivit över, sätter upp dom p.g.a. vindpappen gått sönder när jag flyttat saker.
 
Nej nu hoppar jag av den här tråden. Förstår inte längre vad den går ut på. Hypotetiska frågor eller påståenden. El jobb eller väggar, badrum eller kakel..
 
raveper skrev:
Nej nu hoppar jag av den här tråden. Förstår inte längre vad den går ut på. Hypotetiska frågor eller påståenden. El jobb eller väggar, badrum eller kakel..
Den handlar definitivt inte om att banken äger huset...

Och vill banken bestämma hur det ska se ut så får de köpa huset själva.
 
Men vad är problemet egentligen. Vill du bygga ett ruckel får du väl göra det? Varför låta något hindra dig från diverse toklösningar om du vill ha sådana?

Jag gör vad jag vill i mitt hus, det borde du också få göra.
 
Det är det jag tycker också och så är det ju också i slutändan att man får göra vad det man vill.
(Som jag skrev i någonstans, det enda problemet ligger i så fall i vad andra tycker om den grejjen jag/du/någon annan har gjort.)

Men ska man få begränsningar p.g.a. andra gör något fel eller konstigt.
 
Som fårets inlägg #12 så gör väl alla som dom vill.

Vi har ju alla olika åsikter om vad som är viktigt i ett hus.
Jag har nyss avslutat en totalrenovering av ett torp, och det finns definitivt sånt där som en del skulle irritera sig på.

Listerna har ingen superpassform, väggarna är klädda med spånskivor så spacklet har spruckit i en del skarvar, man kan se alla skruvskallar på lister och annat väldigt väl eftersom jag inte på något sätt dolt dom.

Men;
Det spelar ingen roll, då det inte är såna detaljer som är viktiga för mig.
Det var mer värt att bli klar någon månad tidigare med huset än att lägga en massa tid på att allt ska se perfekt ut när jag ändå inte bryr mig om sånt.



Prioriteringar helt enkelt, t.ex så skiter jag ju fullkomligt i spackelsprickorna inne i huset men skulle samma sak hända på en av mina gamla bilar så blir det genast åtgärdat och lackas om. :)
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Ja, det är du som tycker det ska vara perfekt gjort. Likväl som att du tycker att någon annan gjort något fult kan andra tycka att du gjort något fult.

Även om både du och jag tycker att det inte ser bra ut när kakel sitter snett. Varför inte låta dom som är nöjd vara nöjd?

Sen har inte jag varit in i hus för fem miljoner med det utseende, standard, som du beskriver. Är det vanligt? Hur många har du varit in i?

Arga snickaren har inte jag sett så många program av. Och det är synd om dom som har ett skick på huset som de inte vill ha. Man vill ha ett jättefint kök men bor i en brädgård. Arga snickaren kanske fyller en socialt och ekonomisk samhällsviktig funktion, vad vet jag.
Däremot, till skillnad från fem miljoners hus, så har jag varit in i många hus där man haft en ganska så dålig standard. Tapeter som suttit i 40 år, slitna golv och missfärgad furu. Där Arga Snickarens klientel haft det bra och fint i jämförelsen.

En del av dom husen går för samma pris som resterande i omgivningen. Inte för att det är fint och snyggt invändigt utan för att man värderar andra saker i huset än utseendet på köket och tapeterna.

Att fundera över om det finns ett borrat hål på väggen finns inte ens på kartan.

T.ex. min svärfar bodde i en gammal jordbruksfastighet, fanns bara en ytterst liten åkermark kvar men priset reflekterar hur marknaden ser ut i övrigt. Den var sliten nedgången och allt fix i huset var långt ifrån fackmannamässigt till utseendet, funktionen fanns där.

De var nöjd och barnen som växte upp där trivdes också.

Oj, nu tror jag det blev en rejäl missuppfattning här. De "fel" jag skriver om som jag själv förösker undvika när jag bygger handlar om nya eller nästan nya hus, jag pratar alltså inte om hus från 50-talet. Där hade jag inte lagt någon energi alls på att göra en proffsig nätverksinstallation utan hade nog borrat ett hål genom väggen. Det hade inte varit kapitalförstöring såvida huset inte var k-märkt eller på annat sätt skyddat.

Det jag i första hand kommenterade kring när jag reflekterade vem jag bygger åt är NYA hus där det ser ut som fan varit framme. Detta tog jag upp som ett exempel på varför jag anser att om man ska bygga själv ett hus i klassen 2-5 mille så anser jag att det bör se fackmannamässigt ut, annars den dagen man säljer kommer man inte att få igen de pengar man plöjt ner. Sen att det finns folk som har mycket pengar och som inte kan bygga som gärna bygger själv det kan vare sig jag eller någon annan göra något åt. Men efter att ha sett alla avsnitt av t.ex. arga snickaren märker man att det är lite trist när en bostad som är bland det viktigaste en familj har ska användas som mannens privata lekstuga och experimentverkstad.

Helt klart varning att tråden börjar spreta lite, men detta med vem man bygger hus åt är en väldigt intressant fråga som inte är helt enkelt att besvara. Jag tycker själv om att bygga, anser mig vara hyfsat duktig på att måla, el (är gammal elektriker) och snickra och gillar när det händer saker, men man får ju alltid ställa sig frågan, "vem är det man bygger hus åt", är det åt mig själv eller åt familjen? Det är lätt hänt att det drar iväg...

Och som svar på frågan, jag har varit inne i många nybyggda hus som ser bedrövliga ut (frun och jag gillar att gå på husvisningar), samt även hos bekantas bekanta som jag förstått nu i efterhand har köpt in ett "fint" hus så att det skall synas att de har gott om pengar (vilket de inte har) sen lejt in släktingar och andra utan någon större byggkunskap till att sätta badrum, kök, ytskikt, finsnickerier etc. Visst, huset ser bra ut på utsidan men invändigt ser det ut som en katastrof. Visst går det att bo dör, det läcker inte in, och de har värme, men det är ju tråkigt den dagen de ska sälja och besiktningsmannen konstaterar "ej fackmannamässigt tätskikt i badrum", "farlig el" etc. Då blir huset i princip osäljbart. bara för att man ville spara några kronor.

Vill tillägga att vi har en sommarstuga också, byggd 1962, och där gör jag "quick and dirty" lösningar med det mesta, utom med el och vatten, för när våra barn tar över sommarstugan kommer de att totalrenovera hela huset, så där är det ingen vits att lägga för mycket tid på snygga hållbara lösningar. Där är vi för att koppla av. Men i vårat relativt nybyggda bostadshus, där försöker jag tänka framåt i allt jag gör.

Vet inte om det klarnade något... :)

/S
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.