M
Kan någon förklara för en novis hur en kabel med 3 ledare + jord + biledare är avsedd att fungera för att ge ström till belysning och elluttag i mitt garage som har 220 volt? Vad är vitsen med att överhuvudtaget ha flera ledare än två + jord i en kabel som går till olika belysningar och uttag i garaget? Biledaren tror jag mig förstå, den ska skydda själva kabeln - men den tredje ledaren förstår jag inte vitsen med, varför leda in ström via en extra kabel? Eller har den någon annan funktion? Färgerna på ledarna är svart, blå och brun, + jord och skalfri biledare.
 
Fördelen är att du enklare har möjlighet att ha uttagen uppdelade på två säkringar, fler högeffektförbrukare, t.ex två bilar med motorvärmare och kupévärmare.
 
Är det inte 3 fas förberett med 0a genom biledaren ?
 
flytta tråden till EL delen så får du säkert fler svar..
 
Luktar tre-fas.
 
M
Hoppla! Inte min mening att publicera på fel ställe, sorry. Jag bara såg "nytt ämne" och postade direkt....men jag är nöjd redan med första svaret. Det känns ju som om det är förklaringen. I gararget finns bara belysning och vanliga jordade uttag på 220 v. Tack för svaren!
 
slaskman skrev:
Är det inte 3 fas förberett med 0a genom biledaren ?
Nollan får ALDRIG gå genom biledaren.
Saxat från TS första inlägg "Färgerna på ledarna är svart, blå och brun, + jord och skalfri biledare.", detta tyder jag som om kabeln är en 4Gx,x t.ex. EKLK & EKRK.

Enda gången nollan får gå genom "biledaren"/koncentrisk ledare är i EKKJ 3*x,x+x,x (t.ex. 3*10+10)
 
Fjelie 17 skrev:
Luktar tre-fas.
Om det är trefas så saknas nollan.

Saxat från TS första inlägg "Färgerna på ledarna är svart, blå och brun, + jord och skalfri biledare.", detta tyder jag som om kabeln är en 4Gx,x t.ex. EKLK & EKRK.
 
Sista ledaren är väl troligtvis en tändtråd till Belysningen.. Är visst lite sent ute.
 
Då vi bor på en gammal gård där det började med en-fas för lääänge sedan har ett antal elektriker mecklat runt bland elen. I huset börjar det ordna upp sig. Men i stall och lada... här hittar vi fortfarande knepiga kopplingar. De flesta har vi kopplat bort, tror jag. Men här finns 4-ledare med spunnen tråd runt om som har drivit en del tre-fasmotorer. Bla en havrekross avsäkrad med 16A. Både kabel och kross avskrivna och urkopplade. Så beroende på ålder på garaget så tror jag fortfarande på 3-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.