Måste flytta parabolen för att den sitter i vägen. Den ursprungliga placeringen var ok ända tills det visade sig att den kommer att sitta precis i huvudhöjd på min blivande altan.

Men det var inte så enkelt som jag trodde. Om jag flyttar parabolen runt hörnet på huset, upp på gaveln, ur vägen för alla huvuden kommer det att hamna en stor gran mitt i synfältet för parabolen.

Nu vet jag inte vad jag skall göra? Att ta ner granen är i och för sig inga problem. Jag har en jättestor naturtomt så ingen kommer att störas av granens vara eller icke vara, men det stör mig att behöva ta ner vackra träd i onödan.

Finns det några andra sätt att få en parabol att "se runt ett hörne"?

Så här ser det ut idag. Framför huset skall det bli en altan och då kommer parabolen att sitta otroligt mycket i vägen.
 
  • Verandan 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte montera den på skorstenen? Sen skicka upp den lite med ett maströr. Finns band du spänner runt skorstenen för att kunna montera maströr
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Dessvärre måste man ha "fri sikt" till satelliten. Tom intensivt regn stör. Så runt hörn funkar tyvärr inte. Upp i luften är nog det bästa,om du inte kan finna en annan vägg (eller ut på en stolpe utanför huset) i rätt riktning.
 
Det finns ju fästen för takmontage som gör att du kan sätta den på samma plats som nu fast lite längre upp bara.
Det finns även rörgenomföringar för tak så att man rent teoretiskt skulle kunna skruva ett maströr mot vägen och sticka upp det genom taket.
 
Sätt den helt enkelt på granen.. :|
 
Conrad har "takpannor" för rörgenomföring.
 
raveper skrev:
Sätt den helt enkelt på granen.. :|
Då måste jag väl sätta den bakom granen eftersom den står i vägen för signalen? :x
 
Zixten: Du har en kall öl som väntar på dig här!
Ibland måste man tänka utanför lådan! Varför inte flytta parabolen till andra långsidan, dvs bortanför verandan som min bild är tagen?? Där kommer den inte att störa en kotte och siktlinjen blir bara bättre av det!!

Man snöar in på sina egna ideér på ett sätt som gör att man ibland undrar om man egentligen är riktigt klok!
 
Jag vet, kommer man på en lösning snöar man in på det och kan inte riktigt tänka på något annat...
 
pegee skrev:
Då måste jag väl sätta den bakom granen eftersom den står i vägen för signalen? :x
Eller framför.. :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.