Jag byggde huset 1974 men behöver nu byta badrum på övervåningen. Nu är det isolering i innerväggarna och tjärpapp och sedan glespanel 16mm på 45x45 regel. Vad jag minns behövdes isoleringen för det inte skulle bli kondens i innerväggarna. Nu när man läser alla instruktioner står inget om den isoleringen. Behövs den inte?
Jag behöver byta reglarna till 45x70 cc 45 (enligt regler) och för att få plats med vattenrör typ pex/rir. Sedan ska sättas 15mm plyfa och våtrumsgips. Vad jag inte förstår hur man fäster duschblandaren när det kommer ut plaströr i väggen. Har jag missat något? Har inte hittat vad som gäller i tak. Räcker det med en våtrumsskiva på glespanel?
 
* Någon isolering i innervägg behövs inte.
* Duschblandaren fästes mot väggbricka som antingen skruvas i vägg eller fästs på bockfixturen (vatette)
http://www.youtube.com/watch?v=BGUv2N5CiOg
* I tak fungerar kartonggips utmärkt, eller andra typer av takskivor.
 
Tack så hjätligt. Lustigt att Byggmax har bara 12 mm konstruktionsplywood när standarden kräver 15 mm.
 
Det finns inget som kräver 15mm. Det är för att kunna göra godkända skruvinfästningar utan att kortla som det krävs 15mm plyfa. 15mm plyfa är rejält mycket dyrare än 12mm så om du vill snåla lite men ändå få ett mycket bra och godkänt badrum så kortlar du där tunga saker ska upp och överallt för skruvinfästningar i zon 1. Kör sen med 12 mm plywood!
 
Isoleringen kan vara bra för att dämpa dusch, och andra, ljud om inte annat. Kan kanske bli lite bongosymfoni av det hela när man skvätter som värst och stämmer upp i Till havs :)
 
Tack vectrex och bonnier för era svar. Det lättar oket över mina axlar.
Jag gillar också Jussi, spelar honom ofta men sjunger kanske inte själv i duschen. Det blir nog bättre akustik nu med klinkers och kakel.
Undrar vad som är bäst att behålla isoleringen eller lägga en extra gipsplatta på andra sidan?
Vet någon vad för cc det är som standard på duchblandare numera. Förr hade jeg en cc 160, sedan fixa en kompis en ny blandare men det var 150 cc och jag fick köpa dyra övergånga för att få dit den. Den är ganska ny, Oras Nova och tänkte faktisk återanvända den. Men sätter jag rören på 150 cc och sedan behöver byta igen, då kanske är rören på fel cc igen.
 
T
160 cc är standard i Sverige!
 
tank77 skrev:
160 cc är standard i Sverige!
160 kan man väl säga var standard förr i lilla Sverige, skulle inte förvåna mot om den självdör till förmån för 150 då utbudet är så mycket större på 150 i Europa.
 
Nimajneb skrev:
160 kan man väl säga var standard förr i lilla Sverige, skulle inte förvåna mot om den självdör till förmån för 150 då utbudet är så mycket större på 150 i Europa.
Vi ser inte den trenden än iaf. Det är bara när kunden köpt dyra italienska grejer som det varit 150 C/C.
 
Bäst ljudisolering blir förstås med både isoering och extra gipsskiva på andra sidan. Är isoleringen i väggen fräsch ser jag ingen poäng alls med att ta bort den. Om du av någon anledning måste välja så gör nog gipsskivan störst skillnad. Viktigt att tänka på vid ljudisolering är att det skall vara tätt. Foga springor mot golv och tak med ex latex. gör gärna detta vid båda lagren om du kör med plyfa/gips eller dubbelgips. På insidan av ett badrum tätskiktar man ju så där behöver du ju knappast foga annat än mot taket dock.
 
Hur mycket bygger avjämningsmassan med elvärmeslinga ovanpå spånplatta i badum.
 
Det är upp till spackeltillverkaren, men runt 15mm brukar det vara. Använder du en särskilt monteringsplatta att sätta golvbrunnen i så hamnar golvbrunnsflänsen 12mm upp, således får du 12mm spackel just vid brunnskanten.

Sen beror det ju på hur mycket fall du måste bygga naturligtvis, men det skall aldrig vara mindre än 12mm. Glöm inte armeringsnäten!
 
12mm vid golvbrunnen
+ ca 12mm till för lokalfall
+ 5-15mm / meter mätt från lokalfallets början till vägg eller tröskel, det blir alltså oftast lite olika höjder

ett vanligt badrum på 3-4m² där blir det ca 30-40mm +klinker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.