Har just köpt mig ett Annebergshus från 1974, sutterräng med 149 kvm boarea och 72 kvm biarea. Två fulla plan, dvs cirka 110 per plan. I nederplan finns pannrummet med en CTC 265B från byggåret. NIBE ELK 13 extern elpanna tillkopplad och oljebrännaren avstängd. Med de två termostatrattarna på NIBEn inställda på 55 grader visar 265an 87 grader panntemp, med 60 grader på NIBEn får jag 92 grader i CTCn.

Nu till värmeinställningarna. Säljaren informerade mig att han reglerar innetemperaturen med enbart shunten på 265an och att den skulle stå på 1 av 10 nu när det är 7 plusgrader. Vid kallt väder kunde man gå upp till 1.5 eller så. Med 92 grader panntemp och 1 på shunten får jag framledning på 30 grader och retur på 25 eller så. Sitter analoga spritttermometrar på både framledning och retur.

Jag har kollat radiatorventilerna och lyckats få loss ett flertal mha PTFE spray och WD40.(har inte kollat alla än). Jag har också påbörjat motering av nya MMA MTW 28 termostater med MMA-M adaptersats (satt Honeywell päronformade termostater från 70-talet).

Min fråga är: vilken framledning skall jag ställa när de nya termostaterna kommer på plats? Känns som att 30 grader är lite lågt. Huset drar idag med 2 plus på morgonen och 7 plus på dagen cirka 75 kWh per dygn inkl hushållsel.

/Anders

/Anders
 
Kanske skulle satsa på en Shuntmotor till din Shunt? Skulle bespara dig mycket funderande..

Tycker 92 i panntemp låter lite mycket..

Och ang. Framledningstempen så finns det väl inte något bra svar direkt, Du ska ha såpass varmt så det blir önskad temp inomhus. Jag brukar ha runt 45 grader när det är strax över nollan
 
Ok skall prova att sänka panntempen och shunta ut varmare vatten.

/Anders
 
Om huset håller rätt inomhustemperatur när framledningen ligger på 30°C så är det väl OK. Jag kollar lite då och då vad vår panna skickar ut (samt beräknat värde) och det ligger mellan 29 och 33°C nu när vi har mellan 3-8°C ute.
Då håller vi ca 21-22°C inomhustemperatur.
Nu har vi iofs en elpanna men framledningstemperaturen bör väl inte skilja så mycket beroende på hur man värmer vattnet.
 
Framledningstemperaturen beror på hur stora radiatorer du har.
Du har jobb att göra om du inte vill bli ruinerad på din värmeanläggning.
Att använda en ctc265 som varmvattenberedare matad av en elpanna är så oekonomiskt som det kan bli.
Pannan fungerar skapligt om du kopplar till en pelletsbrännare och tack vare den stora förrådsberedaren ger den en bra varmvattentillgång.
Att däremot värma den pannan med el är ett stort slöseri.
Är elpannan en elkassett av den här typen kopplad direkt till topp och bottenanslutningen på oljepannan?
http://www.nibeonline.com/pdf/031161-5.pdf

I så fall måste den vara kopplad till en tank eller en panna. I ditt fall fungerar den i praktiken som en elpatron i pannan.

Värmepannan ctc265 är inte värmeisolerad som moderna pannor eller acktankar utan strålar ut massor med värme där den står. En del värme går också ut i skorstenen om du inte pluggar igen rökröret.

Elkassetten är ett värdefullt tillbehör till pannan om du använder pannan till pelletseldning och håller varmt om du skulle få driftstopp.
Det som kostar dig onödiga pengar idag är bl.a. att värma pannan till en temperatur som gör att du slipper legionella dvs. närmare 60 grader. Genom att du sätter nya termostater på elementen behöver du inte reglera med något med shunten.

Du har i praktiken tre val:
1. Värmepump. Förutsätter att din ventilation är bra och att du inte har någon början till fuktskador sedan tidigare ägare slutade elda i pannan. Förutsätter också att elementen är tillräckligt stora då en värmepump bara klarar att ge en låg framledningstemperatur
2. Pelletsbrännare i pannan, Ger dig omkring halva uppvärmningskostnaden utan några särskilda påkostningar annat än en ny eller begagnad brännare som du kan installera själv med lite händighet.
3. Fortsätta att värma med el. Mycket dyrt och det blir ändå dyrare av att du också måste värma upp en oljepanna.
 
Japp, det är en sådan fast rund. Så 265an saknar isolering? Förklarar ju varför det är så varmt i pannrummet. Har som första panikåtgärd börjat montera nya termostater. Har som andra panikåtgärd även beställt en Mitsubishi FH35 VEHZ 665 som kommer snart. Får väl fundera på pelletsbrännare också så det torkar upp i gillestugan, har uppreglade golv som luktar (skall rivas ut i julhelgen).

Så med en LLVP och pelletsbrännare installerade kan jag alltså ställa shunten på lämpligt läge och låta termostaterna jobba. Plus att jag då värmer på pellets för tappvarmvatten och när det är riktigt kallt. Då kan LLVP:n ta området +10 - 0 där den jobbar som effektivast. Då har jag dessutom två oberoende värmekällor om pelletsbrännaren strular eller LLVPn havererar mitt i vintern.

Hur gör jag lämpligast med tappvarmvattnet? Spearat isolerad elberedare eller? Annars blir det väl förluster på sommaren när man inte behöver värma huset.

/Anders
 
Redigerat:
Jo elda med pellets för varmvattnet blir knappast någon vinst gentemot en elberedare. Varmt i källaren av pannan är en fördel förstås för risken för fuktskador i källaren är störst på sommaren. Många kopplar en elberedare som komplement till pannan på sommaren. En del kopplar elberedaren i serie efter pannan men är det en nyare panna är det inte så bra.
Kommunalt vatten som är 7-8 grader strömmar då genom pannan och den fuktiga sommarluften kondenserar i pannans förbränningsrum och ger rostbildning. För en redan gammal panna kanske det inte spelar så stor roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.