Hej
Vi håller på att fundera hur vi skall göra med köket.
Ett alt har varit att flytta en bärande vägg ca 60cm detta skulle göra köket större. idag ca 12kvm Dock är det en hel del jobb med det, även risken att man måste bryta upp golvet på övervåningen för att kunna förstärka takstolarna.


Den andra idén som vi fick var att helt enkelt vända köket ut i vardagsrummet, det är på ca 29kvm. Tanken var då att bara vända köket till den motsatta väggen..

Vad skall man tänka på?
Fördelar och nackdelar?

Allt tips mottages med tacksamhet.
 
Det är svårt att ha någon generell uppfattning utan att ha något konkret att titta på.
Var ligger t. ex. matplatsen?

Bäst vore om du kunde lägga upp några skisser på hur det ser ut nu och hur du har tänkt förändra.
 
Låt köket vara som det är.
Varför vill du vända och vrida på det?
 
En liten söndagsgissning:
Det ser så trevligt ut i matlagningsprogrammen i TV.
Där står alltid kocken vänd mot gästerna när han hackar lök och steker fisk.

Så skall vi väl ha det hemma också :surprised:
 
Huset plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser huset ut och jag tänker mig motsvarande sida i vardagsrummet, med fortättning mot fönstret. Nej jag ser inte mat-tv, så det bryr jag mig inte om, dock tycker jag om att laga mat och safta och sylta. Anledningen är att vi är i köket väldigt mycket och vi har även ett större rum en trappa upp.
 
Själv tycker jag det är rätt konstigt att öppna upp mot vardagsrum. Ska den som sitter och se på tv försöka höra något när diskmaskinen, elvispen, köksfläkten, degblandaren och någon som står och spolar i kranen. Och stekos i hela rummet. Men det kanske inte är så ni tänkt att öppna upp?
 
Köket bli i vardagsrummet och tvrummet blir i gamla köket, vatten och el finns i väggen. Den gamla öppningen till köket stängs och öppningen till gamla köket bli i hörnet mittemot den lilla toan. Jag gillar inte öppna lösningar utan tror på rum.
Är det problem med denna tanke? Det är en bärande vägg men vatten, avlopp och el finns i väggen...
 
Jallado, det är svårt att först exakt hur du har tänkt dig.

Hur menar du att det skall se ut efter ändringen?

En skiss till, snälla!
 
Så här tänkte jag huset omgjort.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
helt galet.. eller..
Sätt igen dörren till tvättstugan så får du in en meter bänkyta till. släng ut ev bord och stolar och in med en köksö istället.
 
Vart skall man äta då?? Vitsen med är ett kök är att kunna vara i det???

Än är det inte någon som svar på frågan om den bärande väggen??
 
Den bärande väggen kan eventuellt ersättas av en stålbalk, med det är en mycket komplicerad operation, måste beräknas av en byggnadsteknisk kunnig person, och kräver bygglov.

Ett litet råd på vägen:
Är du inte nöjd med huset så sälj och köp ett nytt som är som du vill ha det.

PS1:
Med den ändring du skissat finns väl ingen anledning att riva väggen?

PS2:
Tänk igenom det hela igen.
Finns troligen andra bättre lösningar på det du vill uppnå.
Små kyffiga vardagsrum gör ingen glad. I alla fall inte när Bolibompa har slutat.
 
Ta bort väggen mellan kök och tvättstuga. Det är mycket modernt att ha tvättmaskinen i köket nuförtiden.
 
Väggen skall vara kvar mellan kök och vardagsrum, grejen är att vi har en övervåning med ett stort rum. Köpa nytt ja jo men om man bor med underbara grannar på en perfekt tomt, bra läge, problem är köket är litet...
 
Bygga ut köket med några kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.