Kommer mura upp en slags murstock med leca och
sätta i en insatskamin. Kommer ha en permeter skorsten i denna murstock upp till
skorstenshuven. Vid innertaket så sitter en plåt som sluter tätt kring skorstenen.
Då har jag ca 50cm från innertaket tänkt sätta ett ventilationsgaller så att den varma
luften från kaminen och murstocken går ut i rummet.

Är detta vettigast eller ska det vara ett galler längre ner på murstocken i
närheten av kaminen också? Vore snyggast att bara ha ett uppe vid taket, men
jag vet inte om det finns krav på flera galler.
 
Det beror nog på insatsen. Vår nya insats (Contura i5) monterades utan galler. Den har konvektionsram runt alla sidorna.
 
fredl skrev:
Det beror nog på insatsen. Vår nya insats (Contura i5) monterades utan galler. Den har konvektionsram runt alla sidorna.
Det blir ju en hel del värme som stannar uppe i murstocken vid innertaket och det känns onödigt att ha så väldigt varmt där då måste det vara bättre att få ut lite varmluft i rummet tänker jag.
 
Jag satte som du tänkte ett galler upptill på murstocken som släpper ut värme, stoppade kanalen upptill med ett liggande lecablock med isolering uppepå så det inte kan bli hur varmt som helst emot innertaket ovanför gallret i det tomma utrymmet.
Satte gallret i samma höjd som överkant dörrkarm. Det ger ju en extra bonus att man slipper titta in i gallret också men det är ju min personliga åsikt.
 
Drömhus2012 skrev:
Jag satte som du tänkte ett galler upptill på murstocken som släpper ut värme, stoppade kanalen upptill med ett liggande lecablock med isolering uppepå så det inte kan bli hur varmt som helst emot innertaket ovanför gallret i det tomma utrymmet.
Satte gallret i samma höjd som överkant dörrkarm. Det ger ju en extra bonus att man slipper titta in i gallret också men det är ju min personliga åsikt.
Smart. Kanske skulle mura igen upptill i min murstock och bara låta skorstenen gå igenom. Från början hade jag tänkt låta det vara öppet till innertak och där bara ha minirit eller något annat som tål lite mer värme.
 
Jag har som Drömhus2012, det funkar bra.
Det kommer mycket go värme genom gallret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.