Fruppe: Jo, strecket blir bredare ju högre nr på läge det blir, eller snarare det blir fler streck. Konstant ström på uttaget finns i läge 3.
 
Då skulle jag tippa på att det är en värmeslinga för ert inkommande vatten om ni inte har kommunalt dvs.
 
Fruppe: Så kan det ju vara! När vi flyttade hit hade vi en varmvattenberedare i badrummet (vi har numera bergvärme och värmepump i garaget). Jag såg också spår (rördragning) efter en varmvattenberedare i ett skåp nära skåpet med eldosan. Kan ju vara så att det ursprungligen fanns en värmeslinga som gick utmed kallvattenröret mellan pumphus (ja, vi har eget vatten) och bostadshus.
 
En gång i tiden hade jag ett gammalt, delvis timrat, hus med torpargrund.
Det läckte luft rätt ordentligt mellan grundstenarna, och vid hård ostlig vind (läs ryssvinter) blev det så kallt i grunden att vattenledningarna frös.

Min temporära lösning var att lägga ett gammalt elelement under badrummet, och stoppa i kontakten vid riskabel väderlek.
Sladden till elementet drog jag upp genom en golvlucka.

En sådan där strömställare som TS visar hade varit bra att ha!

Så jag tror att det är ett reglage för någon uppvärmningshistoria i grunden.

Och det visar ju också beskrivningen av funktionen.
Såvida det inte är en gammal kustfyr :D
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
KnockOnWood: Kustfyr! Precis! Det är iofs inte långt till vatten härifrån. ;)

Jag köper idén om att det handlar om värmeslingor av vattenledning. Väldigt konstiga intervaller på slingorna, men det kanske är normalt.
 
Hur var det när ni flytta in? Stog den på 0 eller nått annat?

Bara att krypa och följa kabeln för nånstans tar den slut och då får ni kanske reda på svaret...
Men frågan är ju hur långt är ett snöre ;)
 
uribbhammar skrev:
Nog har jag funderat på att kontakta företaget i Norge, men det faller på att det kan bli svårt att förklara en sådan gammal dosa utan att företaget har en bild framför sig. Mobilräkningen kan bli duktigt hög innan jag har fått svar om jag får något svar. Likaså är jag inte så bra på fackspråk när det handlar om norska.

Självklart återkommer jag om jag får svar på vad det är för dosa. :)
Du tror inte företaget har mail nuförtiden?
 
uribbhammar skrev:
Hittintills har vi listat ut följande:
Läge 1 - lyser 5 s och släckt i 55 s
Läge 2 - lyser 20 s och släckt i 20 s
Läge 2,5 - lyser 15 s och släckt i 15 s
Läge 3 - lyser konstant

Vad 17 har man för nytta av detta?
Är det hela kopplat till någon form av "värmeelement/slinga" så blir det ju en form av effektreglering då man kan styra hur stor andel av tiden "elementet" värmer. Så, jag gissar som de flesta på att det är någon form av "elementstyrning".
 
Jag gissar styrning av en värmekabel.
Har ni eget vatten/brunn?

EDIT: missade sidan 2, ni har ju eget vatten.
 
Redigerat:
Så här svarade J.Holsten på frågan:
"Dette er en energiregulator som vi produserte på 80-tallet. Den regulerte varmekabler.
Mvh Jan Holsten"

//csv
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
Känns väl rätt rimligt med tanke på att den slår av och på spänningen i olika långa intevaller. Uttaget på fronten måste ju vara avsett för värmekablar med stickproppsanslutning.
Kul att du fick svar.
 
Fast jag är ändå lite fundersam när jag tittar på läge 2 och 2.5:
Läge 2 - lyser 20 s och släckt i 20 s
Läge 2,5 - lyser 15 s och släckt i 15 s
Det är alltså på halva tiden och av halva tiden i båda lägena.
Så vad är vitsen?
(Misstänker att det är felmätt på tidsintervallen.)

Om det inte är en fyr alltså:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkarakt%C3%A4r

:D
 
Till motorvärmaruttag?
 
Oj, så många svar sedan jag var här sist!

Sven S: Tack för att du tog dig tid att kontakta Jan Holsten! Då har vi svart på vitt vad denna eltingest har/hade för uppgift.

Fruppe: Nu har vi varit i krypgrunden och kikat. Den utgående kabeln från "regulatorn" möter upp den inkommande vattenledningen och följer med den ut. Längre än så kan vi inte följa kabeln. Troligtvis ligger det en värmeslinga i kabeln. Vi vet inte om den fungerar. Regulatorn har stått på läge 0 så länge vi har bott i huset och ännu, peppar peppar, har vattenledningen inte frusit vintertid.

Jag är väldigt tacksam över att ha fått en förklaring på denna tingest och att så många har engagerat sig i min fråga. Forumet i Byggahus.se är oslagbart! Jag har långa arbetsdagar, pendlar långt varje dag och är mycket trött om kvällarna. Av denna anledning provade jag först forumet i Byggahus.se och det gick ju jättebra. Hoppas kunna bidra med hjälp i någon annan tråd en annan gång.

Summa summarum: Bäst att låta bli regulatorn och inte använda uttaget. Ledningen till vårt pumphus är lång och skulle värmekabeln fungera drar den troligen en hel del watt.
 
uribbhammar skrev:
Vi vet inte om den fungerar. Regulatorn har stått på läge 0 så länge vi har bott i huset och ännu, peppar peppar, har vattenledningen inte frusit vintertid.
Om du stänger av övriga elförbrukare och observerar elmätaren vid olika "rattlägen" borde du kunna beräkna ungefär vilken effekt den har. Drar den ström så borde den fungera i någon mån i varje fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.